Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +4 °C
Apmācies
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Labi ceļi būs jāgaida ilgi

Vecpiebalgas iedzīvotājiem, kuri trešdien pulcējās pie Ministru kabineta, lai protestētu pret novada lielākā autoceļa katastrofālo stāvokli, ir izredzes, ka ceļš novadā tiks salabots jau nākamgad, bet citviet Latvijas reģionos, kur par ļoti sliktiem atzīti jau 53% reģionālo ceļu un 46% galveno autoceļu, var nākties gaidīt pat vēl sešus gadus, liecina va/s Latvijas valsts ceļi (LVC) rīcības plāns.

Par valsts ceļu apsaimniekošanu atbildīgais uzņēmums neslēpj - autoceļu sakārtošanas plāns, kuru tā izstrādājusi kopā ar Satiksmes ministriju, nākamajos sešos gados ļaus salabot tikai aptuveni trešdaļu no reģionālajiem autoceļiem un ap 20% no galvenajiem autoceļiem. Turklāt nozares eksperti norāda, ka arī šobrīd LVC ierosinātajam finansējuma plānam vēl ir jāgūst atbalsts valdībā, kas var izrādīties grūts uzdevums.

Kritiska situācija - visur

Neskatoties uz to, ka Vecpiebalgas iedzīvotājiem ceļu stāvoklim šobrīd ir izdevies piesaistīt lielāko sabiedrības uzmanību, ceļu uzturētāji pievērš uzmanību, ka Cēsu novadā situācija nebūt nav sliktākā - vēl vairāk katastrofālu reģionālo autoceļu ir Liepājas, Rīgas un Daugavpils reģionos, un šobrīd LVC uz šiem ceļiem veic vienīgi uzturēšanas darbus. Kritiskāko bedru aizlāpīšana ir paredzēta arī uz Vecpiebalgas iedzīvotājiem nozīmīgā autoceļa, bet ceļa rekonstrukciju plānots sākt 2014. gadā. LVC valdes loceklis Jānis Lange norāda, ka reģionālo ceļu katastrofālais stāvoklis galvenokārt ir skaidrojams ar faktu, ka iepriekšējos gados viens no galvenajiem autoceļu remonta finansējuma avots bija Eiropas Savienības (ES)līdzekļi, bet tie nebija pieejami reģionālajiem autoceļiem. Cēsu-Madonas autoceļš, kura kritiskais stāvoklis pamudināja Vecpiebalgas pašvaldību lemt par ārkārtas stāvokļa ieviešanu, ir atzīts par sliktu jau kopš 2005. gada, tomēr līdz šim tas labots tikai ar bedrīšu lāpīšanu, atzīst J. Lange. Valsts uzņēmuma Latvijas autoceļu uzturētājs valdes priekšsēdētājs Vladimirs Kononovs norāda, ka Cēsu-Madonas autoceļa kritiskāko bedru lāpīšana ir sākta jau šobrīd, bet pilnā apjomā to varēs īstenot aptuveni aprīļa beigās, kad to atļaus laika apstākļi.

Prasa ātrāku rīcību

Pašvaldības par atbildīgo institūciju gausumu ir sašutušas un norāda - solījumi par ceļu remontu nākamajos gados tās neapmierina, jo reģionu iedzīvotājiem ar slikto situāciju nākas samierināties jau ilgus gadus. «Solījumi par to, ka katastrofālā ceļa atjaunošana tiks uzsākta no nākamā gada, mūs neapmierina, jo šādus solījumus mēs uzklausām jau sen un nevaram gaidīt, jo novada iedzīvotājiem šie autoceļi ir jālieto jau šobrīd,» uzsver Vecpiebalgas novada domes deputāte Alda Zālīte. Vecpiebalgas pašvaldības pārstāve arī norāda, ka pašvaldība neatbalsta ieceri, kas paredz ceļu apsaimniekošanā lielāku lomu piešķirt pašvaldībām, jo, pēc viņas teiktā, pat tad, ja tam tiktu piešķirts attiecīgs finansējums, pašvaldību rīcībā nebūtu nepieciešamo resursu šādu funkciju veikšanai. Ārkārtas stāvokļa izsludināšana novadā, ko pašvaldība un iedzīvotāji raksturo kā izmisuma soli, nekādu tiešu rezultātu gan nedos, uzsver V. Kononovs, kurš gan atzīst - vienlaikus ir labi, ka iedzīvotāji un pašvaldības šādi pievērš problēmai valdības un Saeimas uzmanību.

Nauda vēl jāizcīna

Autoceļu būvniecības nozares pārstāvji Satiksmes ministrijas un LVC plānoto autoceļu sakārtošanas rīcības plānu vērtē ar piesardzību. «Ierosinātais plāns pats par sevi ir labs, tomēr būtu jābūt arī plānam B - gadījumam, ja šobrīd iecerēto nebūs iespējams īstenot,» saka biedrības Latvijas Ceļu būvnieks valdes priekšsēdētājs Andris Bērziņš, norādot, ka ierosinātais finansējuma modelis vēl ir jāapstiprina valdībai. Pēc A. Bērziņa rīcībā esošajām ziņām, šobrīd Finanšu ministrijas paustais viedoklis par plānu ir negatīvs. A. Bērziņš arī atgādina, ka neskaidrība par ceļu nozares finansējuma nākotni ir saistīta arī ar joprojām neapstiprināto ES budžetu, kurš saskaņā ar plānu nodrošinās lauvas tiesu no rekonstrukcijas darbiem nepieciešamās naudas. No atsevišķām valstīm, piemēram, Francijas, un no Eiropas Parlamenta par nākamā perioda ES budžetu ir saņemti vairāki negatīvi signāli, tāpēc atbildīgajām institūcijām un valdībai būtu jādomā arī par rīcību gadījumā, ja ES līdzekļi nebūs pieejami plānotajā laikā, norāda ceļu būvnieku pārstāvis. A. Bērziņš atzīst - ceļu būvnieku sadarbība ar nesen darbu sākušo satiksmes ministru Anriju Matīsu ir sākusies pozitīvi un konstruktīvi, jo ministrs autoceļu jomu ir izvirzījis starp savām prioritātēm un izprot nozares problēmas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Latvijas autoceļu stāvokli raksturojošā statistika

Valsts galvenie autoceļi
Kopgarums - 1670 kilometru
Sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī - 46,4%
Plānotais rekonstrukcijas apjoms no 2014. līdz 2020. gadam - 350 kilometru

Reģionālie autoceļi
Kopgarums - 5300 kilometru
Sliktā vai ļoti sliktā stāvoklī - 53%
Plānotais rekonstrukcijas apjoms no 2014. līdz 2020. gadam - 1590 kilometru
Avots: va/s Latvijas valsts ceļi

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?