Laika ziņas
Šodien
Skaidrs

Problēmas jau projekta stadijā

Salīdzinoši nesen uzklāts asfalts jau ar bedrēm un risēm - šāda aina uz Latvijas ceļiem nav retums. Viens no skaļākajiem piemēriem, par ko trauksmi cēlusi arī vietējā pašvaldība, ir ceļa posms pie Grobiņas, kur tika iztērēti trīs miljoni latu, bet aptuveni piecus gadus pēc ceļa nodošanas ekspluatācijā tas jau ir ļoti bedrains.

«Pēdējo gadu būvējumi noteikti nav tik slikti, kā sabiedrībā ir radies priekšstats,» uzskata biedrības Latvijas ceļu būvētājs valdes priekšsēdētājs Zigmārs Brunavs. Viņš norāda, ka parasti visbiežāk kritizē būvniekus, jo «vieglāk sadot pa galvu tam, kam galvā ķivere». Taču bieži vien projektā uzzīmētais neatbilst tam, kā būtu jābūt. Līdzīgi, tikai skarbāk izsakās ceļu būves kompānijas Šlokenbeka direktors Māris Paiders, situāciju raksturojot ar vārdiem «neizglītotība, nekompetence un savtīgums». Viņš norāda, ka daudzus projektus nākas pārstrādāt: «Kā var būt situācija, kad Terehovas ceļam papildus projektam jāizsludina konkurss par 150 000 m3 grunts pārvietošanu? Vienkārši - projektā nav pareizi izrēķināts. Daudzos ceļa posmos darbi nav veikti, jo nav atpirktas zemes.» Arī būvniekiem ir daudz grēku, ko pārmest, piemēram, viena ceļa puse ir gaišāka par otru, kas liecina, ka asfaltbetonam piebērti klāt tādi materiāli, kas tur nedrīkstēja būt. M. Paiders uzskata, ka daudzas reizes būvnieki grēko arī tāpēc, ka labākie darbinieki ir aizbraukuši uz ārzemēm un strādā tie, kurus var sarunāt: «Tas, ko komisija ierauga, saucas segregācija - smalkāki pleķi mijas ar rupjākiem. Ja asfalts pēc lietus nav vienmērīgi nožuvis, ir skaidrs, ka ceļš ir slikts. No tādiem pleķiem izsit pirmo akmeni, aiziet nākamais, un nedēļas laikā ir bedre. Tādos ceļa posmos kā pie Grobiņas komisijai vajadzēja ieraudzīt segregāciju un to fiksēt. Diemžēl Latvijas likumdošana neparedz sankcijas, kas ļautu komisijai noteikt garāku garantijas laiku, ja ceļa kvalitāte neatbilst standartiem, piemēram, uz septiņiem gadiem. Trīs gadu garantija neko nedod, tik ilgi ceļa sega noturas.» Ceļu būvē ik pa brīdim uzliesmo skandāli, kur vieni būvnieki vaino citus nekvalitatīva seguma uzklāšanā. Vienā no skaļākajiem strīdiem SIA Šlokenbeka vainoja a/s A.C.B. nekvalitatīva ceļa būvē Rīgas apvedceļa posmā Salaspils-Babīte, ko valsts a/s Latvijas valsts ceļi (LVC) audits tomēr atzina par atbilstošu specifikācijai.

Analizējot iemeslus, kāpēc ceļa segums deformējas, inženierzinātņu doktors Viktors Haritonovs secinājis, ka šķembu kvalitāte ir laba, bet vaina ir bitumenā, tāpēc rodas rises un plaisas: «Pirms diviem trim gadiem tika ieviestas prasības lietot modificēto bitumenu, kas uzlabo ekspluatācijas īpašības augstā temperatūrā. Rišu veidošanās risks samazinājās. Materiālu paraugus pārbauda uz speciālas iekārtas, kur pa paraugu braukā ritenis, nodrošinot apstākļus, kas līdzinās reālajiem. Iekārta, ar kuru pārbaudīt paraugus zemā temperatūrā, ir tikai LVC, un tā sākusi darboties nesen.» Tomēr V. Haritonovs uzskata, ka tieši pēdējo trīs gadu laikā ceļu kvalitāte ir uzlabojusies, jo asfaltbetona maisījumiem agrāk nenoteica ekspluatācijas īpašības, nepārliecinoties, vai tie izturēs plānotās slodzes.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?