Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +14 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 10. oktobris
Druvis, Arvīds, Arvis

Rail Baltica pēdas arī uz autoostas

Precīzs saraksts ar Rail Baltica trases skartajiem īpašumiem atsavināšanas procesam tiks paziņots vien gada beigās. Tikai ap šo laiku būs arī skaidrība par izvēlēto trases variantu un dzelzceļa nodalījuma joslu, kas tiks norobežota ar žogu. Tikmēr Satiksmes ministrija sadarbībā ar citām ministrijām strādāšot pie kompensāciju sistēmas pilnveidošanas.

Pagaidām normatīvie akti paredz kompensācijas vienīgi par īpašumiem, kuri tiks atsavināti, tomēr arī sabiedrisko apspriežu rezultāti rāda - daudzi novadu iedzīvotāji ir nobažījušies, ka trase ies «gar māju logiem». Rail Baltica pārstāvji sola, ka šis jautājums tiks risināts. Tāpat, iepazīstinot žurnālistus ar publisko apspriežu rezultātiem, viņi neviļus lika saprast, ka nav izslēgta arī īpašumu piespiedu atsavināšana gadījumā, ja kompromisu neizdosies panākt.

Tomēr, kā norādīja Rail Baltica Latvija telpiskās plānošanas eksperts Neils Balgalis, tad atsavināšanas process balstīsies uz trim principiem - individuālu pieeju, tirgus cenu un sadarbību. Nosakot atlīdzību, katrs gadījums tiks vērtēts individuāli, tomēr neizejot no normatīvo aktu noteiktajiem ietvariem.

Līdz septembrim paredzēts izstrādāt lokālplānojumu, tehniskos risinājumus, kā arī ietekmes uz vidi novērtējumu, kurā būtu ietverta gan programma, gan ziņojums.

Vēl daudz neskaidrā

Diena jau iepriekš rakstīja, sabiedriskās apspriešanas novados bija kupli apmeklētas. Runājot par publisko apspriežu gaitu un salīdzinot Latviju ar Igauniju, N. Balgalis atzina, ka kaimņi «diemžēl bijuši konstruktīvāki».

Starp pašvaldībām aktīvākā viedokļu un priekšlikumu paudēja bija Rīga. Arī galvaspilsētā saistībā ar Rail Baltica 2 ir daudz nezināmā. Piemēram, maz tiek runāts par to, kā izskatīsies un kur īsti atradīsies Rail Baltica stacija Rīgas centrā, nav arī skaidrības, kas notiks ar pašreizējo dzelzceļa staciju un autoostu.

Kaut gan atbildes vēl ir diezgan vispārīgas, zināms, ka ļoti reāla iespēja ir multimodāls transporta mezgls. Proti, ja tagad stacija un autoosta viena no otras pavisam nošķirti, tad projekta ietvaros tām paredzēts izbūvēt vienotu transporta mezglu. Par šādiem plāniem autoostas vadību 2014. gada decembra vidū informēja satiksmes ministrs Anrijs Matīss. Šeit gan jāpiemin, ka Rīgas autoosta jau labu laiku runā par rekonstrukcijas plāniem. Pērnā gada sākumā tika izsludināts metu konkurss par konceptu autoostas ēkas un laukuma rekonstrukcijai. Tika saņemti septiņi piedāvājumi, to tehnisko atbilstību izvērtēja īpaši komisijas locekļi, tomēr žūrija paziņoja, ka uzvarētāju nav.

Iespējams, autoosta jaunus vaibstus cer iegūt ar Rail Baltica palīdzību, īpaši atbalstoši izturoties pret plānu par multimodālā transporta mezgla ideju. Dienas rīcībā ir vēstule satiksmes ministram, kurā valdes priekšsēdētāja V. Gromule pauž raizes, ka «jaunākajos piedāvātajos Rail Baltica trases novietojuma plānos, kas ir publicēti, nav paredzēta multimodāla transporta mezgla izveide Rīgas centrā, integrējot visu sabiedriskā pasažieru transporta vajadzības». Rīgas Starptautiskās autoostas valdes locekle Margarita Brikmane Dienai atzīst, ka turpmāki autoostas rekonstrukcijas plāni ir ļoti atkarīgi no Rail Baltica. «Tā kā trase ies gar mūsu ēku un pēc pašreizējā plāna skars vienu mūsu ēkas stūri, tad jebkurā gadījumā būs nepieciešamas izmaiņas un korekcijas rekonstrukcijas plānos un uzdevumos. Runa par multimodālā centra izveidi jau ir no pašiem pirmsākumiem - tur, kur ir paredzēta jauna vai esošās stacijas rekonstrukcija, paredzēts izveidot multimodālo centru.» Uz jautājumu, vai abas ēkas apvienos, viņa atbild: «To, vai tas reāli notiks, es nezinu, bet tā vajadzētu būt, jo pirmsākumos par to bija runa. Pēdējā laikā parādās informācija tikai par dzelzceļa stacijas rekonstrukciju.»

Vēl neatbild

Nedz Satiksmes ministrijas pārstāvji, nedz projektētāji pagaidām vēl skaidri nenorāda atbildi, vienīgi liek domāt, ka ar projektu daļēji tiks atviegloti autoostas rekonstrukcijas darbi, tomēr ēkas apvienotas netikšot. Visticamāk, nāksies norakt uzbērumu, kas atrodas teritorijā no tirgus līdz Daugavai. Ja tiek norakts šis uzbērums, autoostai paveras krietni lielākas platības, kur izvērst darbību.

Lai izpētītu, kā vislabāk izbūvēt multimodālā sabiedriskā transporta mezglu, ir izsludināts iepirkums par tehniskā risinājuma izstrādi. Konkurss noslēgsies nākampirmdien.

Rail Baltica projekta izpētes grupas vadītājs Arnis Skrastiņš uzsver, ka tieši šis iepirkums atbildēs uz jautājumu, kā nākotnē izskatīsies Rīgas Centrālā dzelzceļa stacija: «Tad mēs redzēsim, kā izskatīsies multimodālais transporta mezgls, kurā patlaban sanāk apmēram 220 dažādu maršrutu no dažādiem transporta veidiem, to vidū būs arī starptautiskie un reģionālie autobusi, arī Rīgas pilsētas tramvaju, trolejbusu un autobusu tīkls.»

Ar autoostu konsultācijas joprojām notiekot. Kā norāda satiksmes ministra padomnieks Kaspars Briškens, tad «tas ir tikai loģiski, ka autoosta uz laiku aptur savus attīstības plānus, kamēr noslēdzas detalizētāka izpēte par to, kā tad šis multimodālais transporta mezgls izskatīsies».

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Fakti par Rail Baltica

Publiskā apspriešana notikusi 15 pašvaldībās
Tajā piedalījušies ap 5100 cilvēku
Saņemtas 378 vēstules, 243 zvani un 516 e-pasti
Visvairāk priekšlikumu no Rīgas, Salaspils, Baldones un Salacgrīvas
240 km/h - paredzētais maksimālais ātrums pasažieru vilcieniem
120 km/h - paredzētais maksimālais ātrums kravu vilcieniem
728 km - jaunā sliežu ceļa kopējais garums Baltijas valstīs
Latvijā patlaban ir divi trases varianti 265 kilometru garumā un 300 metru platumā
26 eiro - apmēram tik varētu maksāt biļete no Rīgas līdz Tallinai
Detalizēta izpēte ilgs līdz 2016. gadam
Īpašumu atsavināšana varētu sākties 2017. gadā un turpināties līdz 2019. gadam
Līnijas Tallina-Rīga-Kauņa izbūve no 2020. līdz 2025. gadam
Savienojuma ar Varšavu izbūve apmēram 2030. gadā

Avots: Rail Baltica

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Izraēla šobrīd cīnās par Eiropu

Par to, kādas sajūtas un emocijas valda Izraēlā gadu pēc teroristu asiņainajiem uzbrukumiem, un par to, vai un kā iespējama situācijas atrisināšanās, Andis Sedlenieks sarunājas ar Izraēlas vēst...

Siliņai jāizdara tas, ko nespēj Sprūds

Pirms neilga laika ar nelielu ironiju rakstīdama par Progresīvo politiskā brieduma un vieduma trūkumu, iekuļoties katrā iespējamā problēmā, ko politiskā dienaskārtība tiem servē, patiesi nenoja...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?