Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Dažiem dārgāk, citiem lētāk

Līdz šā gada beigām plānots visā valstī ieviest vienotus tarifus braukšanai reģionālo vietējo autobusu maršrutos. Šī procesa rezultātā pasažieriem jārēķinās ar izmaiņām autobusu biļešu cenās. Ir maršruti, kur izmaiņas ir niecīgas, atsevišķos maršrutos būs biļešu cenu pazemināšanās, dažos virzienos gan nāksies maksāt dārgāk. Vislielākās izmaiņas būs pasažieriem Pierīgas autobusu maršrutos, kur cena varētu pieaugt pat par 15%.

Saskaņā ar Autotransporta direkcijas (ATD) informāciju pašlaik reģionālo maršrutu autobusu pārvadājumos ir 24 dažādi tarifi un dažādi biļešu cenu noteikšanas principi, kas atšķiras ne tikai dažādiem pārvadātājiem, bet arī vienam pārvadātājam dažādos reģionos, un pašlaik biļešu cenu atšķirības par vienāda garuma maršrutu dažādās valsts vietās var sasniegt pat 0,40 eiro.

Jo tālāk, jo lētāk

Lai veicinātu iedzīvotāju pārvietošanos ar sabiedrisko transportu, mērojot tālākas distances, plānots, ka tarifu vienādošanas rezultātā brauciena maksa pēc 33. brauciena kilometra samazināsies, un šis samazinājums var būt pat vairāk nekā viens eiro.

Vienotie tarifi tiks noteikti pēc vienādiem principiem - maksa par brauciena pirmajiem septiņiem kilometriem būs no 0,40 eiro apdzīvotās vietās ārpus reģionālas nozīmes centriem līdz 0,80 eiro Rīgā. Attālumam no septiņiem līdz 33 kilometriem maksa par kilometru būs vienāda visā valstī - 0,0569 eiro, vienāda būs arī maksa par braucienu pēc 33. kilometra un tiks aprēķināta pēc formulas - 0,71 eiro plus 0,0356 eiro par katru nobraukto kilometru.

Kā galveno ieguvumu no vienādotajiem tarifiem ATD pārstāve Zane Plone min to, ka zudīs nevienlīdzība pasažieru vidū, kāda pastāvēja līdz šim, kad pasažieriem nācās par vienāda garuma maršrutiem maksāt atšķirīgu maksu dažādos reģionos. Jāuzsver, ka tarifu vienādošana ir nozīmīgs solis tajā virzienā, lai ieviestu abonementa biļetes autobusos, kā arī vienotas vilcienu un autobusu biļetes. «Visā valstī vienādojot reģionālo vietējo autobusu tarifus, varēs ieviest abonementu biļetes, kas būs īpaši izdevīgi pasažieriem, kuri ikdienā pārvietojas ar autobusu, jo, pirmkārt, regulārie pasažieri, iegādājoties abonementa biļetes, varēs saņemt atlaides, otrkārt, pasažieriem nevajadzēs katru dienu nēsāt līdzi skaidru naudu, lai varētu iegādāties biļeti autobusā, vai doties līdz autoostas kasei. Līdz ar tarifu vienādošanu būs iespējama arī vienotas biļetes izveide, kas paredzēta braucienam gan ar autobusu, gan vilcienu. Drīzumā plānota ATD tikšanās ar uzņēmumu Pasažieru vilciens, lai pārrunātu šādas biļetes ieviešanu,» stāsta Z. Plone.

No 1. septembra

Jaunie vienotie tarifi jau no 1. septembra stājušies spēkā Bauskas, Tukuma un Aknīstes novadā. Bauskas teritorijā, kur pasažieru pārvadājumus nodrošina SIA Aips, maksa par pirmajiem brauciena kilometriem pieaugusi par pieciem centiem, savukārt pārējā novada teritorijā minimālā braukšanas maksa palikusi nemainīga. Tāpat biļetes cena nemainās, mērojot attālumu no septiņiem līdz 33 kilometriem, bet, braucot garākas distances, maksa par braucienu samazinās. Tukuma novadā maksa par pirmajiem brauciena kilometriem un maksa par braucienu no septiņiem līdz 33 kilometriem palikusi nemainīga, bet garākos posmos samazinājusies. Arī Aknīstes novadā minimālā braukšanas maksa nemainās, bet garākiem attālumiem biļetes cena nedaudz pieaugusi.

SIA Aips valdes loceklis Uldis Kolužs stāsta, ka viņa pārstāvētais pasažieru pārvadājumu uzņēmums ar jauno kārtību ir visnotaļ apmierināts. «Bauskas novadā izmaiņas ir ļoti minimālas. Lielākais pieaugums ir pieci centi attālumam līdz desmit kilometriem. Attālumam virs 33 kilometriem būs samazinājums par 25 centiem. Tā ka pasažieriem izmaiņas ir izdevīgas,» ir pārliecināts U. Kolužs.

Tajā pašā laikā viņš norāda, ka ik gadu vērojama pasažieru skaita samazināšanās, arī šā gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar tādu pašu laika posmu pērn, bijis pasažieru kritums par 4%. U. Kolužs to skaidro ar iedzīvotāju aizbraukšanu no laukiem, kā arī ar mazo skolu slēgšanu. «Mana pieredze liecina - ja tiek slēgta vietējā skola, pasažieru skaits autobusos nevis palielinās, lai nokļūtu uz citu skolu, bet ģimenes izvēlas mainīt dzīvesvietu,» stāsta SIA Aips valdes loceklis.

No 1. oktobra vienotie tarifi stāsies spēkā arī Daugavpilī. Uzņēmumā Daugavpils autobusu parks stāsta, ka pasažieriem teju nekas nemainīsies, jo jau līdz šim šā reģiona maršrutos bija vieni no augstākajiem tarifiem valstī. Līdzīga situācija ir arī SIA VTU Valmiera apkalpotajos maršrutos. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Oskars Spurdziņš stāsta, ka lauku maršrutos būs vērojams biļešu cenu samazinājums, kā arī zemāka būs biļetes cena braucieniem, kas garāki par 33 kilometriem. «Ja līdz 1. oktobrim biļetes cena maršrutā Valmiera-Rūjiena bija 2,75 eiro, tad pēc 1. oktobra tā samazināsies līdz 2,35 eiro. Vienīgais nopietnais pieaugums būs vērojams Valkas pilsētas maršrutos, kur biļetes cena pieaugs no 35 centiem līdz 60 centiem,» stāsta O. Spurdziņš.

Pierīgā sadārdzinājums

Ar nopietnu sadārdzinājumu jārēķinās pasažieriem, kas brauc Pierīgas autobusu maršrutos. Autobusu pārvadātāja CATA izpilddirektors Andrejs Malkavs stāsta, ka sākotnējā ATD vienoto tarifu projektā Pierīgā bijuši maršruti, kur biļetes cena pieaugtu pat par 50 centiem, bet pārvadātājs iesniedzis savu projektu, kurš nav noraidīts, un tas paredz maksimālo cenu pieaugumu par 35 centiem. «Pieaugums par 35 centiem būtu tādos maršrutos kā Rīga-Sigulda un Rīga-Mālpils, dārgāks brauciens būs arī maršrutā Rīga-Ādaži,» stāsta A. Malkavs. Viņš gan atzīst, ka līdz šim Pierīgas maršrutos bijuši ļoti zemi tarifi, finansiālus ieguvumus devis salīdzinoši lielais pasažieru skaita apgrozījums. «Viena liela problēma ir tā sauktie iebraucieni, kas palielina nobraukto kilometru skaitu. Piemēram, ir maršruts Rīga- Mālpils ar iebraucienu Sidgundā, kas mālpiliešiem nozīmīgi palielina kilometru skaitu no galvaspilsētas līdz Mālpilij. Līdz šim mēs šos iebraucienus no kilometrāžas un tarifa izņēmām ārā. Nedomāju, ka pasažieriem, kas dodas uz Mālpili, vajadzētu maksāt par iebraucienu Sidgundā. Mēs piedāvājam ATD to izņemt ārā no tarifa, un, cik man zināms, šis mūsu priekšlikums ir apstiprināts. Taču ir vēl citi šādi maršruti ar iebraucieniem, piemēram, Rīga-Limbaži ar iebraucienu Tūjā,» situāciju raksturo A. Malkavs un norāda, ka CATA tarifu projekts, kas paredz mazāku tarifu sadārdzinājumu nekā sākotnējais ATD piedāvājums, pašlaik tiek saskaņots ar ATD. Taču arī CATA projektā atsevišķos maršrutos paredzēts tarifa sadārdzinājums.

Jāpiebilst, ka reģionālajā maršrutu tīklā ir ap 7600 reisu ar vairāk nekā 6000 pieturvietu. Lai noskaidrotu, par cik centiem mainās biļetes cena, braucot līdz katrai no šīm pieturvietām, pasažieriem jāvēršas vai nu pie attiecīgā pārvadātāja, vai ATD.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Vienoto tarifu noteikšanas principi

Maksa par pirmajiem septiņiem brauciena kilometriem
Rīgā: 0,80 eiro
Daugavpilī, Jēkabpilī, Jūrmalā, Liepājā, Ventspilī, Jelgavā, Rēzeknē un Valmierā: 0,60 eiro
Reģionālās nozīmes centros: 0,50 eiro
Pārējā valsts teritorijā: 0,40 eiro
No septītā līdz 33 km maksa par vienu km: 0,0569 eiro
Pēc 33. km maksa par vienu km: 0,71 eiro plus 0,0356 eiro
Avots: ATD

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?