Laika ziņas
Šodien
Apmācies

Vietējie ceļi nepamanīti

Nākamajā gadā septiņi miljoni eiro tiks novirzīti vietējo ceļu sakārtošanai. Reģionālajiem ceļiem ieplānota lielāka summa - 71,5 miljoni eiro, bet arī tā tiek dēvēta par ārkārtīgi mazu. Problēma lielākoties saistīta ar to, ka vietējiem ceļiem Eiropas Savienības (ES) finansējums piešķirts netiek.

Bažas par gaidāmo izsaka gan satiksmes ministrs Anrijs Matīss (Vienotība), gan va/s Latvijas valsts ceļi (LVC) šefs Jānis Lange, gan ceļu būvētāji, tomēr valdību palīgā saucieni pagaidām nav spējuši aizkustināt. «Pateicoties ES līdzekļiem, varam droši teikt, ka valsts galvenās nozīmes autoceļi esošā ES fondu perioda ietvaros tiks sakārtoti. Situācija ar vietējiem autoceļiem ir daudz sarežģītāka, jo tiem finansējuma hroniski trūkst. Turklāt jādomā, kā mēs varēsim uzturēt galvenos valsts autoceļus labā stāvoklī arī pēc 2020. gada,» teic J. Lange.

Vakar Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē tika runāts par situāciju uz Latvijas ceļiem, un vairāki deputāti norādīja, ka naudas sadalījums «ir ļoti satraucošs». Deputāts Artis Rasmanis (ZZS) izteicās, ka tieši reģionālie un vietējie autoceļi ir tie, kas veido vietējo uzņēmēju un lauksaimnieku galveno infrastruktūru.

Savukārt biedrība Latvijas ceļu būvētājs (LCB) aprēķinājusi, ka vietējo ceļu sakārtošanai pietrūkst 2,3 miljardu eiro. Turklāt tie rada zaudējumus ne tikai uzņēmējiem reģionos, bet ir riskanti ikvienam autobraucējam. LCB par notiekošo izsakās skarbi - partiju parakstītie priekšvēlēšanu solījumi atjaunot autoceļu fondu ir «kaķim zem astes». Biedrības izpilddirektors Zigmārs Brunavs Dienai uzsver, ka tieši sliktie ceļi ir viens no galvenajiem iemesliem, kāpēc cilvēki turpina pamest reģionus. Viņš aicina neaizmirst, ka ceļu tīkls jau pats par sevi ir vērtība: «Ceļu tīkls ir mūsu valsts resurss tāpat kā meži un ūdeņi. Ja mēs šo resursu tik vieglprātīgi notrallinām, tad rodas jautājums, cik saimnieciski šī valsts domā.»

Vietējo ceļu stāvoklis ar katru gadu kļūst dramatiskāks. Par ES fondu naudu ir iespējams sakārtot tikai galvenos ceļus un daļu reģionālo, ja tie atbilst konkrētiem kritērijiem. «Kaut gan summa budžetā it kā nedaudz pieaug, tā pamatīgi atpaliek no tās, kas ierakstīta Nacionālajā attīstības plānā. Arī ceļu sakārtošanas programmas grafiks, ko Satiksmes ministrija iesniedza pirms apmēram diviem gadiem valdībā, tika pieņemts tikai zināšanai,» skaidro Z. Brunavs.

Ņemot vērā, ka viena kilometra sakārtošanai vidēji nepieciešami 400 000 eiro, kopējais atjaunotais vietējo ceļu segums nākamgad varētu būt ap 17 kilometriem.

«Valdība pati ļoti konstanti neseko saviem ilgtermiņa plāniem. Turklāt katru gadu, kad tiek veidots budžets, mēs ieraugām arvien jaunus brīnumus, kas parādās gan nodokļu, gan konsolidācijas veidā,» notiekošā iemeslus min ceļu būvnieku pārstāvis.

Sarunā ar Dienu atbildīgās Saeimas komisijas vadītājs Romāns Naudiņš (NA) visai skeptiski izturas pret nozares prasību palielināt finansējumu. «Pirmkārt, tās naudas budžetā ir tik daudz, cik tās ir. Ja kādam to pieliks, kādam nāksies atņemt vai arī nāksies palielināt nodokļus,» skaidro deputāts. Viņš gan norāda, ka lauku ceļi papildus saņems finansējumu no Zemkopības ministrijas (ZM) un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas programmām līdz 2020. gadam. No šīs naudas varēs atbalstīt arī projektus ceļu rekonstrukcijai. Precīzus skaitļus R. Naudiņš gan nenosauca, tomēr zināja teikt, ka ZM vien šajā programmā ir vairāk nekā 100 miljoni eiro. Nauda ir domāta ceļu sakārtošanai, lai attīstītu uzņēmējdarbību. «Tas ir stratēģiski pareizi. Latvijā ir daudz uzņēmumu, kas ir eksportspējīgi, bet, piemēram, pavasarī nespēj eksportēt savu produkciju, jo ceļš vienkārši ir aizslēgts,» skaidro R. Naudiņš, ironiski piebilstot, ka «mums ir ceļu posmi, pa kuriem braucot no zobiem var plombes izkrist». Tajā pašā laikā viņš atzīst, ka beidzot ir nepieciešams tikt skaidrībā ar stratēģiju: «Patlaban trūkst stratēģiskas plānošanas, lai tiešām tiktu sakārtoti tie ceļi, kur tas sekmētu uzņēmējdarbību. Un to nav iespējams izdarīt, ja ministrijas nesadarbojas.»

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Nākamais gads

Valsts budžeta un ES finansējuma sadalījums:
galvenie autoceļi - 107,2 miljoni eiro (no tiem aptuveni 90 miljoni no ES);
reģionālie autoceļi - 71,5 miljoni eiro (no tiem aptuveni 50 miljoni no ES);
vietējie autoceļi - 7 miljoni eiro (ES finansējums piešķirts netiek).
Avots: Satiksmes ministrija

Garums:

galvenie ceļi - 1651 km;
reģionālie ceļi - 5317 km;
vietējie ceļi - 13 150 km.

Avots: Latvijas ceļu būvētājs

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?