Viņa mūs sagaida pie jaunās pasažieru termināļa ēkas - ekspluatācijā to paredzēts nodot septembrī, pašlaik stiklotā nama iekšienē rosās celtnieki.
2005. gadā iesāktais projekts nedaudz iebuksējis saistībā ar vairāku Tukuma iedzīvotāju protestiem, kuri negrib savu māju tuvumā iemantot pastāvīgu lidmašīnu dzinēju troksni. Iedzīvotāji panākuši, ka jāveic lidostas projekta ietekmes uz vidi novērtējums (IVN), septembrī tā ietvaros iecerēta arī sabiedriskā apspriešana.
Darbība ierobežota
Lai Tukuma lidosta varētu sākt pilnvērtīgu darbu, tai nepieciešams noslēgt IVN procedūru, kā arī veikt visai komplicētu lidostas sertifikācijas procesu. Marina Samuilova optimistiski uzskata, ka visus priekšdarbus varēs beigt līdz nākamā gada pavasarim un lidosta varēs sākt pilnvērtīgu darbu, tajā skaitā arī pieņemt darbā vairākus desmitus cilvēku. Līdz tam gan vēl jāatrisina ilgi briedušais konflikts ar Tukuma iedzīvotājiem - 2. augustā Administratīvā rajona tiesas Jelgavas Tiesu namā tiks skatīta septiņu tukumnieku prasība atcelt Tukuma novada domes lēmumu par Tukuma lidlauka izmantošanu, vēsta LETA.
Šobrīd Tukuma lidosta drīkst pieņemt tikai neliela izmēra lidmašīnas (līdz 5,7 tonnām) un tikai labas redzamības apstākļos, jo šis ir vizuālā tipa lidlauks, proti, lidaparāta pacelšanos un nosēšanos veic pilots bez dispečera iesaistes. 2,5 kilometrus garais skrejceļš saglabājies no PSRS laikiem, kad šeit atradās militārais lidlauks, kuru trokšņa dēļ atceras gan tukumnieki, gan citi apkārtnes iedzīvotāji. Iespējams, tieši šī vēsturiskā pieredze iedzīvotājos raisījusi skepsi par Tukuma lidlauka darbības atsākšanos intensīvā režīmā.
Ar Rīgu nekonkurēs
«Tas nebūs mūsu konkurents, bet tranzīta plūsmu papildinošs elements,» Dienai saka starptautiskās lidostas Rīga vadītājs Arnis Luhse. To, ka uz Tukumu varētu pāriet kāda no zemo cenu aviokompānijām, A. Luhse nevērtē kā lielu draudu lidostas Rīga nākotnei, jo šobrīd esot sarežģīti saskaņot zemo cenu un tradicionālo aviokompāniju atšķirīgās prasības pēc servisa lidostā. Marina Samuilova par sarunām ar Ryanair un citiem zemo cenu pārvadātājiem sīkāk stāstīt negrib, vienīgi norāda, ka interese par Tukuma lidostu esot liela - gan no potenciālajiem pārvadātājiem, gan nomniekiem lidostas terminālī. Lidostai Rīga šobrīd ir līgumi ar četriem zemo cenu pārvadātājiem - Iberia Express, Norwegian, Ryanair un Wizz Air. Tukumniekiem bijušas sarunas arī ar Latvijas valstij piederošo airBaltic.
Tukuma lidosta mārketinga vajadzībām plāno savā nosaukumā iekļaut arī Jūrmalas vārdu, stāsta Marina Samuilova. Kopumā iecerēts apkalpot ap trim tūkstošiem reisu gadā (salīdzinājumam - lidosta Rīga gadā apkalpo ap 70 tūkstošiem reisu). Pasažierus nogādāt no lidostas uz Rīgu un citām Latvijas pilsētām iecerēts ar autobusiem - par to jau sāktas sarunas ar vairākiem pārvadātājiem.
Enkurs investīcijām
Tukuma novada domes priekšsēdētājs Juris Šulcs Dienai uzsver, ka lidosta veicinās reģiona ekonomisko izaugsmi, dos darbu gan pašā lidostā, gan arī tūrisma un transporta nozarē. «Ir uzņēmēji, kuri jau domā par jauniem viesnīcu projektiem Tukumā,» - tā J. Šulcs. Vienlaikus viņš apņēmies rūpēties par iedzīvotāju interesēm, piemēram, nepieļaujot regulārus komercreisus naktī. Komentējot Tukuma iedzīvotāju bažas, Marina Samuilova norāda, ka tuvākās mājas būšot tikpat tālu kā Mārupes nami no lidostas Rīga. Jāpiemin, ka Tukuma novada uzņēmēju klubs pērn Tukuma novada pašvaldībai nosūtīja lidostas projekta atbalsta vēstuli, kurā aicina projektu nebremzēt.
Arī J. Šulcs norāda uz lidostas izdevīgo atrašanās vietu, norādot, ka būtu absurdi projektu aizliegt, ja ir investori, kuri paši vēlas ieguldīt lidostā naudu. Tukums Airport pieder Engures novadam, kas projektā ieguldīja zemi, un uzņēmumam K.S. Avia, kas vada lidostas atjaunošanas projektu un to finansē. Kopējo investīciju apjomu lidostas atjaunošanā (skrejceļa atjaunošana, termināļa būve, lidlauka nožogošana 300 hektāru platībā, pievadceļu būvniecība, elektrolīniju un citu komunikāciju būve) investori neatklāj. Uzņēmuma K.S. Avia kontrolpakete pieder Konstantīnam Soloduham un Sergejam Sčukinam, liecina informācija Lursoft. Uzņēmums bāzēts lidostā Rīga un nodarbojas ar kravas un pasažieru aviopārvadājumiem, kā arī lidmašīnu rezerves daļu tirdzniecību.