Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +1 °C
Skaidrs
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

Manā istabā sāk iemaldīties skudras

Līdz 30. novembrim Rīgas mākslas telpas Intro zālē aplūkojama mākslinieka Ata Izanda personālizstāde Istabā sāk iemaldīties skudras. Tā vēsta par pragmatiskās domāšanas dominanci un citādā nepieņemšanu, kas sakņojas paaudzēs izkoptās paražās un kalpo par vīrišķās izpausmes instrumentu. Savijoties ar tām līdzās pastāvošo militāro tematiku, šī maskulīnā dominance rada hibrīdiskas, pašpieņemtas varonības un varas demonstrējumus gan ģimenē, gan arī ārpus tās, raksturo ekspozīcijas kuratore Luīze Lismane.

"Šīs izstādes pirmsākumi meklējami pirms diviem gadiem, kad bija aktualizējusies militārā tematika, kas sasaistījās ar vīriešu lomu sabiedrībā un manis paša identitātes meklējumiem,» sarunā ar laikrakstu Diena atminas Atis Izands. Toreiz par stāsta pamatu kļuvis kamuflāžas raksta audums zelta toņos kā vizuāla asociācija par milzīgajiem līdzekļiem, kas tiek tērēti militārām vajadzībām visā pasaulē un varētu tikt ieguldīti citās nozarēs. Laika gaitā tas ir "apaudzis" ar dažādiem objektiem un galu galā izdzīvojis savu dzīvi ekspozīcijas tapšanas brīdī un izzudis no kopējās izstādes, paliekot vienīgi kā iedvesmas avots un atvēlot vietu "piezemētākiem" materiāliem.

Savos darbos mākslinieks izmanto utilitārus priekšmetus (dvielis, skapis, spoguļi) un rada atsauci uz vannasistabu un dzīvojamo istabu pazīstamā Zviedrijas mājas interjera preču tirgotāja izkoptajā estētikā. Viņš piešķir šiem priekšmetiem sakrālu nozīmi un pāraudzē varas un spēka imitācijas simbolos, tā veidojot stilizētu, ikdienas sadzīvē maskētu patriarhālu pasauli.

Atis Izands runā par jebkāda veida iebrukumiem personiskajā telpā – gan individuālā, gan plašākā, sociālpolitiskā mērogā, kam pretī tiek gaidīta vīrišķa reakcija. Šajā gadījumā izstādes nosaukumā un publicitātes materiālos ir iemaldījušās skudras kā simbols dažādiem ārējiem faktoriem, kas draud izjaukt vīriešu pasaules līdzsvaru un no kurām nekavējoties jātiek vaļā, izmantojot visai drastiskas metodes (ar ugunsmetēju rokās).

Jāatzīmē, ka šī ir jau otrā Ata Izanda personālizstāde. Pirms diviem gadiem Mūkusalas mākslas salonā bija aplūkojama viņa ekspozīcija Pārejas formas. Tajā bija redzami telpiski objekti un gleznas, no kurām mākslinieks savā jaunākajā izstādē ir atteicies. Vai viņam ir izdevies atrast savu darbu tapšanas galīgo formu? Vai ota nu ir "uzkārta uz naglas"? "Paiet laiks, kad atkal gribas atgriezties pie gleznošanas. Patlaban es esmu radošos meklējumos un gribu izvēlēties materiālu, ar kuru turpināt strādāt. Iespējams, ka kādā brīdī iestāsies zināms briedums un es nokoncentrēšos uz kaut ko vienu," teic mākslinieks.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja