Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Zinošākie par internetu sūdzas biežāk

Kaut arī internets un mobilais tālrunis, tāpat kā televīzija un mājas telefons, kļuvuši par neatņemamu daudzu Latvijas iedzīvotāju ikdienu, šo pakalpojumu kvalitātes vērtēšanas kritēriji nevienam vien cilvēkam joprojām ir neskaidri.

43% procentos gadījumu cilvēki neapmierinātību ar televīziju vai citiem elektroniskajiem sakaru pakalpojumiem pauž draugiem, radiem, kolēģiem, savukārt daudz mazāk lietotāju nekavējoties sazinās tieši ar pakalpojumu sniedzēju, liecina Lattelecom veiktais pētījums.

Lēns interneta ātrums, grūtības aplūkot video internetā, kropļots attēls vai skaņa televīzijā, pārtrūkusi saruna mobilajā tīklā - šīs un vēl daudzas citas kaitinošas parādības ir to vidū, par kurām cilvēki sūdzas, vērtējot mobilo sakaru, interneta un citu elektronisko pakalpojumu kvalitāti. Patērētāju pretenzijas bieži saistītas arī ar to, ka interneta ātrums mainās, ka dzirdama atbalss, lietojot Skype programmu, un ka pakalpojuma sniedzēja palīdzības dienests nespēj atrisināt problēmas pa telefonu, liecina Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas (SPRK) apkopotā informācija.

Tomēr patērētāju paustais vērtējums bieži vien ir emocionāls, jo «interneta, televīzijas un telefona pakalpojumus cilvēki bieži vērtē sajūtu līmenī - labs vai slikts -, jo trūkst plašākas informācijas pakalpojuma kvalitātes novērtēšanai,» atzīst Lattelecom komercdirektore Kerli Gabriloviča.

Slikts pārklājums laukos

«Bija laipni, bet nepalīdzēja,» savu pieredzi sadarbībā ar mobilā tālruņa operatora pārstāvjiem raksturo Ieva, kura darba un privātajām vajadzībām lieto trīs mobilos telefonus ar atšķirīgiem operatoriem. Ar vienu no tiem Ieva nav apmierināta, taču jēgu cīnīties nesaredzot. Lielākā problēma esot mobilo sakaru tīkla vājais pārklājums laukos. Šo pašu problēmu novērojis arī Kaspars, kurš skaidro, ka laukos «nevien nākas ieiet ēkā, lai piezvanītu, bet vēl meklēt stūri, kurā darbojas tīkls». Viņš ir dzirdējis arī par gadījumiem, ka, lai piezvanītu, kāpts kalnā vai ugunsdzēsības tornī.

«Ciemojoties Latgalē, pat nevarēju piezvanīt glābšanas dienestam. Ceļojot piefiksējām vairākas tādas vietas. Kā cilvēki tur sazinās, nav ne jausmas,» savu viedokli portālā diena.lv pauda lasītāja ar interneta vārdu «čiepa».

Pārklājuma problēma ir aktuāla, bet patlaban šo jautājumu lielā mērā nosakot tirgus un tas, ka galvenā uzmanība tiek pievērsta pilsētām ar lielu mobilo sakaru lietotāju skaitu, uzskata Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas (LIKTA) prezidente Signe Bāliņa.

Kritiku izpelnījušies arī telefonu operatoru servisa numuri, jo reizēm ir grūti sazvanāmi, turklāt bažas rada to tarifs. Par servisa tālruņiem pieņemta jauna Eiropas Savienības (ES) direktīva, kas paredz, ka servisa tālruņi turpmāk nedrīkstēs iekasēt paaugstinātu maksu par telefona zvaniem, stāsta Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) direktore Baiba Vītoliņa un piebilst, ka direktīva par pamattarifa piemērošanu šiem numuriem stāšoties spēkā nākamajā gadā.

Pēti savu internetu

To, cik lielā mērā interneta pakalpojumu sniedzēja solītais, slēdzot līgumu, atbilst realitātei, pārbaudīt iespējams dažādos veidos, piemēram, izmantojot kādu no tā dēvētajām speedtest lapām, taču krietni precīzākus datus var iegūt, iesaistoties kādā no pētījumiem par internetu Eiropā vai pat visā pasaulē, izklāsta interneta lietotāja Džeina un turpina: «Viens no šādiem projektiem ir Eiropas Komisijas kūrētais pētījums SamKnows - divu gadu laikā interneta ātrums tiek mērīts visās ES valstīs, kopā 10 tūkstošos mājsaimniecību, lai noteiktu, kāda ir reālā interneta pakalpojumu nodrošinātā veiktspēja un kādas ir potenciālās problēmas. Projektam pieslēdzos šī gada vasaras sākumā, reģistrējoties mājaslapā www.samknows.eu, pa pastu saņēmu baltu kastīti, kas bija jāsavieno ar maršrutētāju un tīkla datoriem, mūsu gadījumā - wireless rūteri. Tagad ik mēnesi e-pastā saņemu pārskatu par vidējo interneta provaidera nodrošināto augšupielādes un lejupielādes ātrumu, kā arī citus tehniskos rādītājus.»

Džeina secinājusi, ka «pirmos mēnešus interneta pakalpojumu nodrošinātāja solītais minimālais ātrums 30 Mb/s tika pārsniegts un arī pārējie rādītāji bija ļoti labi, taču septembra pārskats liecina, ka vidējais ātrums bijis tikai ap 10 Mb/s. Tomēr īpašas tehniskas problēmas, strādājot pie datora, nav novērotas».

Līgumi jālasa rūpīgi

Ja tomēr problēmas parādās un ar pakalpojuma sniedzēju kopīgu valodu rast neizdodas, tad sūdzību par elektronisko pakalpojumu kvalitāti var iesniegt PTAC. «Jo izglītotāki kļūst cilvēki, jo vairāk sūdzas,» uzsver PTAC direktore. Viņa norāda, ka 2012. gada deviņos mēnešos no visiem iesniegumiem un sūdzībām, kas saistītas ar līguma noteikumiem neatbilstošiem pakalpojumiem, sūdzības par elektronisko sakaru pakalpojumiem veido 14%, kas neesot maz.

Gadās, ka prasības, kas tiek izvirzītas elektronisko pakalpojumu kvalitātei, nav pamatotas, jo «cilvēki nelasa pirkuma un pakalpojumu līgumus, ko paši paraksta», norāda SPRK pārstāvis Aleksandrs Čerņakovs-Neimarks.

Protams, atbildību nevar novelt uz mobilo sakaru vai interneta lietotāju, jo šo pakalpojumu piegādātāji mēdz līgumus sastādīt negodprātīgi, uzsver B. Vītoliņa.

Patlaban novērtēt elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāti un servisu var palīdzēt arī anketa, kas pieejama interneta adresē www.novertekvalitati.lv.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Izvirzāmās prasības

Interneta pakalpojumu sniedzējam
jānodrošina izvēles iespējas starp dažādiem interneta ātrumiem
jāpiedāvā vienādas kvalitātes internets visās diennakts stundās
Balss sakaru (telefona) pakalpojumu sniedzējam
jānodrošina ātrs savienojums bez traucējumiem
jāsniedz nepārtraukts un stabils pakalpojums ar skaidru dzirdamību un balss
pārraidi
Pakalpojumu servisam
sniedz vienkārši uztveramu, precīzu un viegli pieejamu informāciju par
pakalpojumiem bez maksas 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā
Avots: Lattelecom

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?