Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +8 °C
Daļēji apmācies
Otrdiena, 15. oktobris
Hedviga, Helvijs, Eda

Astoņu izlase

Lai arī māksla nav sporta sacensības un superjutīgo mērierīču, fotofinišu un hronometru vietā ir «tikai» speciālistu spriedumi, tomēr otrās Purvīša balvas kandidātu darbu izstāde var pretendēt uz zināmu kvintesenci - lokālās mākslas ainas labāko sniegumu divu gadu griezumā. Mākslas dzīves notikumu topu ir atlasījuši eksperti (Elita Ansone, Laima Slava, Raitis Šmits, Alise Tīfentāle, Jegors Jerohomovičs, Ieva Kulakova, Jānis Taurens), no kuriem laureātu savukārt balsojot izvēlējās starptautiska žūrija (Sarmīte Ēlerte, Māra Lāce, Jānis Zuzāns, Eduards Kļaviņš, Helēna Demakova, Inga Šteimane, Andris Kļaviņš (Latvija), Anda Rotenberga (Polija), Dmitrijs Ozerkovs (Krievija) un Lolita Jablonskiene (Lietuva)).

Akvarelis bez tradicionālās lirikas

2008. gadā iedibināto un SIA Alfor atbalstīto balvu šogad saņēma Kristaps Ģelzis par personālizstādi Varbūt (Maybe) galerijā Māksla XO (2009). Šad tad dzirdētie aicinājumi tomēr saistīt nacionālās ainavas ciltstēva vārdā nosaukto balvu ar glezniecību (apriori un strīdīgi pieņemot, ka «tīrie» instalatori vai videomākslinieki ir kādā mērā mazāk nacionāli) šogad pat zināmā mērā īstenojušies. Tomēr, kā jau uzsvēruši kritiķi un pētnieki, Ģelža akvareļglezniecībai, kuras pirmreizējais un publiku pārsteigušais uznāciens notika vēl 2007. gadā, ir maz sakara ar tradicionāli liriski patīkamo, dzidri caurspīdīgo lauku ainavas, ziedu u.tml. realitātes motīvu tvērumu. Akvareļa plūdinājumi pauž drīzāk satraucošas intonācijas un neprognozējamības auru, bet prozaiskās realitātes elementi piešķir aktuālas nianses. Varbūt arī šī sasaiste starp tradicionālo mediju un laikmetīgo saturu ir visvairāk uzrunājusi vērtētāju maņas un kompetenci? Zināms trūkstošais starpposms, kas vieno divdimensiju plaknes un mākslinieka rokas mijiedarbi ar tik aktuālajām un par laikmetīguma kritēriju dēvētajām refleksijām par savu laiku?

Nopelniem bagātie

Noteiktā aspektā par savu laiku gan reflektē visi kandidāti. Izstāde pašsaprotami ir nevis jaunu darbu parāde, bet jau citur pabijušu ekspozīciju demonstrējums, dažkārt reducējot darbu klāstu un pielāgojoties «kopdzīvei» ierobežotajās Arsenāla telpās, kur izveidoti arī aptumšotie segmenti videodarbu skatīšanai. Starptautiski atzītās fotogrāfes Intas Rukas tēli no cikla Amālijas iela 5 (2004-2008) turpina lauku ļaužu portretēšanas tradīciju jau Rīgas nomales kontekstā, uzpērkot ar beznosacījumu pietāti pret realitāti un tajā mītošajiem: «.. Rukas darba stils nav sociāli orientēts un neparedz kritisku pozīciju, te nekas netiek nosodīts vai atmaskots. Uzmanības centrā ir indivīds, ko respektē un vēlas iepazīt, nevis vērtē vai kataloģizē» (Tīfentāle A. Ko Amālijas ielas 5a iedzīvotāji stāsta par sevi. Studija, 2009, februāris/marts, 12. lpp.). Tomēr - varbūt tieši amatnieciskās «darināšanas» nepietiekamība Rukas gadījumā neļāva izšķirties par augstāko vērtējumu.

Pie klasiķu snieguma pieskaitāma arī Ilmāra Blumberga multimediālā izstāde Lietiņš līst, lietiņš līst! Lietiņš līst! Sapērk bildītes! Sapērk bildītes!, kas vēl pavisam svaigā atmiņā no gadu mijas, no leģendārā baskāja Voldemāra Irbes dzīvesstāsta motīviem uzburot jutekliski suģestējošu piedzīvojumu pārdomās par mākslas mērķi, ticības spēku un dzīvības trauslumu. Šo tēmu savā ziņā turpina Imanta Lancmaņa darbi no izstādes Piektais bauslis. Revolūcija un karš (eksponēti Kara muzejā 2009. gadā), īpatnēji sakausējot akadēmisko tradīciju ar sirreālisma un hiperreālisma elementiem. Mākslinieka formulētais «konceptuālais romantisms», kurā detalizēti iluzoras gleznas papildinātas ar kvazidokumentālām planšetēm, ilustrējot «neprāta augstākās pakāpes» postu, tomēr līdz galam neatklāj paša apliecināto interesi par gleznieciskām problēmām. Centrā paliek attieksmes un interpretācijas ambivalence, jo līdzās postam «karš nes līdzi atjaunotni: tā ir nācijas katarse» (Imants Lancmanis. Piektais bauslis. Revolūcija un karš. Gleznu cikls. [Katalogs]. Rīga: Neputns, 2009, 96. lpp.). Citādi veiksmīgajā ekspozīcijā gan traucēja Lancmaņa gleznu pārliekais izgaismojums, vismaz atklāšanas vakarā.

Jaunākie spēki

Kristīnes Kursišas personālizstāde Ārpus kontroles (galerija Alma, 2009) ar dadaisma rosinātiem un skatītāja potenciāli kustinātiem «redīmeidiem» pievērsās kultūras plānajam slānītim, kas iegrožo visas dabiskās, cilvēkiem un dzīvniekiem kopējās agresijas dziņas. Asociāciju lauks paveras plašs - no Rietumos tik populārās etnocentrisma un eirocentrisma kritikas, «liekulīgo» demokrātisko vērtību atmaskošanas, kas taču esot tikai relatīvas, kultūras nosacītas un mākslīgi konstruētas, līdz tikpat skeptiskai attieksmei pret politkorektumu un multikulturālismu. Ideja, ka pasaule «ārpus kontroles» būtu labāka, jo dabiskāka, var galu galā to pārvērst par vēl daudz nedraudzīgāku vietu dzīvošanai.

Kaspara Podnieka fotogrāfijas un video Neparasta vieta (2010) ir monumentāli pašportreti uz dzimtā Drustu pagasta ainavas fona, kuru centrālais «āķis» ir varbūt pat uzreiz neatšifrējamā lidojuma pozīcija krietni virs zemes, it kā apgāžot priekšstatu par laukiem kā piezemētas, smagnēji prozaiskas eksistences vietu. Mārtiņa Ratnika videoinstalācija Zeme (2009) savukārt piedāvā vēl daudz tālāk Visumā transportētu skatpunktu, kurā cilvēku mājvieta izskatās kā virs galvas slīdošs debesu ķermenis (draudīgi atgādinot arī Discovery kanālos vizualizētos mirkļus īsi pirms planētu sadursmēm).

Kriša Salmaņa izstāde Pazudušie (2009), kurā izmantots ikdienišķu motīvu savādiskošanas paņēmiens, apvienojot «poētisku tēlainību un smalku ironiju, kas nekļūst brutāla» (Šmits R. Purvīša balva 2011 [katalogs]. Rīga, 2011.), savukārt prasa no skatītāja pacietību un vērību. Katrā ziņā izstādi der iekļaut gan mākslas pazinēju rīdzinieku, gan Rīgas ciemiņu maršrutos, tāpat kā, piemēram, Tērnera balvas skati savā Londonas apmeklējuma plānā.

*LMA Mākslas vēstures institūts

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?