Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +10 °C
Daļēji saulains
Pirmdiena, 14. oktobris
Minna, Vilhelmīne

Tukuma lidlauks pārtop lidostā

Tikko pielijušajā Tukuma lidlaukā šobrīd lidinās vienīgi «bitītes» - tā šejienieši iesaukuši kompānijai Baltic Bees piederošās zili dzeltenās reaktīvās sporta lidmašīnas L39, kas pagaidām ir lielākais atjaunotā lidlauka klients. Vai ambiciozais Tukuma lidlauka atjaunošanas projekts spēs pacelties līdz pilnvērtīgas lidostas statusam? «Protams, jo atrodamies ļoti izdevīgā vietā - starp Rīgu, Ventspili, Liepāju, netālu no Jūrmalas,» ir pārliecināta uzņēmuma Tukums Airport direktora palīdze Marina Samuilova.

Viņa mūs sagaida pie jaunās pasažieru termināļa ēkas - ekspluatācijā to paredzēts nodot septembrī, pašlaik stiklotā nama iekšienē rosās celtnieki.

2005. gadā iesāktais projekts nedaudz iebuksējis saistībā ar vairāku Tukuma iedzīvotāju protestiem, kuri negrib savu māju tuvumā iemantot pastāvīgu lidmašīnu dzinēju troksni. Iedzīvotāji panākuši, ka jāveic lidostas projekta ietekmes uz vidi novērtējums (IVN), septembrī tā ietvaros iecerēta arī sabiedriskā apspriešana.

Darbība ierobežota

Lai Tukuma lidosta varētu sākt pilnvērtīgu darbu, tai nepieciešams noslēgt IVN procedūru, kā arī veikt visai komplicētu lidostas sertifikācijas procesu. Marina Samuilova optimistiski uzskata, ka visus priekšdarbus varēs beigt līdz nākamā gada pavasarim un lidosta varēs sākt pilnvērtīgu darbu, tajā skaitā arī pieņemt darbā vairākus desmitus cilvēku. Līdz tam gan vēl jāatrisina ilgi briedušais konflikts ar Tukuma iedzīvotājiem - 2. augustā Administratīvā rajona tiesas Jelgavas Tiesu namā tiks skatīta septiņu tukumnieku prasība atcelt Tukuma novada domes lēmumu par Tukuma lidlauka izmantošanu, vēsta LETA.

Šobrīd Tukuma lidosta drīkst pieņemt tikai neliela izmēra lidmašīnas (līdz 5,7 tonnām) un tikai labas redzamības apstākļos, jo šis ir vizuālā tipa lidlauks, proti, lidaparāta pacelšanos un nosēšanos veic pilots bez dispečera iesaistes. 2,5 kilometrus garais skrejceļš saglabājies no PSRS laikiem, kad šeit atradās militārais lidlauks, kuru trokšņa dēļ atceras gan tukumnieki, gan citi apkārtnes iedzīvotāji. Iespējams, tieši šī vēsturiskā pieredze iedzīvotājos raisījusi skepsi par Tukuma lidlauka darbības atsākšanos intensīvā režīmā.

Ar Rīgu nekonkurēs

«Tas nebūs mūsu konkurents, bet tranzīta plūsmu papildinošs elements,» Dienai saka starptautiskās lidostas Rīga vadītājs Arnis Luhse. To, ka uz Tukumu varētu pāriet kāda no zemo cenu aviokompānijām, A. Luhse nevērtē kā lielu draudu lidostas Rīga nākotnei, jo šobrīd esot sarežģīti saskaņot zemo cenu un tradicionālo aviokompāniju atšķirīgās prasības pēc servisa lidostā. Marina Samuilova par sarunām ar Ryanair un citiem zemo cenu pārvadātājiem sīkāk stāstīt negrib, vienīgi norāda, ka interese par Tukuma lidostu esot liela - gan no potenciālajiem pārvadātājiem, gan nomniekiem lidostas terminālī. Lidostai Rīga šobrīd ir līgumi ar četriem zemo cenu pārvadātājiem - Iberia Express, Norwegian, Ryanair un Wizz Air. Tukumniekiem bijušas sarunas arī ar Latvijas valstij piederošo airBaltic.

Tukuma lidosta mārketinga vajadzībām plāno savā nosaukumā iekļaut arī Jūrmalas vārdu, stāsta Marina Samuilova. Kopumā iecerēts apkalpot ap trim tūkstošiem reisu gadā (salīdzinājumam - lidosta Rīga gadā apkalpo ap 70 tūkstošiem reisu). Pasažierus nogādāt no lidostas uz Rīgu un citām Latvijas pilsētām iecerēts ar autobusiem - par to jau sāktas sarunas ar vairākiem pārvadātājiem.

Enkurs investīcijām

Tukuma novada domes priekšsēdētājs Juris Šulcs Dienai uzsver, ka lidosta veicinās reģiona ekonomisko izaugsmi, dos darbu gan pašā lidostā, gan arī tūrisma un transporta nozarē. «Ir uzņēmēji, kuri jau domā par jauniem viesnīcu projektiem Tukumā,» - tā J. Šulcs. Vienlaikus viņš apņēmies rūpēties par iedzīvotāju interesēm, piemēram, nepieļaujot regulārus komercreisus naktī. Komentējot Tukuma iedzīvotāju bažas, Marina Samuilova norāda, ka tuvākās mājas būšot tikpat tālu kā Mārupes nami no lidostas Rīga. Jāpiemin, ka Tukuma novada uzņēmēju klubs pērn Tukuma novada pašvaldībai nosūtīja lidostas projekta atbalsta vēstuli, kurā aicina projektu nebremzēt.

Arī J. Šulcs norāda uz lidostas izdevīgo atrašanās vietu, norādot, ka būtu absurdi projektu aizliegt, ja ir investori, kuri paši vēlas ieguldīt lidostā naudu. Tukums Airport pieder Engures novadam, kas projektā ieguldīja zemi, un uzņēmumam K.S. Avia, kas vada lidostas atjaunošanas projektu un to finansē. Kopējo investīciju apjomu lidostas atjaunošanā (skrejceļa atjaunošana, termināļa būve, lidlauka nožogošana 300 hektāru platībā, pievadceļu būvniecība, elektrolīniju un citu komunikāciju būve) investori neatklāj. Uzņēmuma K.S. Avia kontrolpakete pieder Konstantīnam Soloduham un Sergejam Sčukinam, liecina informācija Lursoft. Uzņēmums bāzēts lidostā Rīga un nodarbojas ar kravas un pasažieru aviopārvadājumiem, kā arī lidmašīnu rezerves daļu tirdzniecību.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Vēsture

Vēsturiskajos avotos lidlauks Tukums minēts, sākot no 1939. gada, kā PSRS rezerves militārais lidlauks un kodolieroču noliktava.

Pēdējās padomju aviācijas daļas lidlauku pameta 1993. gada aprīlī. Lidlauks tika izpostīts un ēkas izdemolētas.

2001. gadā ar valdības lēmumu lidlauks nodots Tukuma rajona Smārdes pagasta pašvaldības īpašumā.

2005. gadā tika sākta lidlauka skrejceļa renovācija un teritorijas nožogošana.
2010. gadā sākta pasažieru termināļa ēkas celtniecība.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Nevajag ar mani sarunāties!

Dziedātāja Zemfira (48) iestājas pret karu, ironizē par savu ārvalstu aģentes statusu, neļaus sevi apklusināt un jau 13. oktobrī atkal uzstāsies Rīgā.

Met ko mezdams, apdomā galu

Ik pa laikam Latvijā veiktajās aptaujās kā vislielākais vides drauds tiek minēti tieši atkritumi dabā. Esam aktīvi dažādu talku un atkritumu vākšanas akciju dalībnieki, un tieši atkritumu šķiro...








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?