Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +14 °C
Skaidrs
Otrdiena, 14. maijs
Elfa, Elvita, Aivita, Krišjānis

Bākugunis nepasargā no satiksmes negadījumiem

Laiku pa laikam var dzirdēt par ceļu satiksmes negadījumiem, kuros iesaistītas operatīvo dienestu automašīnas - šā gada martā vien gan neatliekamās medicīniskās palīdzības, gan policijas, gan ugunsdzēsēju mašīnas iekļuvušas negadījumos.

Operatīvajiem dienestiem svarīgas ir sekundes simtdaļas, tādēļ tiek izmantotas bākugunis un skaņas signāli, kas ļauj neievērot dažas Ceļu satiksmes noteikumu (CSN) prasības, piemēram, pilsētā pārsniegt atļauto ātrumu. Tomēr pēdējā mēneša ķibeles liek jautāt, vai dienestu šoferi ir pietiekami apmācīti.

Tikai policisti

No Dienas aptaujātajiem operatīvajiem dienestiem tikai Valsts policijas (VP) darbiniekiem ir regulāras apmācības braukšanai nestandarta apstākļos. «Faktiski visi ir izgājuši trīs dienu apmācību kursu,» skaidroja VP Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Sigita Pildava. Grupas tiek komplektētas gan reģionu, gan dažādu nodaļu pārvalžu darbiniekiem.

Apmācības tiek organizētas Ropažos. Policisti iziet trīs dienu ilgus kursus - pirmās dienas puse tiek veltīta teorētiskajai apmācībai, bet pārējais laiks praktiskām nodarbībām. Apmācības notiekot arī, kad tiek nomainītas automašīnas vai sākas motociklu sezona.

Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienesta (VUGD) šoferiem gan šādas apmācības nenotiek, kā skaidroja VUGD Preses un sabiedrisko attiecību nodaļas priekšniece Viktorija Gribuste: «Operatīvā transportlīdzekļa vadīšana nevar tikt uzskatīta par ekstremālu, jo to regulē Ceļu satiksmes noteikumi, kas ir saistoši visiem transportlīdzekļu vadītājiem.» VUGD ir pārliecināts par šoferiem: «Autovadītāji, vadot operatīvo transportlīdzekli, izvērtē situāciju, satiksmes intensitāti, ceļa stāvokli un atbilstoši šiem apstākļiem arī izvēlas braukšanas ātrumu un lemj par konkrētu manevru veikšanu,» norādīja V. Gribuste.

Savukārt, kā Dienai atzina Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienesta (NMPD) Komunikācijas nodaļas vadītāja Ilze Bukša, «dienestam nav budžetā tādu līdzekļu, par kuriem būtu iespējams sistemātiski nodrošināt šādu apmācību». NMPD gan saprot šādu prasmju nepieciešamību, tādēļ jauno politisko iniciatīvu ietvaros ir iesniegts arī pieteikums finansējumam šoferu apmācībai. «Pirms pusotra gada ar arodbiedrību palīdzību šoferiem reģionos organizējām apmācību,» skaidroja I. Bukša, piebilstot, ka tas gan bijis teorētiskais kurss.

Vajadzētu visiem

Tam, ka pietiek ar situācijas izvērtēšanu un atbilstošās kategorijas vadītāja pieredzi, nepiekrīt Drošas braukšanas skolas (DBS) veidotājs Artūrs Priednieks. «Uzskatu, ka katram (operatīvo transporta līdzekļu - red.) vadītājam ir jābūt apmācībai,» norāda A. Priednieks. Viņaprāt, šobrīd apmācību ir pārāk maz. «Speciālajiem dienestiem jātrenējas atsevišķi,» teic eksperts, atsaucoties uz igauņu un sadarbības partneru pieredzi. Operatīvā transporta līdzekļa vadītājam ir jābūt labākam par vidējo šoferi. Jāzina arī teorija, jo «tad iespējams dažkārt nemaz nenokļūt situācijā, kurā strauji jāreaģē».

Tomēr bieži vien ne tikai operatīvā transporta vadītājs ir pie vainas, kā liecina arī pēdējo gadu ziņas par operatīvajiem transportlīdzekļiem - nereti avāriju izraisa parastie autobraucēji, kuri laikus nav spējuši reaģēt uz skaņas un gaismas signāliem. «Problēma ir tad, kad kāds kādu nav pamanījis,» saka DBS veidotājs, piebilstot, ka operatīvā transportlīdzekļa vadītājam ir jāsaprot, ka cilvēki var nedzirdēt skaņas signālu un nepamanīt bākugunis. «Ja operatīvā mašīna laikus neiezīmē, kur tā grib būt, autovadītājam ir grūti saprast, ko tā grib,» saka A. Priednieks, piebilstot, ka arī parastajiem autovadītājiem bieži vien pietrūkst iemaņu, lai pareizi reaģētu brīdī, kad tuvojas operatīvais transports.

Ceļu satiksmes noteikumi nosaka - ja tuvojas operatīvais transportlīdzeklis ar iedegtu mirgojošu zilu un sarkanu bākuguni un ieslēgtu speciālu skaņas signālu, citiem transportlīdzekļu vadītājiem ir jādod tam ceļš, apturot transportlīdzekli pie ietves vai uz nomales, vai iespējami tuvāk brauktuves labajai malai. Transportlīdzekļu vadītājiem, kas tuvojas krustojumam (ceļam), jāaptur transportlīdzeklis pirms šķērsojamās brauktuves.

Savukārt ar mirgojošu zilu bākuguni bez speciāla skaņas signāla operatīvais transports drīkst pārkāpt tikai apstāšanās un stāvēšanas noteikumus, kā arī aizliegumu mehāniskajiem transportlīdzekļiem braukt pa ietvēm, gājēju un velosipēdu ceļiem. Iedegta mirgojoša oranža bākuguns nedod priekšroku.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?