Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Veiksmes nosacījums - domāt reāli

Ideja ir, bet kā to realizēt, ar ko tieši būtu jāsāk un vai izdosies - tie ir jautājumi, kas nodarbina jaunos un potenciālos uzņēmējus. Labs starta punkts pieredzes gūšanai un, ja paveicas, arī finansiāls atbalsts ir konkursi jaunajiem uzņēmējiem.

Tieši tā atsperties izdevies Jānim un Lienei Zilveriem, kas sākuši ģimenes uzņēmumā ražot svētku dzērienu Rabarber. Šis dzēriens pērn Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) rīkotajā konkursā Ideju kauss ieguvis galveno balvu un jau šogad martā būs pieejams tirdzniecībā.

Mērķē uz eksportu

Jau sešus gadus Jānis Zilvers vada vīna ražošanu ģimenes uzņēmumā, bet atzīst - gribējis no A līdz Z realizēt pats savu projektu. Sagaidot svētkus ģimenē, secinājuši, ka trūkst dabīga un bezalkoholiska dzēriena, ko celt galdā. Izpētījuši tirgu, iespējas un konkurentus, un radusies ideja par svētku dzērienu no rabarberiem. Izmēģinājuši saražot nelielu daudzumu, pabraukājuši pa tirdziņiem un visu pārdevuši! Tomēr, lai atspertos plašākai ražošanai, vajadzējis papildu tehniku un tās iegādei savukārt - finansējumu. Konkursā piedalījušies, jo gribējies pārbaudīt savas idejas dzīvotspēju, iegūt speciālistu vērtējumu, kā arī turpmākai sadarbībai vērtīgus kontaktus.

Jānis stāsta, ka nākotnes plāni esot lieli - sākumā griboties iekarot Latvijas lielveikalu ķēdes, bet pēc pieciem gadiem - iziet starptautiskā tirgū. «Gribam, lai produkts ir eksportspējīgs - konkurētspējīga cena un noturīga kvalitāte. Pārējais ir darbs ar komunikāciju, sadarbības kanālu meklēšanu,» atklāj J. Zilvers. Liene piebilst, ka dalība konkursos palīdz saprast, uz ko vērst uzmanību produkta izstrādē, kā ideju no malas redz citi un kas jāuzlabo. Nozīmīga ir arī naudas balva, jo ar tās palīdzību bijis iespējams iegādāties nepieciešamo tehniku, lai sāktu ražošanu.

Modē velosipēdi

Ideju kauss ir jaunu, inovatīvu uzņēmumu veicināšanas pasākums, ko atbalsta valsts un privātais sektors un rīko LIAA. Tas norit jau trīs gadus. Zināms ir arī Altum konkurss Lec biznesā!, kas darbojas jau četrus gadus pēc kārtas. Konkursa mērķauditorija ir 18 līdz 30 gadu veci jaunieši. Lec biznesā! ir reālu un īstenojamu biznesa ideju konkurss. Dalībniekiem jābūt gataviem ideju ieviest dzīvē, jo balvas (naudas balva un mentora palīdzība) saņem tie laureāti, kas savu ideju realizē ar Altum Starta programmas palīdzību.

Altum pārstāve Sandra Eglīte stāsta, ka Altum Starta programmas atbalstīto projektu nozares top 3 ir apstrādes rūpniecība jeb dažāda veida ražošana (23% no Starta programmā piešķirtajiem aizdevumiem), tirdzniecība (19%) un ar ēdināšanas un izmitināšanas pakalpojumiem saistīti biznesi (9% no aizdevumiem). Daudz neatpaliek arī dažādi profesionālie pakalpojumi (piemēram, grāmatvedības un juridiskie pakalpojumi). Šādu projektu īpatsvars Starta programmā ir 8%.

Savukārt vairāku gadu gaitā konkursa Ideju kauss dalībnieku vidū ir novērota tendence, ka Latvijas iedzīvotāji, domājot par uzņēmējdarbību, vēro sev apkārt notiekošo un vēlas risināt dažādas sev aktuālas problēmas. Piemēram, ir bijis posms, kad ļoti aktuāls jautājums bija drošas velonovietnes, dažādi informācijas tehnoloģiju risinājumi (piemēram, aplikācijas), kas atvieglotu ikdienā izmantojamās informācijas lietošanu un savienošanu. Dažādu tekstila, pārtikas izstrādājumu un preču bērniem ražošana ir aktuāla vienmēr. Savukārt tieši šobrīd vairākas biznesa idejas saistītas ar velosipēdiem un to veidiem.

Dominē mājražotāji

Vairākumā gadījumu konkursā pieteiktās biznesa idejas ir mājražotāju līmenī, stāsta LIAA Investīciju projektu departamenta Projektu attīstības nodaļas projektu vadītāja Ilze Vanaga. Katru gadu izaicinājumi, ar kuriem biznesa ideju autoriem jāsastopas, ir līdzīgi. Liela daļa jauno uzņēmēju galvenokārt meklē finansējumu uzņēmējdarbības sākšanai. Biznesa ideju autoriem nepieciešama palīdzība, lai varētu precīzi definēt savu klientu, mērķa tirgus, resursus un citas nianses. «Visiem biznesa ideju autoriem jāspēj atbildēt - kas ir produkts, kas to pirks, un cik par to maksās? Vai tirgū jau ir līdzīgi produkti, ar ko mans produkts būs labāks un kā atšķirsies? Kādas būs uzņēmuma konkurētspējas priekšrocības? Konkursā Ideju kauss uz šiem jautājumiem palīdz atbildēt eksperti, kuri pasniedz seminārus otro kārtu izturējušiem ideju autoriem,» skaidro I. Vanaga.

Bizness lielākoties sākas ar neliela apjoma ražošanu vai pakalpojumiem. Klasisks biznesa sācējs esot mazs uzņēmums, ko dibina jaunais uzņēmējs, kurš vēlas nodarboties ar to, kas viņam patīk, un vienlaikus būt finansiāli neatkarīgs. Tādi uzņēmumi ir, piemēram, privātās auto apkopes darbnīcas, pārtikas veikaliņi, frizētavas. Ik pa laikam kāds no biznesa virzieniem kļūst populārāks, piemēram, savulaik tāda bija slieku audzēšana. Šobrīd gan neviens no konkursu rīkotājiem nevarot izcelt kādas konkrētas modes nozares. LIAA speciālisti novērojuši - kaut arī konkurss Ideju kauss ir populārs un guvis plašu rezonansi, gadu gaitā ideju pieteikumu nekļūst vairāk, bet tās ar katru gadu esot vairāk pārdomātas, un to iesniedzēji ir ar lielāku sapratni par uzņēmējdarbības principiem. Arī Lec biznesā! dalībnieku skaits gadu gaitā nav būtiski svārstījies, tas ir vidēji 160 līdz 180 pretendentu katru konkursa gadu.

Jāpiebilst, ka Ideju kauss un Lec biznesā! nebūt nav vienīgie atspēriena punkti jaunajiem uzņēmējiem, ir vēl citi konkursi, piemēram, tāds bija LIAA rīkotais TV raidījums Firmas noslēpums, kurā dalībnieki cīnījās par naudas balvu, atraktīvi prezentējot savu ideju, kā arī Altum un laikraksta Diena veidotais konkurss Dienas starts.

Jāatsakās no ideālisma

Jauno uzņēmēju ieceres bieži esot ideālistiskas, pie tām vēl daudz jāstrādā, lai varētu īstenot, novērojusi S. Eglīte.

Biežākie jauno uzņēmēju klupšanas akmeņi biznesa plānā ir šādi: nepietiekami izvērtēta sava un komandas kompetence, nepietiekami izpētīts tirgus, ieņēmumu plānošanā nav ņemta vērā sezonalitāte, nepietiekami identificēti riski, vēlme startēt ar zemāko cenu, pārāk vispārīgas mārketinga aktivitātes, pārāk lielas sākuma investīcijas, nepietiekami rūpīga finanšu plānošana.

«Biznesā var būt negaidītas riska situācijas, līdz ar to jaunajam uzņēmējam, domājot par biznesa sākšanas izmaksām, iesakām neparedzētiem gadījumiem paredzēt līdz 10% no visām izmaksām, un, protams, jārēķinās, ka vienmēr vispirms būs izmaksas un tikai pēc tam ieņēmumi,» atgādina S. Eglīte.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?