Tomēr skeptiķi rauc degunu, apgalvojot, ka pasaulē jaunākā miljardiera Marka Cukerberga radītais uzņēmums ir pārvērtēts, jo Facebook nesasniegšot cerētos peļņas apmērus.
Piespiedu solis
Runas par Facebook ieiešanu akciju tirgū parādījās jau janvārī, bet reāls apstiprinājums nāca šā gada februārī, kad kompānija ASV Vērtspapīru un fondu tirgus komisijai iesniedza pieteikumu, lai īstenotu akciju sākotnējo publisko piedāvājumu. Lielā mērā tas notika, pakļaujoties komisijai, kas mudināja Facebook kļūt par publisku kompāniju, jo ASV likumi nosaka, ka uzņēmumam jālaiž savas akcijas fondu tirgū tad, kad tā akcionāru skaits pārsniedz piecsimt. Facebook šo slieksni sasniedza 2011. gada beigās.
Iesniedzot pieteikumu, kompānijas vadītājs M. Cukerbergs publicēja vēstuli potenciālajiem investoriem. «Koncentrējoties uz saviem uzdevumiem un attīstot lieliskus pakalpojumus, mēs ticam, ka ilgtermiņā radīsim lielāku vērtību saviem akciju turētājiem un partneriem. Tas mums dos iespēju piesaistīt labākos cilvēkus un radīt vēl lieliskākus pakalpojumus. No rītiem mēs nemostamies ar uzdevumu pelnīt naudu, bet saprotam, ka labākais veids, lai sasniegtu savus mērķus, ir izveidot spēcīgu un vērtīgu uzņēmumu,» rakstīja M. Cukerbergs.
Februārī kompānija paziņoja, ka tirgū izliks 337 miljonus akciju un par vienu akciju prasīs 28-35 dolārus (15,4-19,2 lati). Tomēr potenciālo Facebook akciju pircēju interese izrādījās tik liela, ka šonedēļ uzņēmums paziņoja par piedāvāto akciju daudzuma un cenas palielināšanu. Tādējādi piektdien fondu tirgū tiks izlikts 421 miljons akciju, un par vienu akciju būs jāmaksā 34-38 dolāri (18,7-20,9 lati), vēsta AP. Tiek lēsts, ka, pārdodot šīs akcijas, Facebook iegūs ap 18 miljardiem dolāru (9,9 miljardi latu).
Vajadzēs daudz reklāmas
Milzīgais pieprasījums pēc Facebook akcijām liek domāt, ka pēc akciju sākotnējā publiskā piedāvājuma to cena strauji pieaugs, tomēr ir liels risks, ka ieguldītajam kapitālam nebūs gaidītās atdeves, jo Facebook neražo reālu produktu, bet tā peļņa galvenokārt ir atkarīga no piesaistītā reklāmas daudzuma.
Pašlaik Facebook lietotāju skaits ir 900 miljonu. Pērn kompānija nopelnīja 3,7 miljardus dolāru (divi miljardi latu), kas ir tikai aptuveni četri dolāri (2,2 lati) uz vienu lietotāju. 85% no peļņas veidoja ienākumi par reklāmām.
Lai iegūtu vēl lielākus reklāmas ieņēmumus, Facebook būs jādomā, kā «iebarot» reklāmu strauji pieaugošajam skaitam lietotāju, kuri sociālos tīklus apmeklē, izmantojot viedtālruņus, planšetdatorus un citas mobilās ierīces, kam ekrāna laukums ir neliels.
Kopš pagājušās nedēļas Facebook izmēģinājuma režīmā piedāvā iespēju, ka par nelielu samaksu lietotāja ieraksti sociālā tīkla lapā parādās pašā augšā, tādējādi visu laiku ir redzami citiem. Tomēr nav skaidrs, cik daudz varēs nopelnīt ar to, kas lietotājiem līdz šim ir bijis pieejams par velti.
Nav arī īsti zināms, cik efektīva ir reklāmas izvietošana Facebook. ASV autogigants General Motors šonedēļ paziņoja, ka drīzumā pārtrauks reklāmas ievietošanu pasaulē populārākajā sociālajā tīklā, jo uzņēmums neredzot atdevi 10 miljoniem dolāru (5,5 miljoni latu), ko tas ik gadu iztērē reklāmai Facebook. Tajā pašā laikā General Motors neslēgs Facebook lapas, kas veltītas populārākajiem automašīnu modeļiem, jo tās esot nozīmīgas, lai sasniegtu autopircējus. Taču šīs lapas nenes nekādus ienākumus Facebook, kam būtu jābaidās par citu reklāmdevēju sekošanu General Motors pēdās.