Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Iemūrēti operas tapšanā

Pievienot komentāru

0/1000 zīmes
Rezumējot
R
Komponēt mūziku pārdošanai un radīt spilgtu, paliekošu mākslas darbu nav viens un tas pats. Šīs operas sakarā - nu tad iepazīstiet un izlemiet - vai radīta māksla vai arī profesionāla kompozicionāla kompilācija? Šķiet, ir gana daudz argumentu par labu otrajam.... Tas arī nav slikti, bet nu tad nav ko pārmēru liekulīgi tiražēt "lielā talanta" vizuālo un muzikālo tēlu. Turklāt diez vai daudz piesauktajā starptautiskajā apritē Ešenvalds reāli izceļas ar kaut ko pāri citiem stāvošu. Plašām masām pārdodamas mūzikas virziena autors, kādi ir tūkstošiem un desmiti tūkstoši (tikai nedaudzi no viņiem ir pāri virziena vidusmēram), kas arī lielā mērā nosaka jaunās operas vērtējuma leņķus.
to Rezumējot
t
Diez ar ko gan izceļami, kurus saucat par "citiem"?
  • 1
  • 0
Juhan, vai varētu paklusēt?
J
Ja nevari neko saturīgu uzrakstīt, varbūt labāk nevajag?
  • 1
  • 1
Juhans
J
Rezumējot komponēt vai komponējot rezumēt? - That is ze qeščn!
  • 1
  • 1
Vēl arī
V
šāds skatījums. Vispār, labāk skaidra izvēle - vai nu pop-rok opera vai akadēmiskā žanra izpratnē un stilistiskā radīta, abos gadījumos tikai ar spilgtiem (ja ir talants un izdodas) citas jomas mūzikas valodas "piešpricējumiem" fragmentāri. Citādi iznāk kā Iemūrētajos - vēlme izpatikt laikam Liepiņam, labu naktsklubu un diseņu jaunatnei (saviem draugiem koru un baptistu aprinās, kuriem pirmizrādēs jāstāv kājās kliedzot ovācijas) noved pie rezultāta - tāda stilistiski un mākslinieciski nekatras dzimtes opera. Tajā dažādu ietekmju kopā salikšana veikta kopumā akceptējami, bet vai radies spilgts, paliekošs mākslas darbs? Vai tik nozīmīgajā operas žanrā apliecināts komponista neatkārtojami individuālais rokraksts? Var arī jautāt - vai tāds šim komponistam vispār ir?........
Juhans
J
Latviju operu pēdējo divdesmit kadu kastings: "Zelta zirgs" "Baņuta" "Spēlēju, dancoju" "PDK" "Uguns un nakts" "Putnu opera" "Pazudušais dēls" "Vilkaču mantiniece"
Noņēma ne tika "No rozes"
N
Komentārs
  • 2
  • 0
tince
t
Dīvaini, ka neviens nepiemin Z.Liepiņa izgāzušos operu " No Rozes un asinīm". Tas bija mūzikls kurā nebija melodiju, bet tādi saraustīti rečitatīvi. Publieka izrādija gaumi un neapmeklēja. Žagars noņēma nost un bija liels škandāls, Liepiņš smilkstēja daudz vairāk nekā tagad Dzenītis.
  • 9
  • 1
lustīgais nerris uz tirgus plača
l
Un vēl: Mihails un Mihails spēlē šahu
  • 3
  • 1
Eridana
E
Vēl arī "Dauka"
  • 3
  • 1
Metāls
M
Komentētāja vārdā Stikls komentārs kaut kā izklausās pēc pašreizējā māksl.vadītāja leksikas. Vismaz ārpus TV un preses :)
Liepiņonkuļa "erudīcija"
L
pilnos ziedos - taisās atjaunot Baņutas "iestudējumu 1919. gadā"!!!!! Ei, tante Lūsiņa, "galma dramaturg" Čeže un citi "silītei pietuvinātie" - nu aizrādiet taču opernama "valdniekam" nerunāt tik klajas muļķības! Pirmkārt, "Baņuta" pirmizrādi piedzīvoja 1920. gada maijā!!!! Otrkārt - vai Liepiņam ir pieejama Kalniņa operas pirmā uzveduma partitūra, kura, šķiet, skaitās pazudusi?????? Paliek iespaids - idejas kā mājas, bet ar šādām tādām zināšanām ne tik spoži....... :D Savukārt par "Iemūrētajiem" - nu izpildīja, šķiet, Ešenvalds "valdnieka" norādi - komponēja "tā demokrātiskāk". Manuprāt, rezultātā - opera ar daudzām "ūdens epizodēm", turklāt nez kādēļ Ešenvalds to demokrātisko pop-elementu ieturējis tādā kā retro padomju estrādes stilā..... Vai tādēļ, ka "valdniekam" tas varbūt mentāli tik tuvs? :D
Bet
B
Zelta zirgs tomēr nevis smejas, bet raud - tā arī zilie stikli un zaļie ledi nav dzirdami uz Lōnoba skatuves - tomēr pašreizējam komerc-valdīklai laikam kas nepatīk......visu laiku populārākās tautas operas perspektīvās! :D
  • 3
  • 0
Hihihi
H
Nu tur Liepiņam apkārt diletantu vesels " nemirstīgo pulks". Veismannis vien ko vērts - bez diriģenta izglītības bet vēl arī dod padomus.Un tāpēc arī šādi brīnumi tur visu laiku notiek. Zirgam jāsmejas.
  • 13
  • 5
kas diriģēs?
k
Jānītis? deleģhēs Zīverīte?
  • 6
  • 2
visumā
v
režisores debija( arī kustību konsultantei) bija veiksmīga,taču solīto īpašo jauneklīgumu gan nesaskatīju.
Bravo!
B
Beidzot viens īsts brīnums uz Operas skatuves! Lieliska izrāde! Izrakņāju visas intervijas, lai izbaudītu un lai subjektīvā nesaprašana mana netraucētu man būt BRĪNUMĀ. Noskatījos abus solistu ansambļus pirmizrādē un mēģinājumā ar publiku. Ļoti interesantas atšķirības un abas pārliecināja. Iesaku noskatīties abas. Lielisks iestudējums! Pelnītas stāvovācijas vakar!
mērens brāvo
m
Interesanti IR, bet koru izkārtojumā režisore nesaprot, ka staigāšana vien nav darbība. NENORMĀLS skaļums, radistu nav, aizsist ausis operā, mikrofoni uzrāda nevarību, vai tad nevar dziedāt bez. Stāv-ovācijas nav rādītājs, tās veido tie, kas MAZ redzējuši, dzirdējuši, bet labi, ka operā iet. Mums ir arī sava Operas vēsture- Milda Brehmane-Štengele, Vilma Briede, Žermēna Heine-Vāgnere, Regīna Frīnberga, Solveiga Raja...Rūdolfs Bērziņš, Artūrs Priednieks-Kavara, Mariss Vētra, Artūrs Frīnbergs, Jānis Zābers, Kārlis Zariņš, Jānis Sproģis, Iguss Pētersons, Ādolfs Kaktiņš, Aleksandrs Viļumanis, Pēteris Grāvelis, Samsons Ijumovs, Arturs Lēpe, Aleksandrs Daškovs, Sergejs Martinovs, Kārlis Miesnieks, Adele Pulciņa-Karpa, Elfrīda Pakule, Veronika Pilāne, Elga Brahmane, Anna Ludiņa, Laima Andresone Silāre, Anna Šņukute... Kamēr stāv, vajag baudīt, bet domāt- zināt, atcerēties arī. Krejums nesastāv tikai no Ešenvalda neapmierinātā narcisa draugiem, Pasternakas Freiberga cildņiem, nāk arī citi, kam nevajg asti celt, bet pati aste ceļas un stāv, tā pavej!
  • 11
  • 4
Stikls
S
Citāts no raksta: "Savukārt zināms jauno komponistu pulciņš Latvijā domā, ka melodisms un izdabāšana publikai nav pieļaujama." Kam un kur tas pulciņš ir zināms. Droši vien pašiem sev un kādiem četrpadsmit saviem kaimiņiem un radiem. Ja nevar uzrakstīt ""meldiņu", tad jābeidz nodarboties ar komponēšanu vispār. Jo ja nav melodijas, tā ir vienkārši mazāk vai vairāk profesionāla rotaļa ar skaņām. Un ar to ko mēs savās iedomās uzskatām par mūziku, tur nav nekāda sakara. Tas ir tas pats, kas rakstīt dzeju, nezinot gramatiku. Otrā versija šādam apgalvojumam "par izdabāšanu" ir šāda: komponistam vienkārši "nav ko teikt", jo neko vecu it kā negribas, bet jauna nekā nav. Tā ir, jo skaņu rindā ir tikai septiņi toņi un pieci pustoņi. Ko jaunu lai izgudro? Jāpūderē smadzenes, ka tiek radīts kaut kas jauns, ( mūsdienu mūzika utt.) kas patiesībā nav mūzika. Diemžēl....
Skaisle
S
Vispirms - patiešām - svēta lieta - es saku paldies Tam Kungam Debesīs un LNO ,ka pati spēju nopirkt biļeti labā vietā - parterī - par 9 eur - sēdēu blakus pašam kompnistam netālu no skaņu pults. Es to novērtēju ar pateicību. Nezinu - varbūt Langas - melnās dāmas dēļ, bet Valentīnu nespēju atzīt par kaut cik baudāmu operu - nosēdēju tur mocīdamās. Par Iemūrētajiem mans pirmais iespaids ir tāds, ka muzikāli - priekš manis nedaudz par saraustītu , par daudz garās pauzes ar skatuves pārkārtošanu un iemūrētās elsām, brīžiem man likās, ka par daudz kliedz, nevis dzied un tās pārejas no kliedzošās uz muzikālo daļu - pārāk krasas. Librets - atkal - man bija grūti izsekot līdzi sižetam kā tādam. Ja operas klasikai mēs zinām saturu , ja uz Valentīnu gājām grāmatu izlasījuši, tad uz šo operu ejot man bija tikai dzejnieces vārdu drumslas, skaidra sižeta līnija - tas man pietrūka,iespēja sekot līdzi tai idejai par upuri - kam, kāpēc utt. - tā nebija . Tad - tas pelēkums uz skatuves tīri vizuālā ziņā - mani tas nenormāli traucēja. Ja Bibliotēka ir Gaismas, Zināšanu, Nākotnes simbols - tad kāpēc pelēka, stalažaina, krēslaina, kastaina ? Nepatika , nu nepatika man scenogrāfija , ļoti nē. Ja scenogrāfija pelēka - tad vismaz tērpi varēja būt koši , nevis tādi,kas saplūst ar netīri pelēko fonu. Nav laika visu uzrakstīt, bet es noteikti gaidīju kaut ko gaišu - baltu un saulaini dzeltenu un zilu - debess zilu - visā - mūzikā, scenogrāfijā, tērpos ... Tagad -es teiktu - priekš manis par samocītu .... Bet daudz daudz labāks par Valentīnu - protams. Paldies autoriem:)
Skaisle
S
Protams, ja es nebūtu iereibusi.
  • 4
  • 6
tuba
t
Švaki būs. Ja Zandere būtu ļāvusi noīsināt tekstus, Ešenvalds būtu izveidojis pilnīgi citu operu.(Bez upura netapt mākslas darbam!) Žēl gan.
tik taisnību GRIBU< Inese Lūsiņa
t
ir pūlējusies, skaidri, saprotami, pa plauktiem saliekot, uzrakstīt, tas arī izdevies. Mēs jau mūždien Lūsiņas k-dzi kritizējam, tad augstprātīgi paziņoju pēdīgai instancei: IR IZDEVIES ! Lai nepamet iedvesma tļākajā, lai atkrīt pārāk bieži koptā iztapšana, tā it kā labi maksātu par viedokli, taču, cik zinu, naudas vienībās jau nu pie mums lieki rokas vis nestaipa! Bučas! Z.V.
  • 0
  • 0

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja