Apgādā Neputns sadarbībā ar Latvijas Jaunā teātra institūtu iznācis bilingvāls Starptautiskā jaunā teātra festivāla Homo Novus 30 gadu jubilejas izdevums Homo Novus grāmata/The Book of Homo Novus. Sastādītāja un redaktore: Gundega Laiviņa. Idejas autori: Zane Kreicberga, Pēteris Krilovs, Gundega Laiviņa, Santa Remere, Laura Stašāne. Literārie redaktori un korektori: Raimonds Ķirķis, Juta Ance Ķirķis. Dizainere: Monika Grūzīte.
Gundega Laiviņa: “2025. gadā Starptautiskais jaunā teātra festivāls Homo Novus notika 20. reizi un tam apritēja 30 gadu. Trīs desmitgades un divdesmit festivāla programmas ir radījušas, uzkrājušas un slīpējušas ievērojamu zināšanu, pieredžu un prakšu kopumu, iekustinot zemstraumes, kas urda un baro mūsu teātra ainavu. Tādu ir daudz – sākot ar īpašvietas, dokumentāro un kopradīto teātri un beidzot ar pievēršanos tādām tēmām kā ekoloģija, cilvēktiesības, piekļūstamība. Šī ir rokasgrāmata aktīvam domāšanas procesam un sarunai par rītdienas teātri un festivālu kā būtisku formātu tā attīstībai. Grāmata ir vairāk nekā 50 autoru kopdarbs – viņi ir dalījušies ar atmiņām un liecībām par festivālu Homo Novus, ieskicējuši būtiskus teorētiskus jautājumus un izteikuši nākotnes teātra ideju attēla veidā.”
1995. gadā dibinātais teātra festivāls Homo Novus ir pārdefinējis trajektorijas, kurās virzās un attīstās teātris, un radījis augsni mūsu teātra kopienas dalībai internacionālā ideju apmaiņā. Esam pārskatījuši paveikto, atlasījuši un apkopojuši Homo Novus grāmatā to, kas, festivāla aizsākts, turpina dažādot teātri un integrēt to plašākos mākslas procesos.
Tomēr šī grāmata nav atmiņu klade, kas aicina priecāties par padarīto. Tās mērķis ir, balstoties 30 gadu pieredzē, samērot padarīto ar nākotnes tendencēm. Homo Novus grāmatai piemīt unikāla starpdisciplināra un starptautiska daba, kas ļauj Latvijai un latviešu valodai iekļauties plašākā sarunā par laikmetīgo teātri un festivālu kultūru. Līdzās citām tēmām grāmata aplūko festivāla kā formāta lomu jaunas teātra valodas, telpas un skatītāja attīstībā un ar teātra producēšanu saistītus ētiskas dabas jautājumus. Tās ir jomas, kurām Latvijas kultūrtelpā līdz šim veltīta salīdzinoši neliela uzmanība.
Grāmata apkopo tās tendences, domāšanas un radīšanas paradigmas, kas dažādu iemeslu dēļ nav radušas vietu jauno laiku Latvijas teātra vēsturei veltītos izdevumos, kuru struktūru un akcentus nosaka pie mums dominējošā repertuārteātra sistēma.
Tā attīsta un stiprina teātra pētniecības terminoloģiju latviešu valodā un iezīmē plašāku kontekstu, kādā top un attīstās laikmetīgā skatuves māksla. Homo Novus grāmata piedāvā līdz šim nepublicētus tekstus un attēlus, kas vērš skatu nākotnē. Līdzās teorētiskajam diskursam grāmatā integrēts arī festivāla kvantitatīvais un emocionālais arhīvs (liecības un pieredzes stāsti) un ģeogrāfija.

