Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +3 °C
Viegls lietus
Svētdiena, 29. decembris
Solveiga, Ilgona

Viss par īstenību

Kad 90. gadu vidū mākslas zinātnes studentiem bija jāraksta kursa darbs par tēmu Latviešu tēlotāja māksla Eiropas mākslas kontekstā, neatceros, kā īsti, bet nonācu pie Ausekļa Baušķenieka - laikam jau tāpēc, ka šis konteksts (neoimpresionisms, XX gadsimta Latvijā tik retais sirreālisms, kā arī Nīderlandes renesanse un bieži par sirreālisma priekšteci dēvētais elles mocību meistars Hieronīms Bošs) šķita īpaši reljefs daudzveidīgu impulsu salikums.

Ietekmju hibridizācija un pārradīšana varētu būt svarīgākais mazo nāciju pienesums pasaules kultūrai, kā šopavasar izteicās kāda igauņu kolēģe starptautiskā mākslas vēsturnieku seminārā. Otrs motīvs, šķiet, bija minējums, ka Baušķenieka sakarā visbiežāk lietotie termini «ironija» un «groteska» ir pārāk paplūduši, un tieši šo kontekstuālo avotu uzsvērums ir vietējā kultūrapziņā iztrūkstošais posms.

Atkāj arī citas šķautnes

Plašā Baušķenieka izstāde, ko jau tradicionāli pavada arī apjomīga, izdevniecībā Neputns publicēta grāmata ar dažādu paaudžu pētnieku - Laimas Slavas, Zigurda Konstanta, Sniedzes Sofijas Kāles un Viļņa Vēja - rakstiem (simtgade galu galā ir solīds iemesls!) un darbu katalogu ļauj ieraudzīt vēl citas viņa mākslas šķautnes. Piemēram, zīmējumus, skulptūras, devumu lietišķajā grafikā - veiklās zivju izstrādājumu etiķetes un darba drošības plakātus, Rīgas Pionieru pils noformējumu un apsveikumu metus no 40.-50. gadu mijas ar visu padomisko anturāžu, ar ko krasi kontrastē cits mazzināms aspekts - kinētisku objektu veidošana, kas acīmredzot bija tieši amerikāņu mākslas inspirēta.

Augšminētajiem iedvesmas avotiem droši piepulcējams arī simbolisma klasiķis Ferdinands Hodlers (viņa darbs Izraudzītais (1893-1894) ar eņģeļu lokā iekļauto bērniņu visai tieši atdzimis Baušķenieka kompozīcijā Jaunais (1982), kam ir arī 30. gadu precedents).

Agrīnie darbi, ko ietekmējušas studijas pie klasiķiem Kārļa Miesnieka, Augusta Annusa, Konrāda Ubāna, Valdemāra Tones un Ģederta Eliasa, demonstrē pietiekami tradicionālu tonāli estetizētas glezniecības versiju (Vīrieša akts, 1935; Melita. Akts, ap 1942), taču viņa interese par cilvēka figūru aizgāja citus ceļus, salīdzinot ar skarbā stila meinstrīmu.

Vēstītājs vienpatis

Albuma vākam izmantots darbs Vienpatis (1957) - kails, fauniski dēmoniska paskata radījums ar rokas pulksteni kā vienīgo civilizācijas zīmi, sarāvies čokurā uz tādas kā svešas planētas ainaviskā fona. Tas tapis gadā, kad Baušķenieks atsāk piedalīties izstādēs pēc kara un juku laikiem, līdz tam pelnījis maizi ar noformēšanas darbiem. Viena lieta, kas saistītos ar vienpaša reputāciju, noteikti ir Baušķenieka akcents uz saturisko vēstījumu - formu, krāsu un faktūru izgaršošana, ja vēl manāma agrīnā periodā, no viņa mākslas ātri izzūd, nonākot šķietamā pretrunā ar šauri izprastu nacionālās mākslas skolas definīciju. Lai arī saturiskums bija viens no sociālistiskā reālisma pamatpostulātiem, nepareizs, aizdomīgs un nesaprotams saturs varēja izrādīties tikpat bīstams kā gadiem ilgi apkarotais formālisms. Pēc personālizstādes Mākslinieku namā 1980. gadā padomju funkcionāri sarosījās, novērtējot vairākus darbus kā pretpadomiskus, un uz laiku aizliedza Baušķenieka vārdu minēt presē, līdz ar to piepulcējot viņu relatīvajam vietējo nonkonformistu pulciņam. Taču literāri vēstošs, sižetisks un anekdotisks saturs nebūt nav zaudējis savu sliktas glezniecības sinonīma auru, saistītu ar XIX gadsimta pieredzes uzspiesto transformāciju sociālistiskajā reālismā.

Daudzveidīgie fokusi

Baušķenieka mākslā līdzās tīri sadzīviskiem, varbūt tikai viegli komiskiem vērojumiem atrodami panorāmiski filozofiskas ievirzes darbi, blakus tiešiem sociāli politiskās realitātes komentāriem - mākslinieka, sabiedrības un kritikas attiecības, kā arī zinātniski tehniskā progresa apcere (citplanētieši un roboti veiksmīgi konkurē ar cilvēkiem viņa figurālajās kompozīcijās, reizēm ielaužoties pat mākslas vēstures mantojumā, piemēram, renesanses šedevra Džordžones Dusošās Venēras (1508-1510) pārfrazējumā Parodija (1973)). Daudz ir arī mazāk pazīstamu darbu no privātkolekcijām; īpaši no 90. gadiem, kur asprātīgi reaģēts uz sabiedrības sistēmisko transformāciju komiskajiem aspektiem - ātrās naudas kāri, lētticību, šķelšanos utt. (Iela, 1991; Privatizācija, 1994; Vēlēšanu laiks. Balsojiet par…, 1996; u.c.). Nē - tiem un šitiem! Mums - jā! ir lozungi, no kuriem nav tikts vaļā arī pēc padsmit gadiem (Pikets, 1993), atražojot ideju par diviem iespējamiem viedokļiem - savējo un nepareizo.

Baušķenieka pašportretu plejāde izdomas ziņā šķiet nepārspējama latviešu mākslā; skatāms gan pašportrets aiz stikla ar pirkstu galiņiem kā ķirzakas piesūcekņiem, gan tandēmā ar Voltēru un Staļinu, gan skatoties caur kājstarpi (Antipašportrets, 1969), gan Pašportrets spogulī (1950), kura komplicēto kompozīciju papildina hrestomātiskie padomju iekārtas simboli - sirpis un āmurs ar avīzi Cīņa, gan Dieva ausī. Pašportrets (1980). Motīvs ar ausī sēdošo cilvēciņu arī nāk no Boša Pasaulīgo prieku dārza (ap 1505), tomēr vietējais konteksts uzreiz liek atcerēties leģendāro kafejnīcu, tāpat kā puantilisms Baušķeniekam nekad nav bijis krāsu optisko efektu pētīšanas instruments vai sirreālisms - metode automātiskiem zemapziņas pierakstiem. Viss ir galu galā par īstenību un apelē pie skatītāja pieredzes šeit un tagad.

*LMA Mākslas vēstures institūts

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?