Rīgas namu pārvaldnieks, kurš apsaimnieko vairāk nekā 4000 daudzdzīvokļu māju, plāno pilnībā pāriet uz jaunu apmaksas sistēmu līdz šā gada beigām. Iepriekš daudzdzīvokļu māju iedzīvotājiem bija jāmaksā konstanta maksa par atkritumu apsaimniekošanu, piemērojot normu, 1,6 m3 uz vienu dzīvoklī dzīvojošo personu, kas reāli bija 78 santīmi mēnesī. Bet tagad jau ap 90% RNP klientu par pakalpojumu norēķinās saskaņā ar jauno sistēmu, kas paredz maksu par konkrētajā mēnesī faktiski izvesto atkritumu daudzumu sadalīt starp attiecīgās mājas dzīvokļos dzīvojošajām personām. Viena kubikmetra izvešanas cena ir aptuveni Ls 5,8 bez pievienotās vērtības nodokļa (tā atšķiras dažādos Rīgas rajonos), paskaidroja RNP pārstāvis Krists Leiškalns. Tātad maksa ir atkarīga no reāli radītā atkritumu daudzuma. Uzņēmums neveic sadzīves atkritumu savākšanu un izvešanu, bet gan organizē šī pakalpojuma izpildi un «sadala maksu par pakalpojumu atbilstoši faktiski izvesto sadzīves atkritumu apjomam un dzīvoklī deklarēto personu skaitam», norādīja RNP valdes priekšsēdētājs Ervins Straupe. K. Leiškalns piebilda, ka visi klienti esot informēti par šīm izmaiņām.
Zolitūdes iedzīvotāja Oksana gan Dienai pauda neizpratni par to, kāpēc viņas rēķinos iekļautā maksa par atkritumu izvešanu pēdējā gada laikā pieaugusi par 30%, viņa neesot saņēmusi nekādu informāciju par izmaiņām. Savukārt rīdziniece Inga sociālajos tīklos norādīja, ka iepriekš bijis jāmaksā Ls 0,78, bet pēdējā rēķinā summa ir bijusi divtik liela -1,57 lati.
Aprēķini liecina, ka trešdaļai klientu pēc pārejas uz jauno norēķinu sistēmu atkritumu izvešanas izmaksas samazinājušās, trešdaļai tās saglabājušās iepriekšējā līmenī, bet trešdaļai ir augušas, dažiem pat uz pusi, atzina K. Leiškalns. Lielākoties tas saistīts ar to, ka konkrētās mājas atkritumu tvertnēs savu kastu saturu iztukšo arī blakus ēku iedzīvotāji vai pat garāmbraucošu transportlīdzekļu vadītāji. Un to var risināt, pārvietojot atkritumu kastes tuvāk konkrētajai ēkai vai arī, ja dzīvokļa īpašnieki kopīgi nolemj, ir iespēja pat uzstādīt slēdzamus konteinerus, pastāstīja K. Leiškalns. Kā noskaidroja Diena, šīs izmaiņas neietekmē visus rīdziniekus - citu namu apsaimniekotāju, piemēram, a/s Rīgas namu apsaimniekotājs un SIA Namu apsaimniekotājs klienti jau ilgstoši norēķinās par reāli izvesto atkritumu daudzumu, nevis maksā konstantu summu no iedzīvotāja.
Ar pretenzijām saistībā ar jauno norēķinu kārtību iedzīvotāji bija vērsušies arī pie Rīgas domes (RD), Dienai atzina RD Mājokļu un vides komitejas priekšsēdētājs Vjačeslavs Stepaņenko: «Šo jautājumu apspriedām arī komitejas sēdē un secinājām, ka likums tiek ievērots.»
Jauno norēķinu kārtību atbalsta Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Vides aizsardzības departamenta direktore Rudīte Vesere: «Tas ir loģiski, ka iedzīvotāji maksā par faktiski radīto atkritumu daudzumu.» To nosaka likumu un direktīvu prasības, Nacionālais attīstības plāns. Tam vajadzētu motivēt iedzīvotājus radīt mazāk un vairāk šķirot atkritumus, tādējādi samazinot šī pakalpojuma izmaksas.