Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +6 °C
Daļēji saulains
Otrdiena, 15. oktobris
Hedviga, Helvijs, Eda

Galvenais - cilvēciskais faktors

Traģiskā mazās sporta lidmašīnas avārija, kas pagājušajā nedēļas nogalē notika netālu no Siguldas un izdzēsa gan lidmašīnas pilota, gan pasažiera dzīvību, ir pievērsusi sabiedrības uzmanību jautājumam par to, cik droši vispār ir privātie lidojumi un kas ir biežākie pilotu un pasažieru drošību apdraudošie iemesli.

Vairāki aviācijas speciālisti uzsver, ka nereti negadījumi notiek cilvēciskā faktora dēļ, tomēr aviācijas eksperti, izmantojot salīdzinājumu ar avārijām uz autoceļiem, arī norāda - nevar apgalvot, ka privātā jeb mazā aviācija būtu īpaši bīstama, jo avārijas uz autoceļiem atgadās daudz biežāk. Eksperti uzskata, ka privāto lidaparātu avārijas Latvijā notiek salīdzinoši reti, bet liela uzmanība tām tiek pievērsta tāpēc, ka ļoti bieži avārijā pilots un pasažieri gūst īpaši smagas, pat nāvējošas traumas.

Bija pieredzējis pilots

Mazā sporta lidmašīna Savage avarēja sestdien, 15. oktobrī, kukurūzas laukā pie Turaidas. Abi lidmašīnā esošie cilvēki - lidmašīnas pilots uzņēmējs Gundars Vectirāns un pasažieris uzņēmējs Juris Sirmais - gāja bojā. Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja Aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas nodaļas vadītājs Visvaldis Trūbs uzsver, ka patlaban notiek avārijas apstākļu izpēte: notikuma vietas apskate ļauj secināt, ka lidmašīna vertikāli ietriekusies zemē; zināms, ka pilotam bijusi piecus gadus ilga pieredze un viņš kopumā nolidojis aptuveni 450 līdz 500 stundu. Detalizētāku informāciju par izmeklēšanas gaitu V. Trūbs pagaidām nesniedza. Ādažu lidlauka direktors un vecākais pilots instruktors Anatolijs Perekriostovs norāda, ka patlaban izteikt versijas par notikušās avārijas cēloņiem nebūtu korekti. «Bojāgājušais lidmašīnas vadītājs bija labs pilots,» saka A. Perekriostovs un uzver, ka var būt ārkārtīgi daudz dažādu gan objektīvu, gan subjektīvu faktoru, kas ietekmē situāciju lidojuma laikā. «Lai kļūtu pat labu pilotu, galvenais - jābūt labam cilvēkam. Aicinājums lidot apvieno daudzveidīgu specialitāšu, dažāda rakstura un atšķirīgas materiālās situētības cilvēkus. Protams, avārijas cēloņi ir jānoskaidro, lai pēc iespējas novērstu riskantos faktorus nākotnē,» norāda A. Perekriostovs, tomēr piebilst, ka lidošana noteikti nav bīstamāka par jebkura cita motorizēta transportlīdzekļa vadīšanu. To, ka ceļu satiksmes negadījumi notiek daudz biežāk par lidmašīnas avārijām, uzsver arī privātpilots I. Ādamsons.

Jādomā patstāvīgi

Privātpilotu apmācība norit Civilās aviācijas aģentūras (CAA) uzraudzībā. CAA Aviācijas personāla sertificēšanas daļas vadītājs Gunārs Prekelis stāsta, ka privātpilotu apmācību patlaban Latvijā piedāvā vairāki uzņēmumi, bet mācību kursus apstiprina CAA, turklāt persona privātpilota apliecību var saņemt pēc tam, kad ir nokārtoti CAA eksāmeni.

Sistēma pēc būtības ir līdzīga autovadītāju apmācībai un autotransporta vadīšanas tiesību iegūšanai. «Civilās aviācijas aģentūras speciālisti analizē to, kā veicas dažādiem apmācību organizētājiem un cik liels procents viņu apmācīto cilvēku eksāmenus nokārto,» izklāsta G. Prekelis un norāda, ka prasības privātpilotam Latvijā atbilst Eiropā vispārpieņemtajai praksei. «Nākamā gada pavasarī stāsies spēkā jauna Eiropas Savienības regula, kura galvenokārt attiecas uz apmācību sistēmas un dokumentu saskaņošanu visās Eiropas Savienības dalībvalstīs. Jau ilgu laiku Eiropas apmācību sistēma atšķirībā no ASV ir balstīta uz to, lai topošie piloti ne tikai zinātu ļoti precīzas atbildes uz dažādiem teorētiskiem un praktiskiem jautājumiem, bet arī attīstītu prasmi analizēt situāciju un atrast labāko rīcības modeli. Topošajiem pilotiem ne tikai tiek mācīts viss par lidmašīnas tehnisko stāvokli un jāveic praktiskās lidošanas nodarbības, bet arī tiek pārbaudīts veselības stāvoklis un ir jāapliecina zināšanas fizikā un matemātikā. Kopumā apmācība ir daudzpusīga un prasības ir pietiekami stingras. Bet ļoti svarīgi ir tas, kā privātpiloti apgūtās zināšanas lieto pēc eksāmena nokārtošanas un apliecības saņemšanas,» uzsver G. Prekelis un piebilst, ka avāriju iemesli ļoti bieži ir saistīti ar cilvēcisko faktoru. «Privātpilots lido ļoti patstāvīgi, un pilotam pašam jāplāno lidojums, jāparēķina pareizais svars, ko lidmašīna var pārvietot, jāizanalizē meteoroloģiskie apstākļi, kā arī jāinstruē pasažieris, kā jāizturas lidmašīnā,» skaidro CAA pārstāvis. «Protams, no avārijas simtprocentīgi pasargāts nav neviens. Avārijas piedzīvo arī ļoti pieredzējuši piloti, kuri ir lidojuši jau daudzus, daudzus stundu simtus.»

Apmācība pamatīga

Latvijas Apvienoto vieglo lidmašīnu federācijas un aerokluba Spilve pārstāvis Anatolijs Kupče ir pārliecināts, ka apmācība, kas Latvijā jāapgūst personām, kuras vēlas kļūt par privātpilotiem, ir kvalitatīva un noteikumi ir stingri, bet avāriju iemesli lielākoties ir cilvēku kļūdainā rīcība, retāk - neprognozējami tehnikas bojājumi. Arī A. Kupče uzsver, ka nevar runāt par īpašu risku tieši privātlidojumu jomā. «Negadījumā var iekļūt gājējs, avārijas notiek uz autoceļiem -turklāt daudz biežāk,» aicina atcerēties Kupče. Arī privātpilots Ivars Ādamsons stāsta, ka «gan teorētiskā, gan praktiskā apmācība, kas bija jāpagūst, lai iegūtu pilota apliecību, bija ļoti pamatīga, bet es mācījos vēl papildus - gan teoriju, gan arī praksi, jo, lai lidojot justos droši, jālido pēc iespējas vairāk». Atbilstoši Civilās aviācijas aģentūras prasībām, lai kļūtu par privātpilotu, jāpārzina darbības pirmslidojuma posmā, arī laikapstākļu, lidlauku un gaisa telpas kustības shēmu un ierobežojumu novērtēšana, maršruta un degvielas plānošana, lidmašīnas masas un centrējuma noteikšana, lidmašīnas apkope un pārbaude. Privātpilotam arī jāprot vadīt lidmašīnu pēc ārējiem vizuālajiem orientieriem vai navigācijas līdzekļiem, kā arī tikai pēc instrumentu rādījumiem. Civilās aviācijas aģentūra arī norāda, ka privātpilotam jāapgūst apdraudējumu un kļūdu pārvaldības prasmes, pamatojoties uz atbilstīgu situācijas vērtēšanas metodiku. Ļoti svarīga ir arī spēja pareizi spriest un pieņemt situācijai atbilstošus lēmumus. Cilvēkam, kas vēlas kļūt par privātpilotu, Civilās aviācijas aģentūrā jānokārto eksāmeni daudzos mācību priekšmetos - aviācijas likumi un normatīvie akti; gaisa kuģa uzbūve; lidojuma plānošana; cilvēka faktors un ierobežojumi; meteoroloģija; navigācija; radiosakari un frazeoloģija utt.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Kā kļūt par privātpilotu


Par privātpilotu var kļūt, sākot no 17 gadu vecuma

Lai iegūtu privātpilota apliecību
Nepieciešams veikt veselības pārbaudi

āizvēlas mācību kurss

Civilās aviācijas aģentūrā jāsaņem studentpilota apliecība

Civilās aviācijas aģentūrā jānokārto eksāmeni

Jāiziet lidojumu veikšanas prasmes pārbaude ar CAA eksaminētāju

Pēc sekmīgas pārbaudījumu nokārtošanas CAA izsniedz pilota apliecību
Avots: Civilās aviācijas aģentūra

Senāko avāriju hronika

02.10.2010. Daugavpils novada Tabores pagastā priežu galotnēs ieķērās deltaplāns, kurā atradās režisors Kristaps Streičs. Pilots negadījumā guva ievainojumus, bet Streičs no gūtajām traumām mira

10.05.2010. Ādažu novadā avarēja lidmašīna Aerospool WT9 Dynamic, pilots smagi cieta

16.08.2008. Tukumā avarēja lidmašīna Piper PA-31. Cieta septiņi lidaparāta pasažieri un pilots, kurš slimnīcā mira

27.04.2008. Lidlaukā netālu no Ventspils šosejas un ceļa Tukums-Jelgava krustojumā avarēja divvietīga lidmašīna. Tai nācās nosēsties bez viena riteņa. Ne pilots, ne pasažiere neguva dzīvībai bīstamas traumas

28.12.2004. Cēsu rajonā notika lidmašīnas avārija, kurā gāja bojā pilots un palīgpilots

12.06.2004. Rīgā notika avionegadījums, kurā gāja bojā pazīstamais aerofotogrāfs Jānis Vītiņš un kāda sieviete

17.04.2004. Salacgrīvā pļavā nogāzās paštaisīts lidaparāts, kurā dzīvību zaudēja tā izgatavotājs un pilots Aleksandrs Damsons
Avots: LETA

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?