oktobrī. Debijas pirmizrādei tagad seko izrāžu sērija, un mums ir paveicies, ka šis iestudējums ir iekļauts izrāžu sarakstā, kuru Ņujorkas _Metropolitan_ piedāvā tiešraidēs kinoteātriem visā pasaulē. 7.novembra dienas izrādes tiešraide laika joslu atšķirības dēļ Rīgā kinoteātrī _Parex Plaza_ skatāma vakarā plkst.20, tās atkārtojums (ierakstā) - 8.novembrī plkst.14.
Izceļ agrāk nepamanīto
«Andris Nelsons - debitants Metropolitēna operā - nevienu brīdi nekrita galējībās, bet tikai smalki vadīja mūzikas kopējo plūdumu, izceļot (paspilgtinot) līnijas, kuras nekad iepriekš pat nebiju īsti sadzirdējis,» atzīstas izsmeļoši pamatīgās recenzijas autors interneta vietnē Intermezzo. Uzskatīsim tos par ceļavārdiem, jo šis ir tas gadījums, kad atliek nevis akli ticēt, bet pašiem pārliecināties ar savām acīm un ausīm. Kas zina, varbūt pat tuvplānā ieraudzīsim rūpīgām darba piezīmēm izraibināto un stipri saburzīto partitūru uz diriģenta pults, kuru no savas sēdvietas pirmajās rindās ievērojis un savās slejās tik koši aprakstījis Intermezzo recenzents, secinot: «Skaidrs, ka izdarīts pamatīgs mājasdarbs!» Birmingemas simfoniskais orķestris var tikai lepoties, ka var par savējo saukt Andri Nelsonu, kurš jau otro sezonu ir šī britu orķestra galvenais diriģents un kopā ar to jau spoži apliecinājies Eiropas ievērojamākajos mūzikas festivālos Londonā, Lucernā, Berlīnē. Nākamā īpaši nozīmīgā jaunā diriģenta debija gaidāma 2010. gada vasarā Baireitas festivālā, kur viņa un režisora Hansa Neienfela vadībā taps jauns Riharda Vāgnera operas Loengrīns iestudējums.
22 gadus vecā greznībā
Zeltā un greznībā mirdzošais, elpu aizraujošais Džakomo Pučīni pēdējās operas iestudējums, kura vizuālo tēlu (režiju un scenogrāfiju) veidojis XX gs. operu režijas klasiķis Franko Dzefirelli, ir Metropolitēna repertuāra zelta fondā jau kopš 1987.gada. Ik palaikam tikai tiek ziņots par kārtējo atjaunojumu, kas nozīmē, ka jau pazīstamajā vizuālajā veidolā, Annas Anni un Dada Saligjēri veidotajos operas varoņu kostīmos, ieraugām jaunas sejas un jaunas balsis. Latviešu diriģenta A.Nelsona debija slavenajā Ņujorkas operteātrī šoreiz nav vienīgā šī atjaunojuma intriga. Pasaulslavenais krievu dramatiskais soprāns Marija Gulegina (pastāvīga viešņa daudzos iestudējumos Ņujorkas Metropolitēna operā kopš 1991.gada!) pirmoreiz uz šīs skatuves atveidos pasakas galveno varoni - ķīniešu princesi, kura nocietinājusies naidā pret vīriešiem un pavēl nocirst galvu ikvienam viņas rokas tīkotājam, kurš nespēj atminēt viņas uzdotās trīs mīklas. Tomēr pirmizrādē Gulegina nedziedāja, jo pēc ģenerālmēģinājuma saaukstējās un viņu nācās pēkšņi aizvietot. Ugunskristības šajā situācijā piedzīvoja amerikāniete Lise Lindstroma. Arī sicīliešu tenors Marčello Džordāni, turpinot karjeru Metropolitan operā, pirmoreiz dzied Kalafu - nepazīstamo princi, kuram izdodas atminēt liktenīgās mīklas un atkausēt princeses sirdi. Krievu soprānam Marinai Poplavskai jauna loma ir uzticīgi mīlošā verdzene Liu, kura mīļotā glābšanai ziedo savu dzīvību. Vēlāk, izrādēs 2010.gada janvārī šajā lomā iekļausies arī latviešu soprāns Maija Kovaļevska. Ar aklā valdnieka trimdinieka, Kalafa tēva Timura lomu savu repertuāru pēc jau vairāk nekā 300 dažādām šeit nodziedātām izrādēm paplašina pasaulslavenais, harismātiskais bass Semjuels Remī.