Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Godīga konkurence nodrošināta netiek

Lai padarītu vienkāršāku mobilo sakaru operatora nomaiņu un nenotiktu tā, ka nomaiņas procesā cilvēks ilgstoši paliek bez mobilajiem sakariem, rīt, 16. novembrī, stāsies spēka grozījumi noteikumos par elektronisko sakaru operatoru maiņu, saglabājot esošo numuru, vēsta Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija. Jaunā kārtība vērsta uz to, lai pāreja no viena mobilo sakaru operatora pie cita tiktu nodrošināta diennakts laikā, izņēmumus pieļaujot tikai sestdienās, svētdienās un brīvdienās.

Mobilo sakaru jomu Latvijā pēdējā laikā raksturo asa konkurējošo kompāniju cīņa par klientu piesaisti, kā arī provokatīvi reklāmu kari, par ko Diena jau šoruden vēstīja.

Cilvēku, kuriem vispār nav mobilā tālruņa, Latvijā ir ļoti maz, tāpēc arī mobilo sakaru operatoriem jācīnās par konkurentu klientiem, atzīst BITE Latvija valdes locekle Kristīne Britāne.

Par mobilajiem sakariem Latvijā jau runā kā par sociāli nepieciešamu pakalpojumu. Iedzīvotāju vidū pat izskanējis viedoklis, ka šiem pakalpojumiem derētu piemērot pazeminātu pievienotās vērtības nodokļa (PVN) likmi. Vai jūsu pārstāvētais uzņēmums arī iesaistījies diskusijā par PVN likmes pazemināšanu?

Nē, neesam, bet domājam, ja cena, kas klientam jāmaksā par mobilajiem pakalpojumiem, vērtējama kā zema, tad PVN likmei nevajadzētu radīt bažas.

Uzņēmēji ļoti bieži velta kritiku normatīvajiem dokumentiem un valsts ierēdņu darbam. Kāds ir jūsu viedoklis, kam būtu jāmainās valsts iestāžu darbā un likumu saturā?

Es gribētu aicināt iestādes, kas var ietekmēt konkurenci Latvijā, strādāt tā, lai uzņēmumu vidū konkurence būtu godīga. Mēs piedzīvojam to, ka visu pēdējo gadu jācīnās pret tirgus līdera rīcību. Gribētos sagaidīt no instancēm aktīvāku rīcību, nodrošinot, lai visi tirgus spēlētāji būtu vienādā statusā, visiem tiktu piemēroti līdzvērtīgi noteikumi, bet negodīga konkurence tiktu izskausta. Piemēram, visiem labi zināmā reklāmu atdarināšanas lieta. Nav saprotams, kāpēc institūcijas nenodrošina godīgu konkurenci reklāmu jomā, aktīvāk apkarojot atdarināšanu.

Reklāmu atdarināšana ir mobilo sakaru nozarei raksturīga problēma, citās nozarēs tāda vērojama reti.

Mēs esam vērsušies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, kā arī vēl par dažādiem godīgas konkurences pārkāpumiem - Datu valsts inspekcijā, bet pagaidām neesam panākuši lēmumus, kādus gaidījām.

Vai esat arī vērsušies institūcijā, kura ir konkurences uzrauga lomā, respektīvi, Konkurences padomē?

Nē, pagaidām ne. Jāsaka arī, līdz šim izpratni no ierēdņiem vispār neesam saņēmuši.

Mobilais tālrunis kļuvis par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu un arī statusa apliecinājumu, piemēram, nesen iPhone 5 ienākšana Latvijā izvērtās par ažiotāžu. Citu jomu uzņēmēji sūdzas, ka, pērkot viņu ražoto produkciju, cilvēki ekonomē santīmus, bet viedtālrunim gatavi tērēt 300, 400, 500 latu. Vai tas ir paliekoši?

Patērētāju gaume noteikti ir mainījusies tajā virzienā, ka cilvēki izvēlas iegādāties aizvien gudrākus un vizuāli glītākus telefonus. Aizvien populārāki kļūst skārienjutīgie telefoni ar lieliem, labi pārskatāmiem ekrāniem. Cilvēkiem iepatīkas viedtālruņi arī pragmatisku iemeslu dēļ, jo tie daudz labāk atbalsta mobilā interneta lietošanu telefonā. Lasīt tekstu viedtālrunī ir daudz ērtāk nekā parastajā tālrunī.

Tomēr jāsaka, Latvijas iedzīvotāji ļoti rēķina izmaksas par mobilo sakaru pakalpojumu lietošanu. Piemēram, cilvēki cenšas zvanīt viena mobilo sakaru operatora tīklā. Šī tendence patērētāju vidū kļūst aizvien izplatītāka.

Cilvēki, kuri lieto mobilo tālruni lietišķām sarunām, zvana tiem, kam jāzvana, risinot darba vai biznesa jautājumus un nedomājot, kāda operatora pieslēgums ir sarunas biedram.

Jā, protams, bet iedzīvotāji, kuri lieto mobilo tālruni privātām sarunām, cenšas, lai viņu ģimenes locekļiem būtu viens un tas pats operators. Ir arī klienti, kuri nopērk viedtālruni, bet nelieto internetu, jo viņiem bail, ka tas būs ļoti dārgi.

Pašlaik, vērojot mobilo sakaru operatoru tarifu plānus, rodas iespaids, ka mobilo sakaru kompānijas pelna no interneta pakalpojumiem, jo sarunas kļūst aizvien lētākas, bet interneta pakalpojumi - ne. Vai tā ir?

Šādu tendenci nevar noliegt, bet viss atkarīgs no tarifu plāna un tajā paredzētā interneta lietošanas apjoma. Klienti veic samaksu par telefonsarunām, par īsziņām, par internetu kopumā. Samaksa atbilstoši tarifu plāniem arī nodrošina mums ienākumus.

Latvijā vispār ļoti daudzi mobilo sakaru lietotāji pārmaksā par internetu un sarunām. To parādīja arī nesen veiktais www.gudriem.lv pētījums, atklājot, ka cilvēki par mobilajiem sakariem gadā pārmaksā vidēji 25 latus. Tā notiek tāpēc, ka daudzi cilvēki joprojām turas pie vecajiem tarifu plāniem.

Patērētāju vidū valda tendence, ka cilvēki arvien vairāk rēķina, cik un par ko maksā, salīdzina dažādu operatoru piedāvājumus, izmanto internetā pieejamās iespējas ievadīt informāciju par sarunas minūtēm, nosūtītajām īsziņām un saprast, cik reāli viņiem būtu jāmaksā. Pētījumi liecina - cilvēki runā pa mobilo tālruni vidēji 200 minūšu mēnesī, izdalot samaksāto summu ar minūšu skaitu, var saprast, cik viņam viena sarunas minūte izmaksā.

Mēdz teikt, ka patērētāji Latvijā ir konservatīvi, ja kādu uzņēmumu izvēlas, pie tā arī paliek.

Tieši konservatīvisma dēļ veidojas pārmaksāšana. Cilvēki paliek pie pakalpojumu sniedzēja, ar kuru jau gadiem sadarbojušies. Turklāt Latvijā patērētāji netic uzņēmumiem, jo domā, ka uzņēmums vienmēr cenšas nopelnīt pēc iespējas vairāk uz klientu rēķina.

Jūs apgalvojat, ka jūsu klienti nepārmaksā?

Nē. Likt pārmaksāt ir īstermiņa stratēģija.

Pirms neilga laika Diena rakstīja par pētījumu, saistībā ar kuru tika vērtēta mobilo sakaru kvalitāte. Daudzi sūdzējās par sliktiem mobilajiem sakariem laukos. Cik lielā mērā tas ir normāli, un kad cilvēkam ir pamats vērsties pie sava mobilo sakaru operatora ar sūdzību, ka pakalpojums nav kvalitatīvs?

Mēs nenoliedzam, ka Latvijā ir teritorijas, kurās nav mūsu uzņēmuma mobilo sakaru pārklājuma, bet mēs strādājam pie tā, lai šādas teritorijas mazinātos un cilvēkiem būtu iespēja izmantot mobilos tālruņus arī laukos.

Bet, ja bāzes stacija nav uzbūvēta, tad lai cilvēks laukos iztiek bez mobilajiem sakariem?

Mēs stāstām saviem klientiem, kur plānojam būvēt bāzes stacijas. Protams, ja cilvēkam regulāri jāuzturas laukos, kur nav Bite pārklājuma, var interesēties par citu operatoru piedāvājumu. Ja bāzes stacijas attiecīgajā reģionā nav nevienam operatoram, tad jāskatās, kurš operators tur bāzes staciju plāno būvēt.

Pēc kāda principa izvēlaties, kur bāzes stacijas būvēt, līdzīgi kā tiek veikta autoceļu rekonstrukcija - pēc iedzīvotāju skaita?

Jā, iedzīvotāju skaits tiek ņemts vērā. Lai gan bāzes staciju uzbūvēšana nav vienā dienā paveicams darbs, to skaits aug ļoti strauji. Turklāt jāņem vērā, ka bāzes staciju tehnoloģijas atšķiras, tāpēc ne vienmēr skaits izsaka reālo situāciju.

Esat starptautisks uzņēmums, Bite ir arī Lietuvā, bet bez Latvijas Bite saukļa - esam citāda kompānija.

Jā, bet Bite Lietuva ir pilnīgi atšķirīgs uzņēmums, viņi strādā neatkarīgi. Turklāt patērētājiem Latvijā un Lietuvā ir ļoti atšķirīgi gaumes interešu un prasību ziņā.

Jautājums, ko šobrīd nevar neuzdot. Vai Latvijai vajadzētu pievienoties eirozonai?

Saistībā ar eiro cilvēkiem ir bailes no nezināmā. Latvijas iedzīvotājiem šķiet, ka pēc eiro ieviešanas cenas varētu pieaugt, kā to rāda arī Igaunijas pieredze. Mūsu valsts valdībai noteikti būtu sabiedrībai vairāk jāskaidro, kādas pārmaiņas eiro nesīs, jo cilvēkiem šobrīd ir vairāk jautājumu nekā atbilžu, par to, kāda būs dzīve, sākot no brīža, kad latus nomainīs eiro.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bite Latvija

Strādā aptuveni 130 darbinieku
Izveidots ap 800 bāzes staciju visas Latvijas teritorijā
6 no 10 klientiem, kuri maina mobilo sakaru operatoru, nāk uz Bite, uzsver uzņēmuma pārstāvji
Populārākie tālruņi (parastie un viedtālruņi), pēc Bite Latvija datiem, ir: Nokia 100; Nokia C2-01; Nokia 200; Samsung Galaxy SIII; Nokia 300
Avots: BITE Latvija

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?