Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +8 °C
Daļēji saulains
Trešdiena, 16. oktobris
Daiga, Dinija, Dinārs

Ceļu kvalitāte zem EK lupas

Mediji ir «sacēluši vētru ūdens glāzē» un Eiropas Komisijas (EK) pārbaude par Eiropas Savienības (ES) naudas izlietojumu ceļu būvē sākta, reaģējot uz to, uzskata Satiksmes ministrija (SM). «EK pamanīja gadījumu ar Rīgas apvedceļa posmu Salaspils-Babīte, kas ļoti plaši tika atspoguļots medijos,» skaidroja SM Sabiedrisko attiecību departamentā. Situācija gan neesot perfekta, bet šobrīd tiekot strādāts pie labāku kvalitātes kritēriju un ceļu būves uzraudzības procesa izstrādes.

Nesen izskanēja ziņas, ka kādas Vācijas firmas pēc SIA Šlokenbeka pasūtījuma veiktas analīzes parāda - Rīgas apvedceļa posma Salaspils-Babīte asfaltbetona segumam nav pievienotas līgumā paredzētās saistvielas. Kaut arī VAS Latvijas Valsts ceļi pēc tam veica paši savas pārbaudes un atzina, ka ceļš tomēr atbilst izvirzītajām prasībām, gadījums sacēla lielu ažiotāžu medijos, kuru, pēc SM stāstītā, pamanījusi arī EK. Šis ceļa posms gan neesot būvēts par ES naudu.

«Es šo EK «mazo auditu» uzskatu par vienu no papildelementiem, kas liks parosīties standartu izstrādē. Attīstības un skaidrāku nosacījumu virzienā mums ir jāiet, un EK interese varbūt varētu tam dot papildus grūdienu,» savukārt saka biedrības Latvijas ceļu būvētājs valdes priekšsēdētājs Zigmārs Brunavs. Viņš domā, ka EK pašai būtu ne tikai jāuzsāk auditi, bet arī jāiesaka labākas prakses piemēri. Viņš gan piebilst, ka EK interesei varot būt arī negatīvas sekas: «Nezinu, ko viņi atradīs, ja sliktākajā gadījumā atmaksas no ES fondiem par padarītajiem darbiem tiks sabremzētas, tas šajā saspringtajā situācijā mūsu uzņēmējiem varētu būt kritiski.»

Arī SIA Šlokenbeka valdes loceklis Māris Paiders uzskata, ka EK sen bija laiks ieinteresēties par Latvijas ceļu būves tirgū notiekošo. «Negribētu teikt, ka iestādes nav ieinteresētas ceļu kvalitātes uzlabošanā, bet, kā jau šad tad izskan, mēs ejam tādas dienvidu republikas virzienā, kur visu nosaka «klanu» intereses,» uzskata M. Paiders. Viņaprāt, ceļu kvalitāti iespaido tas, ka netiek ieviesti starptautiskie standarti - piemēram, būtu jāpieņem Starptautiskās Inženieru asociācijas izstrādātie noteikumi inženierdarbu līgumiem, kurus lieto visā Eiropā. «Bet, lai tos noteikumus, kuri ir sešos sējumos, izpildītu, vajag pamocīties, un [valsts] pasūtītājs tos nez kādēļ negrib pieņemt,» kritizē M. Paiders. «Netiek prasītas arī banku garantijas par būvdarbu izpildi, bet šodien arī nebūtu daudz firmu, kas tās varētu iegūt. Kopš augusta pat avansa pieprasījumam pietiek ar apdrošinātāja garantiju, bet apdrošinātājs jau uzņēmuma bilanci nepārbauda,» viņš norāda.

Arī Rīgas Tehniskās universitātes Transportbūvju institūta direktors profesors Juris Naudžuns uzsver: kamēr vien Latvijā ceļu būvei nebūs pietiekami skaidru specifikāciju un augsta līmeņa speciālistu, kuri to varētu izkontrolēt, būvnieki turpinās taupīt uz kvalitātes rēķina. Viņš nepiekrīt, ka, paaugstinot no autoceļu būvniekiem prasīto garantiju termiņus, kas šobrīd ir divi līdz pieci gadi, to varētu mainīt. «Kamēr pienāks termiņš, firma jau sen būs bankrotējusi,» ironizē profesors. «ASV izveidojusies tāda sistēma, ka, konkursa uzvarētāja piedāvājuma izpildi pārbauda kāds no zaudētājiem, kurš noalgo cilvēku, kas seko darba kvalitātei,» skaidro J. Naudžuns.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?