Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +4 °C
Daļēji apmācies
Svētdiena, 13. oktobris
Irma, Mirga

No zaļas domāšanas pie darīšanas

Šomēnes jau ceturto gadu Latvijā tiks pasniegta Zviedrijas Biznesa gada balva. Ar mērķi paust atzinību videi draudzīgiem uzņēmumiem Latvijā pirmo reizi izsludināta arī Vides balva, kas kalpo kā vērtīgs atgādinājums ikdienā piedomāt katram par savu ietekmi uz vidi.

Kāpēc par to runāt tieši tagad? Vēl pirms desmit gadiem nedz valdībai, nedz arī uzņēmumiem vides jautājumi nebija darba kārtībā, kam par iemeslu bija uzņēmējdarbības īsā vēsture un īstermiņa ambīcijas. Attieksme šajā jomā var mainīties tikai ar laiku, un Latvijā atbildības līmenis ir audzis patiešām strauji. Pēdējos gados vērojama arvien lielāka uzņēmēju gatavība iedziļināties vides jautājumos un sakārtot savus procesus.

Likumsakarīgi rodas nākamais jautājums: kādus praktiskus soļus mēs speram, lai vides situāciju uzlabotu? Šajā aspektā sākas problēmas, jo lielākā daļa sabiedrības saprot tēmas nozīmīgumu, bet apziņa nepāriet no vārdiem pie darbiem. Vides jautājumu sakārtošanā pats grūtākais ir spert pirmo soli, turklāt valda mīts, ka šī joma prasīs lielus ieguldījumus. Praktiski notiek pretējais: kad uzņēmums sāk domāt līdzi, cik efektīvi tas tērē elektrību, ūdeni, gāzi, ko varētu tērēt mazāk un kā gudri šķirot atkritumus, uzņēmums naudu ietaupa vai pat nopelna no zaļās saimniekošanas. Līdz ar to daudzi uzņēmēji kļūst zaļāki tieši taupības dēļ.

Pēc mūsu pieredzes, par savu zaļo tēlu visvairāk domā uzņēmumi, kas strādā ar galapatērētāju - tirdzniecības uzņēmumi, viesnīcas, restorāni, kas aktīvi izmanto iespējas parādīt klientiem savus labos darbus. Dažkārt uzstādījumi tiek pārņemti no ārvalstu investoriem ar senāku vides projektu vēsturi, piemēram, viesnīcu tīkls Radisson BLU izceļas ar ļoti pārdomātu enerģijas taupības un atkritumu šķirošanas iniciatīvu, bet Origo tirdzniecības centra nomnieki apjomīgā atkritumu šķirošanas projektā spējuši samazināt atkritumu apjomu par 20%. Svarīgi, ka konkurences apstākļos arī viena uzņēmuma centieni pozitīvi ietekmē visu nozari, jo tiek pacelta kopējā kvalitātes latiņa.

Atšķirībā no uzņēmumiem, kuri mērķtiecīgi domā par iespējām ietaupīt, problemātisks ir atkritumu šķirošanas jautājums pilsētās - daudzdzīvokļu namos, kur saskaras iedzīvotāju, biznesa un valsts intereses. Reti kurš cilvēks negrib redzēt Latviju zaļāku un tīrāku, bet pašlaik reti kurš īsteno reālu rīcību savā ikdienā - no mājsaimniecību atkritumiem otrreizējai pārstrādei tiek nodoti tikai aptuveni 10%. Šķiet, ka daudzi gaida, kad kāds pateiks: «Sākam!» Pērn viens Latvijas iedzīvotājs gadā radīja 310 kg sadzīves atkritumu, un paredzams, ka šogad sadzīves atkritumu daudzums uz vienu iedzīvotāju augs. Taču, kur viens redz atkritumus, otrs - vērtīgus resursus, jo atkārtoti iespējams izmantot gan papīru, gan dažāda veida metālus, gan plastmasu. Valstij un pašvaldībām vajadzētu daudz aktīvāk motivēt iedzīvotājus šķirot atkritumus, vienlaikus iestrādājot atkritumu šķirošanu un otrreizēju pārstrādi iepirkumu prasībās. Ja ikviens no mums izlietoto preču iepakojumu nodotu otrreizējai pārstrādei, sadzīves atkritumu daudzumu varētu samazināt vismaz uz pusi.

Līdz ar labklājības celšanos, viena cilvēka mājsaimniecību skaita pieaugumu un lielo īstermiņa lietošanas produktu īpatsvaru nemitīgi aug atkritumu apjoms, tāpēc Eiropas Komisijas līmenī definēti atbildīgas atkritumu apsaimniekošanas pamatprincipi. Pirmkārt, nepieciešams samazināt pašu «saražoto» atkritumu apjomu un jo īpaši videi kaitīgo vielu daudzumu saražotajos produktos, kas panākams, pārskatot ražošanas metodes uzņēmumos un klientiem radot lielāku pieprasījumu pēc videi draudzīgiem produktiem. Otrkārt, nepieciešams celt atkritumu otrreizējās pārstrādes īpatsvaru. Treškārt, atkritumi, ko nav iespējams atkārtoti izmantot, drošos apstākļos jāsadedzina un jāuzrauga, savukārt glabāšana poligonos tiek minēta kā pēdējā (nevēlamākā) iespēja.

Vides jautājumiem jānonāk darba kārtībā visos līmeņos - tā nav tikai valsts vai tikai biznesa darīšana. Valstiskā apņemšanās tieši un netieši ietekmē arī uzņēmumus un privātpersonas, kā arī otrādi - biznesa iniciatīvas un sabiedrības spiediens liek valdībai pievērsties vides problēmu risināšanai. Valstiskos attīstības plānos izskan Latvijas apņēmība kļūt par zaļāko valsti pasaulē. Lai apņemšanās īstenotos darbībā, būtiski kopā ar uzņēmējiem definēt kopējos mērķus, izstrādāt konkrētus plānus, izglītot sabiedrību un katram uzņemties atbildību par plānu ieviešanu.

* SIA RAGN-SELLS pārdošanas un mārketinga vadītāja

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Provocējošā patiesība

Izaicināt skatītājus un dalīties savās sāpēs un pārdomās ir mērķi, kurus izvirza un sasniedz Vadims Bogdanovs monoizrādē Cilvēks un tirāns.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?