Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +15 °C
Skaidrs
Piektdiena, 17. maijs
Umberts, Herberts, Dailis

Daži vārdi par atbildību

Šitā rodas leģendas. Valmieras Drāmas teātris tūlīt pēc pirmizrādes atcēla Mārtiņa Eihes iestudētās Raiņa Daugavas plānotās repertuāra izrādes. Cik reizes atjaunotās Latvijas vēsturē tad tā vispār ir bijis? Pārspriedumi sociālajos tīklos min, ka izrāde bija katastrofāla izgāšanās, Raiņa un teātra zaimošana, vai – ka tā ir cenzūra, mākslinieka skatījuma noliegšana.

.. Kā ir, to vairs neviens nepateiks: pārāk maz cilvēku izrādi ir redzējuši, lai būtu iespējams spriest – izrāde bija "mākslinieciska neveiksme" (pret ko, šķiet, neiebilst arī režisors) vai apzināts uzbrukums gaumei, aizspriedumiem, liekulībai. "Uz papīra" M. Eihes idejas izskatās gana interesantas, bet tas jau dzīvas izrādes kontekstā, protams, ne vienmēr ko nozīmē. Tomēr mani šai situācijā komentāros un ziņu rakstos samulsināja kas cits. Cik pamatoti ir pieprasīt atbildību no teātra par režisora darbu? Vai arī – kādas teātrim tiesības "rediģēt" (vienalga, kādu iemeslu dēļ) gatavas izrādes? Kur ir robeža starp māksliniecisku brīvību un teātra procesa objektīvi uzliktiem ierobežojumiem?

Savu viedokli tā arī neesmu spējusi noformulēt. Jo tiešām – kur ir robeža? Kurš teātrī ir atbildīgs par izrādi, kas nonāks repertuārā? Man patīk, ka Latvijas teātros lielākā daļa direktoru uzņemas šo atbildību. Varbūt tāpēc, ka režisori ne vienmēr to dara. Bet vai tā ir normāla situācija? Pieļauju, ka ar citu materiālu un citu režisoru jautājums man nebūtu radies – skaidrs taču, ka visi teātrī grib, lai izrāde būtu izdošanās... Bet M. Eihes Daugava šai jautājumā, manuprāt, iezīmē kādu Latvijā līdz šim maz redzētu aspektu – blakus uzveduma kvalitātei par strīdus ābolu kļūst interpretācija. Citiem vārdiem – viedoklis, skatījums. "Sakrustot" Daugavu ar Kārļa Skalbes Kā es braucu Ziemeļmeitas lūkoties tomēr ir ļoti konceptuāla un sabiedrībai, protams, ārkārtēji neglaimojoša izvēle – brīvi pārfrazējot, "visi jūs esat garīgi miruši mietpilsoņi, kas nogalina ap sevi dzīvo, skaisto, svarīgo"... Un ja skatītājus, kā norāda virkne komentāru, apvaino šāds vērtējums, tas vēl apriori nenozīmē, ka taisnība vienmēr ir tieši skatītājiem. Katrā ziņā tas norāda vismaz to, ka skatījumam uz laikmetīgo Latviju ir atšķirīgas versijas. Ja kritērijs teātrī vienmēr būtu tikai skatītāju un no tiem caur kasi tieši atkarīgās teātra vadības gaume un uzskati, dienas gaismu pasaulē nebūtu ieraudzījušas daudzas skandalozas, sociāli un politiski aktīvas izrādes. Protams, te jāpiebilst – izrādes mākslinieciski un tehniski augstā līmenī, ar konceptuālu skatījumu, pārliecību, nevis nejaušas, neobligātas "parunāšanās".

Atbilde uz to, kā teātrim (vispārinātā gadījumā, ne tieši Valmieras Drāmas teātrim, jo par konkrēto gadījumu tiesības spriest ir tikai tiem, kas izrādi paši ir redzējuši) rīkoties šādā šaubīgā gadījumā – tas ir, noņemt no repertuāra vai arī atstāt vismaz uz pirmajām "pieklājības" izrādēm -, manuprāt, ir atkarīga, tieši tā, no atbildības. Pārdomājot Daugavas gadījumu, prātā ienāca, ka Latvijas teātrī pastāv vairākas "atbildības struktūras", lai gan neviens tās tā droši vien nedefinē un varbūt pat līdz galam neapzinās. Ir teātri – ēkas, kurās izrādes veido dažādi mākslinieki, kas paši un tikai paši uzņemas atbildību par to, ko iestudē. Un ir teātri – ģimenes, kurās visas izrādes kaut kā kopīgi liecina par tiem cilvēkiem, kuri šim teātrim ir piederīgi. Pat ja radīšana un atbildība tehniski nav kolektīva, to tā uztver, jo cilvēki sajūt sevi kā kopumu, domā līdzīgi vai vismaz – godīgi un atklāti runā par savām atšķirībām. Valmieras teātris neapšaubāmi pieder ģimenēm. Varbūt tad vienkārši vajag radīt ciešākā saskarsmē ar citiem ģimenes locekļiem? Taisnība, protams, ka teātris ir brīnums. Bet teātris ir arī profesija, un kaut kam, mazākais, profesionālam ir jārodas katra mēģinājumu procesa galā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Skandāli un brīnumi

16. maijā, kad iznāks šis KDi numurs, 77. Kannu kinofestivāls jau būs atklāts un uz Festivāla pils Limjēru zāles skatuves jau būs kāpusi festivāla goda viešņa amerikāņu aktrise Merila Strīpa

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja