Mums jādomā par iespējām, kā veidot Latvijas uzņēmējdarbības vidi konkurētspējīgāku, tādu, lai spētu gan nodrošināt pašu vajadzības, gan arī veidot valsts eksportu, būt vajadzīgiem ārpus valsts robežām.
Sacensties ar ķīniešiem?
Krīze Latviju ir skārusi smagāk nekā daudzas citas valstis, tomēr tirgus pieprasījums acīmredzami ir krities arī vecajā Eiropā. Lai mūsu uzņēmēji varētu pārdot savu produkciju vai pakalpojumus, jādomā, ar ko mēs spējam būt labāki. Ceļš uz izmaksu samazināšanu, kas bijis visai izplatīts pēdējā gada laikā, ir ierobežots, īslaicīgi iespējams, jo īpaši mūsu mazā tirgus apstākļos. Ja mēģināsim sacensties ar ķīniešiem un viņu lētā darbaspēka izmaksām, agrāk vai vēlāk iekritīsim paši savās lamatās. Tas būs īstermiņa ieguvums, ne vairāk. Bet, ja vēlamies, lai Latvija drīzā nākotnē atkal sāktu attīstīties, darbaspēka atalgojums un vispārējā labklājība pieaugtu, tad zemās izmaksas kā konkurētspējas priekšrocība nav ilgtspējīga.
Mēs kā Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra (LIAA), kas ilgstoši strādā ar Latvijas uzņēmējiem, perspektīvas un risinājumu saskatām jau daudzkārt pieminētajā inovatīvā biznesa attīstībā. Šoruden LIAA sadarbībā ar nevalstiskajām organizācijām, augstskolām un pieredzējušiem uzņēmējiem un ar ERAF un ES atbalstu sāka inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmu, kuras mērķis ir rosināt radošu pieeju biznesam, ieinteresēt jauniešus un kliedēt arī dažādus mītus par inovācijām kā uzņēmējdarbības pamatu.
Mūsu sabiedrībā par inovāciju valda stereotips, ka tā noteikti ir saistīta ar zinātni, augstajām tehnoloģijām, izvērstiem pētījumiem un veselu institūtu iesaisti. Lielisks piemērs no latviešu literatūras: Viļa Lāča zvejnieka dēls Oskars Kļava savulaik izdomāja, ka murdu, ko lieto upēs, var izgatavot daudz lielāku un stiprāku un veiksmīgi izmantot jūras zvejai. Diez vai viņš rakstīja izvērstu biznesa plānu, pilnīgi noteikti nenāca konsultēties uz LIAA, un tajā laikā nebija pieejams arī Eiropas fondu atbalsts uzņēmējdarbībai. Bet viņa attapība tika atalgota. Ideja vienkārša, taču savam laikam un apstākļiem patiesi inovatīva un radoša.
Daudzas šodien tik pierastas un ikdienišķas lietas savulaik bijušas pilnīgi negaidītas un no jauna radītas. Mēs dzīvojam reģionā (es šeit domāju plašāk - Baltiju, Skandināviju, Ziemeļeiropu), kas jau vēsturiski ir slavens ar jaunradi. Piemēram, skandināvi ir pazīstami ne tikai ar savu dizainu, bet arī daudzām funkcionālām lietām - zviedri pasaulei ir devuši auto drošības jostas, rāvējslēdzēju, datorpeli. Šādu piemēru ir daudz, un kāpēc lai mūsu draugiem nerastos kāda, iespējams, sākotnēji neticama vai dīvaina, bet patiesībā radoša un nākotnē noderīga ideja?
Inovācijas negaidītība
Inovācija ir iespējama visnegaidītākajā griezumā. Turklāt tā var būt ne tikai produkta, bet arī procesa novitāte - to pašu produktu, iespējams, var izgatavot arī citādi, lietojot atšķirīgu tehnoloģiju, samazinot izmaksas un palielinot kvalitāti. Un arī tas var būt jaunievedums, kas nes papildu peļņu un paaugstina konkurētspēju.
Daži lieliski piemēri Latvijā. Konkursa Eksporta un inovācijas balva 2008 laureātu SIA Autonams radītā auto aizsardzības sistēma, kuru vienlaikus ir iespējams gan viegli uzstādīt un lietot, gan tā ir īpaši droša pret zādzībām, kā arī iespējams izsekot automašīnas «gaitām» pēc zādzības, kas palīdz atklāt noziegumus un kārtot ar apdrošināšanu saistītos jautājumus. Īpašu atzinību gan Latvijā, gan pasaulē ieguvis arī jauna tipa ierakstu mikrofons Black Hole, kas tiek lietots profesionālās skaņu studijās. Abi jaunievedumi nav principiāli jauns produkts, taču tie ir pielāgoti klientu arvien pieaugošajām prasībām un tādējādi atvieglo lietotāju ikdienu.
Šeit jārunā ne tikai par inovatīvas uzņēmējdarbības, bet arī par uzņēmējdarbības gara veicināšanu kopumā. Ir būtiski veidot pareizu attieksmi pret biznesu, nevis sākt ar mārketingu un domu, kā neoriģinālu produktu kādam «ieskapēt» par iespējami lielāku naudu, bet gan - kā panākt abpusēji izdevīgu kvalitātes un cenas attiecību, izmantojot inovāciju, jaunradi, attapību, izveicību un oriģinālu pieeju.
Jo īpaši patlaban to ir svarīgi atbalstīt arī valstij. Tieši tāpēc jau minētās motivācijas programmas ietvaros mēs cenšamies gan radīt apstākļus jaunu ideju radīšanai un netradicionālas domāšanas attīstīšanai jauniešos (vidusskolēnu debates par uzņēmējdarbības jautājumiem, biznesa pamatu mācības studentiem, Ideju kausa ikgadējais konkurss), gan sniegt atbalstu tiem, kuriem jau ir oriģinālas biznesa idejas, bet pietrūkst tādu vai citādu zināšanu to attīstīšanai (iespēja piedalīties mentoringa programmā un praktiskas ievirzes inovāciju semināros visā Latvijā).
Tomēr ne mazāk būtiski ir arī izteikt atzinību un pateikties tiem uzņēmumiem un personībām, kas jau atradušas veidu, kā īstenot savu radošo un neparasto ideju. Kā to iedzīvināt ne tikai Latvijas, bet arī starptautiskajā tirgū, iedvesmojot tā rīkoties arī citus. Viens no veidiem, kā mēs pasakām paldies šiem uzņēmumiem, ir ikgadējā Eksporta un inovācijas balva. Kā atzinuši žūrijas dalībnieki, arī viņi šai laikā atklājuši sev daudz ko jaunu par uzņēmumiem, kuri Latvijā darbojas un ļoti praktiskā un pragmatiskā formā veido mūsu tēlu. Par spīti tam, ka pēdējā laikā izskanējis - uzņēmumi kaunas no Latvijas vārda -, ir piemēri, kuri liecina pretējo.
Domājot par tiem, kas veido un nākotnē veidos Latvijas eksportu, jāvienojas par jomām un nozarēm, kas rada šo pievienoto vērtību ekonomikā. Ņemot vērā, ka ražošanā bieži vien būtiskākais faktors ir apjoms, lai varētu konkurēt starptautiski, Latvija tam, visticamāk, ir par mazu. Tai pašā laikā informācijas tehnoloģijas ir joma, kurā iespējama gandrīz vai neierobežota attīstība ar relatīvi maziem resursiem. Jūs varat būt neliels uzņēmējs ar interneta pieslēgumu kādā Latvijas reģionā un ļoti veiksmīgi attīstīt savu biznesu pasaulē.
Otra, manuprāt, perspektīva joma, skatoties no Latvijas ekonomikas viedokļa, ir pakalpojumu sfēra. Ir stereotips, ka mūsu valstī ir par daudz grāmatvežu, ekonomistu, vadītāju un juristu, bet par maz inženieru. Tomēr daudziem minētajiem speciālistiem tieši tagad rodas iespēja sniegt ārpakalpojumus ārvalstu uzņēmumiem, kas pēdējiem ir daudz izdevīgāk, nekā algot darbiniekus šo darbu veikšanai pašu mājās. Mums tas ir jāizmanto. Jo vairāk - ņemot vērā, ka šāda pakalpojumu sniegšana no Latvijas iespējama nozarēs, kuru speciālisti pašreizējos apstākļos no Latvijas aizplūst.
Un vēl. Strādājot ar Inovatīvas uzņēmējdarbības motivācijas programmu, LIAA rīkoto dažādo aktivitāšu ietvaros atsaucība ir rekordliela. Piemēram, Ideju kausa konkursam bija iesniegts vairāk nekā 500 dažādu ideju, no kurām 2.kārtā izvirzītas ap 200. Tas nozīmē, ka idejas Latvijā rodas un cirkulē tāpat kā daudzviet citur. Galvenais - jāprot tās atpazīt, «noķert» un attīstīt tālāk.