Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Mārketingu nevar virzīt jebkurš

Nodarbinātības valsts aģentūras pārskatā par darba tirgu 2015. gada jūnijā redzams, ka starp desmit darba devēju pieprasītākajām profesijām ierindojušās vairākas, kurās nepieciešama augsta kvalifikācija reklāmā un pārdošanā. Līdzīga aina paveras, arī ielūkojoties lielākajos vakanču portālos, proti, darba devējiem nepieciešami izglītoti un profesionāli darbinieki pārdošanā un mārketingā, turklāt virkne uzņēmumu piedāvā darbu studentiem, kuri apgūst minētās profesijas.

Kāpēc tik liels pieprasījums? Atbilde pavisam vienkārša - jo trūkst labu speciālistu. Vēsturiski Latvijā izveidojusies situācija, ka virkne mārketinga jomā strādājošo nav ieguvuši attiecīgo izglītību, bet profesijā vajadzīgās iemaņas cenšas apgūt pašmācībā. Pēc neatkarības atgūšanas valstī veidojās lielāki un mazāki uzņēmumi, kuros par mārketingu visbiežāk atbildēja paši uzņēmumu īpašnieki - no tā arī radies pieņēmums, ka, lai darbotos mārketinga un pārdošanas nozarē, nav nepieciešama attiecīga izglītība, jo to var darīt jebkurš. XX gadsimta 90. gados nereti darbojās uzņēmumi, kuros par mārketinga un reklāmas jautājumiem atbildēja īpašnieku sievas. Šobrīd tas šķiet smieklīgi, bet tolaik tā bija realitāte - kāpēc gan algot profesionāli (kuru tolaik īsti nemaz nebija), ja to var paveikt īpašnieka sieva? Mārketings nav biroja iekārtošana! Laiki mainījušies, uzņēmējdarbības nozare strauji gājusi uz priekšu un attīstījusies - mūsdienu biznesa pasaule pieprasa profesionālismu!

Situāciju Latvijā labi raksturo tā sauktais pudeles kakla efekts - mēs spējam radīt un saražot produktus un pakalpojumus, bet neprotam tos virzīt tirgū un pārdot. Patlaban pakāpeniski veidojas izpratne, ka mārketings nav tikai reklāma. Reklāma patiesībā veido tikai vienu piekto daļu no visa, ko ietver šis jēdziens. Tāpēc arī izveidojies pieprasījums pēc profesionāliem šīs nozares pārstāvjiem, un nereti studenti kā karsti pīrādziņi tiek izķerti jau no augstskolas sola.

Uzņēmējdarbības galvenais mērķis ir gūt peļņu, un to var īstenot tikai, pārdodot attiecīgo produktu vai pakalpojumu. Laikā, kad tehnoloģiju attīstība neļauj vienam uzņēmumam ilgtermiņā būt līderim saražotās produkcijas jomā, izšķiroša nozīme ir tieši mārketinga instrumentiem. Neviens neizvēlētos uzticēt veselību ārstam, kas apguvis medicīnu pašmācībā, tad kāpēc tik atbildīgu nozari kā mārketings uzticēt neprofesionāļiem?

Jāpiebilst, ka no studentiem, kuri jūnijā absolvēja Biznesa augstskolas Turība pilna laika bakalaura programmu Mārketings un tirdzniecības vadība, 87,5% līdz studiju beigām bija ieguvuši darbu nozarē.

Starptautiskajos uzņēmumos pārdošanas vadības un mārketinga speciālisti ir vieni no vislabāk apmaksātajiem darbiniekiem, turklāt tā ir interesanta un izaicinājumiem bagāta profesija, jo labam speciālistam jāspēj atrast jaunus preču un pakalpojumu noieta kanālus, veidot pārdošanas komandu, dibināt kontaktus, organizēt pārrunas ar potenciālajiem klientiem, kā arī vadīt pārdošanas procesus uzņēmumā.

*Biznesa augstskolas Turība lektore

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?