Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Otras tādas laivas Latvijā nav

Laurita 4 ir priekšpiedziņas sacīkšu laiva. Tās konstruktors Uldis Atmats grib paturēt noslēpumā, kāpēc savam lolojumam devis tieši šādu vārdu. No viņa tik vien uzzinu, ka tam ir saistība ar sievu un mīļoto sievieti. Redzot izbrīnu manā sejā, Uldis mierina: «Abas ir vienā personā jau 30 gadu, lai gan manas sievas vārds ir Inese.» Vairāk kungu netincinu, ja reiz noslēpums, tad noslēpums. Četri tāpēc, ka laivai ir četri atbalsta punkti. Pilnā gaitā - lidojuma fāzē - laiva balstās tikai uz viena.

Laurita ir skaista. Un sarkana. Tā saviļņo ne tikai mani, kas no dzinējiem un motoriem saprot maz, bet arī manu kolēģi fotogrāfu Kristapu Kalnu. Atpakaļceļā no Liepājas uz Rīgu viņš man skaidro, kā darbojas spēkratu sirds.

Ātrums un drošība

Ideja par priekšpiedziņas sacīkšu laivu auklēta 20 gadu. «Štukoju, vai nav iespējams radīt tādu sacīkšu laivu, kas, braucot lielā ātrumā, neuzlidotu gaisā. Savu ideju uzzīmēju un, kad bija jāķeras pie modeļa gatavošanas, sapratu, ka nav jāpārtaisa esošā, bet jārada jauna. Man ir garāža, ir metālapstrādes bizness, saprašana, tāpēc jādarbojas!»

Laurita ir projektēta, lai sasniegtu ātrumu 160-180 kilometru stundā. Pie pilnas jaudas, kas ir ap 160 zirgspēku, aizmugurējā daļa 40 mm lido virs ūdens. Tomēr ātrums nav vienīgā šīs laivas priekšrocība. «Pat, ja tā nebūs ātrāka par pašreizējām laivām, daudz svarīgāka par to ir drošība. Šajā laivā pilots ir pasargātākajā vietā - aizmugurē. Ja notiek sadursme, cilvēks neapdraud savu dzīvību. Arī laivas karkass veidots tā, lai sargātu no deformācijām.» Mūsu sarunas laikā Uldis vairākkārt aicina mani youtube noskatīties boat crash (laivu sadursme), lai es pārliecinātos, cik traģiskas ir avārijas uz ūdens. «Nav nekāda prieka ne skatītājam, ne citiem sacīkšu braucējiem, ja pēc sadursmes ar konkurējošo laivu vai avārijas citu iemeslu dēļ pilots tiek izvilkts no ūdens, aizvests uz slimnīcu un pēc tam visiem tiek paziņots, ka viņš ir miris.» Par drošību ūdens motosportā Uldis ir daudz domājis. Viņš pats agrāk bijis aktīvs ūdens motosporta dalībnieks.

Tāpat laiva ir labi vadāma. Tai ir trīs vadības spuras. Lauritas pagrieziena rādiuss ir ļoti mazs un precīzs.

Pats meistars ar laivu vēl nav izbraucis - paredzēts bijis šoruden, bet tehnisku iemeslu dēļ tas neizdevās. Nokusīs ledus, tad Lauritai pavasarī ļaus «murrāt kā kaķītim».

Rūgtuma pilns

«Laiva ir vairāk sirdspriekam. Apliecinājums mūsu varēšanai,» Uldis ir rūgtuma pilns un skeptisks. «Ja mums būtu nauda, ietu tālāk, līdzekļus tā prasa milzīgus. Saskaitīju līdz četriem ar pusi tūkstošiem, tad sapratu, ka tikai sevi skumdināšu, un pārstāju skaitīt naudu, kuru tur grūdu iekšā. Mēs diezgan mērķtiecīgi meklējām sponsorus, kas gribētu logo uz pirmās priekšpiedziņas sacīkšu laivas, neatradām ne Latvijā, ne pasaulē.» Viens izņēmums gan bija - cilvēks, kurš nevēlas sevi afišēt, iedeva 500 latu. Par viņa naudu ticis veikts krāsojums. «Mēs uzrunājām spēcīgus uzņēmumus, bet saskārāmies tikai ar neticību... Sajūta, ka neviens tā īsti netic, ka var kaut kas tāds tapt Latvijā. Vien neticība un nevēlēšanās.»

Meklējot palīdzību, Uldis iestājies izgudrotāju biedrībā, bet drīz vien sapratis, ka cerēto atbalstu nesaņems, izņemot morālo. «Biedrība rīko izstādi, aizbrauksim, parādīsim savu veikumu, lai cilvēki paskatās,» saka Uldis, «var jau būt, ka ideja kādu ieinteresēs!»

Mehāniķis izmēģinājis roku arī politikā - startējis 10. Saeimas vēlēšanās. «Mēs ar domubiedriem nodibinājām pat savu partiju «Ražots Latvijā». Biju cieši pārliecināts, ka tiksim ievēlēti un varēsim bīdīt savas idejas. Nekas tamlīdzīgs nenotika. Vēlēšanās partiju ātri izsvilpa, pateicoties «lielajiem puikām». Sapratu, ka mums tur nav ko darīt. Politikai ir sava dziesma un dzīve, sava loģika un savi absurdi...»

Interesantākais

Uldis ar neticību raugās uz inovācijām Latvijā. Laiva ir patentēta, bet meistars pārliecināts, ka patentu vairāk neuzturēs spēkā, jo, viņaprāt, valsts izgudrojumu nemaz neaizsargā, vien iekasē valsts nodevu un fiksē faktu, ka ir izgudrojums. Tāpēc viņš gatavs uz netradicionālu rīcību - ar savām idejām vispirms vērsties pie ražotāja.

Vienam cilvēkam nav pa spēkam izgudrot un radīt. Nepieciešama komanda. Uldim tāda ir. Viņam palīdz brāļi Andis un Māris, draugs un kolēģis Māris Brizga, iesaistījusies arī meita Evita. «Es esmu ideju ģenerators, bet bez viņiem netiktu galā. Ir vajadzīgi labi, konstruktīvi kritizētāji un cilvēki, kas palīdz idejas īstenot dzīvē.» Pie Lauritas Uldis ar saviem domubiedriem strādā jau ceturto gadu. Bet tas neesot interesantākais veikums meistara dzīvē.

Komanda nu aktīvi strādā pie jauna tipa vēja ģeneratora rotora konstrukcijas. «Apzināti nepatentējam, lai nenotiktu mietiņa iedzīšana. Ja patentējam, tad mūsu termiņš ir gads, kura laikā jāievieš eiro patents.» Top arī dzenskrūve. Tā palielinātu visu peldošo transportlīdzekļu dzenskrūvju efektivitāti par 7-8%. Top arī jauns dzinējs. Tam būs mazāka pašizmaksa un arī būs būtiska degvielas ekonomija. Bet Latvijā nevienu tas neinteresēs...» ar nolemtību balsī saka izgudrotājs. Tāpēc viņš nolēmis iet citu ceļu - izgudrojumus piedāvāt pasaulē vadošiem uzņēmumiem. Ja negribēs vieni, ies pie citiem.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?