Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +13 °C
Daļēji saulains
Sestdiena, 12. oktobris
Valfrīds, Kira

Šaubās par konkuren tu profesionalitāti

Vieglo taksometru pārvadājumu jomā pēdējos gados vērojams straujš pārvadātāju skaita kāpums. Lai arī asā konkurence vairo pasažieru izvēles iespējas un samazina maksu par braukšanu, lielākie pārvadātāji brīdina - pieaugošā konkurences cīņa saasinās nesakārtota nozares regulējuma dēļ. To atzīst arī nozari pārraugošās institūcijas, taču visas šajā jomā pastāvošās problēmas nav izdevies novērst.

Vēlas kvalitāti

«Pieprasījums pēc taksometru pakalpojumiem pamazām pieaug, turklāt pasažieri bieži lemj par labu kvalitātei, ja izvēle ir starp kvalitāti un cenu,» vaicāta raksturot vieglo taksometru nozares aktualitātes, saka Anita Pakalniece, a/s Rīgas taksometru parks komercdirektore. Līdzīgas domas pauž arī SIA Baltic Taxi valdes loceklis Jānis Naglis, norādot, ka pieprasījums pēc uzņēmuma pakalpojumiem pieaug strauji. Par to liecinot nepieciešamība gadu no gada palielināt autoparku darbinieku skaitu, lai apmierinātu pieprasījumu. J. Naglis norāda, ka nozarē kopumā «vērojama patērētāju tiekšanās pēc kvalitatīviem taksometra pakalpojumiem». Salīdzinot ar iepriekšējā gada pirmajiem četriem mēnešiem, šogad esot redzams, ka mazinājies pieprasījums pēc taksometru pakalpojumiem lidostā Rīga, Mārupē un Jūrmalā, atklāj J. Naglis. «Pavasaris pēc Ziemassvētkiem un Jaunā gada svinēšanas taksometru nozarē ir visai klusa sezona,» atzīmē arī SIA Smile Taxi Jūrmala valdes loceklis Aleksejs Ignatjevs. Viņš paredz, ka pamatīgāka atkopšanās pēc klusuma sagaidāma vien jūnijā līdz ar sauli un tūristiem.

Daudz pārvadātāju

«Runājot par Rīgu, kur ir gandrīz 70% no visiem Latvijā strādājošajiem vieglajiem taksometriem, automašīnu skaits pēdējā gada laikā pieaudzis vismaz par 200 vienībām,» uzsver A. Pakalniece. To apstiprina arī Rīgas domes Satiksmes departamentā. «Sākot no 2013. gada, strauji pieaudzis jaunu licenču pieteikums taksometru pārvadājumiem,» teic departamenta pārstāve Una Ahuna-Ozola. Šobrīd Rīgā ir reģistrējušies pavisam 258 pārvadātāji, pirms diviem gadiem - vien 84, pērn - 120. Tikmēr taksometru skaits pieaudzis vien par dažiem simtiem. Tas esot skaidrojams ar to, ka liela daļa no jaunajiem pārvadātājiem ir individuālie komersanti vai mikrouzņēmumi, kuri veic pārvadājumus ar vienu taksometru.

Šādus pārvadātājus par vienu no nozares lielākajām problēmām sauc Leopolds Muižnieks, Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas Taksometru sekcijas vadītājs, a/s Rīgas taksometru parks valdes priekšsēdētājs. Dienai viņš klāsta, ka taksometru pakalpojumu sniegšana ir profesionāla darbība, savukārt 163 pārvadātāji ar vienu taksometru katram neatbilstot profesionālas darbības kritērijiem. Vadošie nozares pārstāvji atzīst: konkurence ir ļoti sīva, tāpēc tirgus un kvalitātes līdera pozīciju saglabāšana ir saistīta ar virkni faktoru - klientu apkalpošanas uzlabošanu, jaunu pakalpojumu ieviešanu, autoparka atjaunošanu un citām aktivitātēm.

Redz virkni problēmu

«Nozarē ir virkne akūtu problēmu - cenu dempings nozares dalībnieku vidū, tarifikācijas sistēmas kontroles jautājums, apkalpošanas un drošības standartu ieviešana atbilstoši Eiropas valstu labākajiem piemēriem, tirgus dalībnieku sertifikācija,» atzīst J. Naglis. Viņš piebilst, ka nezūdoša problēma ir taksometru pakalpojumu sniedzēji, kuriem nerūp klientu apkalpošanas kvalitāte. To dēļ vietējo iedzīvotāju un ārvalstu viesu uzticību un cieņu zaudē arī tie tirgus dalībnieki, kas par kvalitāti gādā. «Taksometru pakalpojumu sniedzēji, kas savu nespēju pieņemt veselīgu un godīgu tirgus konkurenci demonstrē ar dūrēm un fizisku spēku, ir viena no būtiskākajām problēmām, kas jārisina nozari uzraugošajām institūcijām,» uzskata J. Naglis.

«Galvenā problēma ir pilnīgs finansiālās uzraudzības trūkums,» uzskata A. Pakalniece. «Ieņēmumi lielākoties netiek uzskaitīti, algas netiek maksātas, ir pat kompānijas, kurās netiek slēgti darba līgumi,» viņa skaidro. Juridisko nesakārtotību un neregulēto tirgu kā galveno nozares problēmu nosauc arī A. Ignatjevs. Viņš uzskata, ka gadījumā, ja tiktu uzlikti noteikti ierobežojumi jaunu firmu veidošanai, ieguvēji būtu visi - gan pārvadātāji un klienti, gan valsts budžets.

Problēmas nozarē saredz arī to pārraugošais Rīgas domes Satiksmes departaments. Tā pārstāve U. Ahuna-Ozola uzsver, ka departamenta skatījumā nozīmīgas problēmas joprojām ir taksometru vadītāju sertifikācija, tiesības pašvaldībām noteikt kvalitātes prasības un nelikumīgas tirgus sadales ierobežošana. Daļu no izteiktajiem priekšlikumiem Satiksmes ministrija (SM) ir ņēmusi vērā - patlaban par braucienu vieglajā taksometrā vadītājam jāizsniedz kases čeks, brauciena maksas aprēķinam tiek izmantota tikai viena metodika -, tomēr vairāki priekšlikumi pagaidām palikuši bez virzības, piemēram, par vadītāju sertificēšanu un izvirzāmajām kvalitātes prasībām.

«Jautājums par nepieciešamību sakārtot taksometru jomas regulējumu Rīgas pilsētā patiešām ir aktuāls,» norāda Satiksmes ministrijā. Tās pārstāves Elīnas Balgalves sagatavotā informācija liecina, ka SM ir izvērtējusi Rīgas domes priekšlikumus grozījumiem Ministru kabineta noteikumos. Daļa no priekšlikumiem esot pamatoti un būtu atbalstāmi, piemēram, tiesības pašvaldībai noteikt, ka tās teritorijā taksometriem ir vienots krāsojums, taču daļa neesot pamatota un var ierobežot konkurenci. Tāds, piemēram, esot priekšlikums noteikt taksometru maksimālo vecumu. SM neatbalsta arī priekšlikumu piešķirt noteiktas stāvvietas vienas firmas taksometriem, jo tad labākās stāvvietas iegūtu turīgākās firmas, kas esot konkurences ierobežošanas jautājums. «Vēlamies apliecināt, ka SM labprāt atbalstīs šīs jomas sakārtošanu aspektos, kur runa ir par pakalpojumu kvalitāti, bet ne konkurences ierobežošanu un nevajadzīgu apgrūtinājumu radīšanu komersantiem,» uzsver E. Balgalve. Tāpat ministrija aicinot Rīgas domi pašu stiprināt tās kontroles dienestu kapacitāti, kā arī izvērtēt iespēju noteikumu pārkāpējus sodīt bargāk - pat ar licenču apturēšanu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Lielākie vieglo taksometru pārvadātāji Rīgā pēc t

A/S Rīgas taksometru parks 159
SIA Baltic Taxi 130
SIA Rīgas motors 88
SIA Avoiss.lv 65
SIA Taxi 4 You 62
SIA Auto SOS 54
SIA A-Bonjour 50
SIA Triopluss taxi 49
SIA Lada Baltica 35
SIA Golden future 34
SIA SSmile taxi Jūrmala 33

Avots: Rīgas domes Satiksmes departaments

Tarifi

Rīgas domes noteiktie maksimālie vieglo taksometru tarifi Rīgā (ar PVN)

- iekāpšanas maksa - Ls 1,50
- attāluma tarifs - 0,50 Ls/km
- laika tarifs - 0,10 Ls/min

Avots: Rīgas domes Satiksmes departaments

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?