Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +11 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 17. oktobris
Karīna, Gaits

VK prasa izvērtēt izšķērdību, ieviešot e-talonu

Augstāks tarifs un lielākas pašvaldības dotācijas pārvadātājam - pēc Valsts kontroles (VK) domām, pie tā novedīs pašvaldības uzņēmuma Rīgas satiksme (RS) izvēlētais e-talona ieviešanas modelis. VK revīzijā aprēķinājusi, ka vecā kompostrētāju sistēma tuvākajos padsmit gados būtu vismaz par 100 miljoniem latu izdevīgāka.

Sabiedrība par atklātību Delna reaģējusi ar aicinājumu domes vadībai izvērtēt RS valdes priekšsēdētāja Leona Bemhena atbilstību ieņemamajam amatam. Mērs Nils Ušakovs (SC) ar VK viedokli uzticēs iepazīties par satiksmes jomu atbildīgās komitejas deputātiem, kuriem, ja nepieciešams, būs arī jāvērtē iesaistīto amatpersonu atbildība.

Valsts kontroliere Inguna Sudraba norāda, ka pretlikumīga rīcība no RS puses nav konstatēta, tādēļ viņa nevērsīsies prokuratūrā, bet nelietderīgi tēriņi gan bijuši. RS izšķērdību neatzīst un dod prettriecienu VK, pārmetot tai tuvredzību. «Par finanšu aprēķiniem var runāt, bet Sudraba nav tas tehniskais speciālists, kas var novērtēt, kura sistēma rīdziniekiem ir izdevīga un kura nav,» par e-talona nepieciešamību nešaubās bijušais RS padomes loceklis Jānis Dinevičs (LSDSP).

Uzvar dārgākais

VK norāda, ka nevajadzīga naudas tērēšana sākusies jau elektronisko norēķinu ieviešanas sākumposmā - vienojoties ar kompāniju Affiliated Computer Services Solutions France (ACS). RS noslēdza līgumu ar šo uzņēmumu, lai arī tā iesniegtās izmaksas e-talona ieviešanai bija par miljonu latu lielākas nekā cita pretendenta piedāvājumā. Turklāt pēcāk RS nepamatoti apņēmās par sistēmas uzturēšanu 13 gados maksāt līdz pat 16 miljoniem latu vairāk, nekā sākumā prasīja ACS.

Lai ieviestu un uzturētu jauno sistēmu, RS kopā ar partneri no Francijas dibināja uzņēmumu Rīgas karte. Šī rīcība projektu sadārdzinās līdz pat par 7,445 miljoniem latu vairāk, nekā ja RS būtu izvēlējusies sistēmu uzturēt pati, aplēsusi VK. Jo tieši šādu summu paredzēts izmaksāt dividendēs otram dalībniekam. RS plānotā peļņa nebūs obligāti jāizmanto, lai segtu savus zaudējumus, tādējādi par šo summu netiks samazināts pašvaldības dotācijas apmērs.

VK ir arī iebildumi pret e-talona sistēmas darbību, proti, RS pērn trijos mēnešos nepamatoti no pasažieriem iekasējusi 594 221 latu, jo palielinājusi maksu par braukšanas biļeti pie transporta vadītāja laikā, kad pasažierim nav iespēju citur iegādāties vienu vienreizējās braukšanas biļeti.

Formāli viss kārtībā

RS preses sekretāre Iluta Bērziņa iebilst, ka normatīvajos aktos prasītā viena brauciena biļete iepriekšpārdošanā ir pieejama - to var ielādēt personalizētajā vai nepersonalizētajā viedkartē. Taču, lai šīs zilās plastikāta kartes saņemtu, tām vai nu iepriekš jāpiesakās, vai jāiemaksā garantijas nauda, ko iespējams atgūt, tikai atdodot karti atpakaļ. Tie, kas sabiedrisko transportu lieto ļoti reti, šo procedūru uzskata par nevajadzīgu laika šķiešanu, tādēļ izdevīgāk nopirkt biļeti pie vadītāja, lai arī dārgāk.

Arī citus pārkāpumus RS neatzīst. Konkursā izvēlēts dārgākais piedāvājums, jo otram pretendentam nebija nepieciešamās aparatūras licences. VK pārmetumus par 16 miljonu pārmaksu RS skaidro ar to, ka kopš sākotnējā ACS piedāvājuma līdz līguma noslēgšanai ievērojami izmainījās ekonomiskā situācija. Savukārt par dividenžu izmaksu esot pāragri runāt, jo tā ir tikai prognoze.

I.Bērziņa pauž, ka savos secinājumos VK pamatojusies uz īstermiņa finanšu ieguvumiem, taču RS prioritāte, pārejot no papīra biļetes uz e-talonu, bija pakalpojuma efektivitātes palielināšana, biļešu klāsta paplašināšana, finanšu drošība u.c. «Ir neiespējami objektīvi salīdzināt elektronisko biļešu sistēmu ar kompostrētājiem, tādējādi nepamatoti ir VK aprēķini,» uzsver RS pārstāve. Pēc RS aprēķiniem, izdevīgāk ir arī uzturēt e-biļetes, nevis algot konduktorus.

Par spīti RS skaidrojumiem, domes deputāts Ģirts Valdis Kristovskis (PS) uzskata, ka pašvaldībai būs jāizvērtē, kurš ir atbildīgs par tik «neiedomājamu naudas» neefektīvu izlietošanu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?