Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +7 °C
Apmācies
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Tālajos Austrumos būvē ES līdzinieci

Desmit Dienvidaustrumāzijas valstis ar kopējo iedzīvotāju skaitu 600 miljoni cilvēku drīzumā gatavojas izveidot Eiropas Savienībai (ES) līdzīgu ekonomisko aliansi, un šo ieceri nav sašķobījusi pat vairākas ES dalībvalstis pārņēmusī krīze.

Jau 2015. gadā topošās savienības dalībvalstis plāno atcelt muitas nodevas un ierobežojumus, kas kavē savstarpējās investīcijas un kvalificēta darbaspēka brīvu pārvietošanos.

Ekonomiskās savienības veidotājas - Dienvidaustrumāzijas Nāciju asociācijas jeb ASEAN (Association of Southeast Asian Nations) dalībvalstis - ļoti lepojas, ka tajās atšķirībā no daudzām citām pasaules valstīm ir labvēlīga demogrāfiskā situācija. ASEAN valstīs 53% iedzīvotāju ir jaunāki par 30 gadiem, kamēr blakus esošās Ķīna un Japāna strauji noveco, tāpēc palielinās uz šo valstu sociālajām sistēmām gulstošais slogs. Savukārt ASEAN valstīs ir pietiekami daudz gados jauna un vidēja vecuma darbaspēka, lai valdības varētu nelauzīt galvu par pensiju problēmām.

Kontrasti stiprina

Atšķirībā no ES ASEAN valstīs pastāv ievērojama politiskā dažādība. Piemēram, Indonēzijā, Taizemē un Filipīnās galveno lomu spēlē parlamenti, Vjetnamā un Laosā pastāv vienas partijas sistēma, Mjanma (Birma) tikai nesen atteicās no militārās diktatūras, bet Brunejā valda absolūtā monarhija.

Ne mazāk izteiktas ir arī ekonomiskās atšķirības. Pēc 1997. gada Āzijas ekonomiskās krīzes ASEAN valstis pret jebkādu aizņemšanos izturas piesardzīgi, cenšoties samērot ieņēmumus ar izdevumiem, kā dēļ valstu izdevumi, salīdzinot ar iekšzemes kopproduktu (IKP), svārstās no 13% Taizemē līdz 6,3% Kambodžā. Savukārt Pasaules Bankas sastādītajā uzņēmējdarbībai labvēlīgās vides reitingā Singapūra ieņem 1. vietu pasaulē, kamēr Kambodža un Filipīnas atrodas attiecīgi 147. un 148. vietā, bet Laosa ieņem 171. pozīciju.

Tomēr daudzi ekonomisti uzskata šos kontrastus nevis par trūkumu, bet gan par topošās alianses priekšrocību.

Dabas resursu netrūkst

Eksperti norāda, ka nākotnē ASEAN valstu ekonomikas turpinās pieaugt. Kā liecina prognozes, Laosas ekonomika 2012. gadā pieaugs par 8,4%, bet Kambodžas, Indonēzijas un Mjanmas - par aptuveni 6%. Tāpat ekonomisti pievērš uzmanību spēcīgam iekšējam pieprasījumam Taizemē, Indonēzijā un Malaizijā, kas saglabājas stabili augsts, pateicoties augošajai vidusšķirai un ar naftas un gāzes ieguves infrastruktūru saistītajiem projektiem.

Sešās no desmit ASEAN valstīm pastāv labi attīstīti naftas un gāzes ieguves sektori, tāpat svarīgu lomu reģiona ekonomikā spēlē derīgo izrakteņu ieguve un kokrūpniecība. Ir arī individuālas priekšrocības - Indonēzija ir bagāta ar akmeņoglēm, bet Birma ar dārgakmeņiem, kamēr Taizeme un Malaizija ir attiecīgi pasaulē lielākās rīsu un palmu eļļas eksportētājas. Tāpat visas ASEAN valstis straujos tempos attīsta apstrādes rūpniecību, kā arī cenšas nostiprināt jau tāpat būtiskos panākumus augsto tehnoloģiju jomā. Piemēram, Singapūra un Malaizija ir ievērojamas sadzīves elektronikas ražotājas.

Būs jādzīvo vienoti

Skeptiķi norāda, ka ekonomiskā alianse no dalībvalstīm prasīs arī gatavību veikt saskaņotas izmaiņas to konstitūcijās un likumdošanā, bet ASEAN valstis cītīgi sargā savu suverenitāti un ar neuzticību raugās uz daudzām brīvā tirgus idejām. Piemēram, topošās alianses ietvaros vispār netiek skatīts tāds politiski jūtīgs jautājums kā zemes pārdošana ārzemniekiem, kas tiek spēcīgi reglamentēta vai ir vispār aizliegta tādās valstīs kā Taizeme, Indonēzija, Kambodža, Vjetnama un Filipīnas.

Tāpat pastāv bažas, ka izmaiņas, kādas var rasties pēc ekonomiskās savienības izveides, kādā no valstīm var izraisīt politiskus satricinājumus un pat varas maiņu.

Optimisti gan uzskata, ka valstu sadarbība pakāpeniski ļaus likvidēt ne tikai muitas nodevas, bet arī citas barjeras, kas kavē reģiona attīstību - tādas kā īpašs labvēlības režīms un subsīdijas privileģētajām rūpniecības nozarēm daudzās ASEAN valstīs vai birokrātija un korupcija, kas kavē atļauju un licenču izsniegšanu uzņēmējiem.

Tāpat tiek norādīts, ka integrācija nozīmē iespaidīgu piecu gadu plānu, kura ietvaros paredzēts izremontēt vai izbūvēt ceļus gandrīz 39 tūkstošu kilometru garumā. Jau ir sākta ātrgaitas dzelzceļa starp Kualalumpuru Malaizijā un Kuņminu Ķīnā, kas ies cauri visai Malaizijai un Taizemei, ar atzariem uz Pnompeņu Kambodžā un Hošiminu Vjetnamā, būvniecība, tiek plānota gandrīz 50 ostu modernizācija, strauji attīstās gaisa satiksme starp reģiona valstīm (2015. gadā sāks darboties arī vienots aviācijas pakalpojumu tirgus), kā arī ielikti pamati sadarbībai finanšu tirgos.

Laiks rādīs, kurai no nometnēm - optimistiem vai skeptiķiem -, būs vairāk taisnības.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Kas ir ASEAN

Dienvidaustrumāzijas Nāciju asociāciju (ASEAN) 1967. gada 8. augustā nodibināja Indonēzija, Malaizija, Filipīnas, Singapūra un Taizeme, kurām pievienojās Bruneja (1984), Vjetnama (1995), Mjanma (Birma), Laosa (abas 1997) un Kambodža (1999). Sarunas par pievienošanos blokam risinātas ar Austrumtimoru un Papua-Jaungvineju, kurai kopš 1981. gada piešķirts īpašās novērotājas statuss.
ASEAN valstu kopējais iedzīvotāju skaits ir 600 miljoni cilvēku

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?