Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +2 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 17. oktobris
Karīna, Gaits

Ko slēpj triptiha apmetnis

Kopš man laimējies vienā vakarā Ņujorkas Metropolitēna operā noskatīties visus trīs Džakomo Pučīni operu Triptiha viencēlienus - Apmetnis, Māsa Andželika un Džanni Skiki, kurus parasti iestudē atsevišķi, klusībā sapņoju varbūt kādreiz tādu vakaru piedzīvot arī Rīgā. Bet laikā, kad mūsu Opera dzīvoja Vāgnera lielgabarītu mērogā, man šāds sapnis nelikās reāls. Nu iznāk, ka ne es viena tā cerējusi?

«Mazā cilvēka» vērisma traģēdija

Triptiha pirmizrāde Viestura Kairiša režijā, Ievas Jurjānes vizuālajā vidē un ar Modestu Pitrenu pie diriģenta pults 8. jūnijā daudziem ļāva iepazīt citādu Pučīni nekā to, kas no tā paša Baltā nama skatuves mūs uzrunā Bohēmā, Toskā, Turandotā vai Madama Butterfly. Izņemot, protams, slaveno Lauretas āriju, kuru dzied gan operu primadonnas, gan popzvaigznes. Pirmizrāde atklāja trīs ļoti dažādas pasaules - «mazo cilvēku» vērisma traģēdiju, reliģioza misticisma iekrāsotu melodrāmu klosterī un finālā - satīrisku itāļu komēdiju par mūžam aktuālo mantojuma sadales tēmu, kuras pārcēlumā no XIII gs. mūsdienās varam atpazīt šodienas tikumus tepat mūsu zemītē.

Jauniestudējums, kurā līdzās lietuviešu soprānam Asmikai Grigorjanai, Zviedrijā dzīvojošajam poļu baritonam Kosmam Ranueram, brazīliešu tenoram Tjago Arankamam darbojas virkne LNO solistu, sagādā arī vairākus pārsteigumus muzikālās interpretācijas aspektā. Visu viencēlienu galvenajās sieviešu lomās (vīru krāpjošā Džordžeta, māsa Andželika, iemīlējusies pusaudze Laureta) atvērusies un īsti pučīniskam apjomam tuvojas A. Grigorjanas balss, liekot revidēt uzskatu par viņu kā spodro, «vieglo» lirisko soprānu. Turklāt viņa ir lieliska aktrise. Luidži lomā (Apmetnis) T. Arankams neliek šaubīties, ka drīz būs spoža pasaules zvaigzne - viņam ir gan patīkams tembrs un izkopta itāļu vokālā skola, gan tēlojuma azarts un skatuves šarms. Diametrāli pretējās lomās kā spilgtu vokālo un skatuves tēlu veidotājs atklājās K. Ranuers (Mikēle - sāncenša slepkava Apmetnī un asprātīgais titulvaronis Džanni Skiki). Spilgtus skatuves tēlus radīja visi iesaistītie LNO solisti, bet jo sevišķi Andžella Goba - ļaunā, aukstā hercogiene - Andželikas tante un komiski sulīgā Zita Džanni Skiki. Vokāli un aktieriski krāšņu Zebiekstes tēlu uzbūra Ilona Bagele. Par spilgtiem, trāpīgiem, azartiskiem komēdijas Džanni Skiki personāžiem uzslavas pelna pilnīgi viss ansamblis, kas atveidoja alkatīgo Donati ģimeni: Kristīne Gailīte pārī ar Guntaru Ruņģi, Rihards Mačanovskis, Romāns Poļisadovs, Imants Erdmans, Olga Jakovļeva. Neprātīgi drosmīgs, bet pareizs bijis mūsu baritona Raimonda Bramaņa lēmums kļūt par tenoru - tā likās, ieklausoties viņa balss tembrā un saprotot pagaidu grūtības ar «augšām».

Reālpsiholoģiskajā dzīves tēlojumā Viesturs Kairišs inkrustējis arī caurviju simbolus. Vispirms jau mazo zēnu, kurš tikai fināla viencēlienā ir reāls tēls, bet abos pirmajos piedalās kā iemesls tagadnes traģēdijām - pagātne tagadnē. (Jo paša bērna vairs nav starp dzīvajiem.) Tiesa, tieši reālpsiholoģiskajā kontekstā puikas paralēlā klātbūtne uz skatuves viencēlienā Apmetnis ir arī problēma. Sevišķi jau tāpēc, ka šī nav no operām, kuras sižetu skatītāji jau zina.... Viegli var gadīties, ka drāmas ass nomaldās: rau, pieaugušie tā apsēsti ar kaislībām, ka par bērnu pat aizmirsuši...

Kā caurviju vadmotīvs ir smiltis (zeme), ko visos viencēlienos kāds no dalībniekiem zīmīgā brīdī izber uz grīdas, atgādinot mūžseno kristīgo vēstījumu: no zemes tu esi nācis, un par zemi tev arī jāpaliek. (Programmiņā režisora klāstītais, ka Džanni Skiki darbība notiek pazemē, scenogrāfijā gan tomēr nenolasās. Manuprāt, arī nevajag!) Un, protams, par simboliem gādājis pats komponists: zem Apmetņa slēpjas gan atmiņas par laimīgu mīlu, gan sāpes un to neprātā izdarītais noziegums.

Pretēji stereotipiem

Līdz šim domāju, ka mazie raksturi, kādi ir teju visi varoņi melnajā komēdijā, es pat teiktu, sociālajā satīrā Džanni Skiki, nav režisora Kairiša stihija. Tā domāt ievirza viņa iepriekšējie operu iestudējumi - vērienīgi iespaidīgā, simbolietilpīgā Kairiša - Blumberga - Vāgnera Valkīras koncepcija un gadu vēlāk simboliskas drāmas spēkā iestudētais Zīgfrīds - ar spēcīgiem raksturiem nesamierināmā sadursmē, kas visas detaļas pakļauj pasaules gala drāmas lielumam. Tas, cik garšīgi un ironiski Kairišs risinājis Džanni Skiki stāstu un tipāžus, neviļus liek atcerēties viņa pirmo operas režijas darbu - P. Čaikovska Jevgeņiju Oņeginu, kur Kairišs uzdrošinājās pamatīgi revidēt brāļu Čaikovsku «liriskās ainas», ar režijas līdzekļiem reabilitējot literārā pirmavota - A. Puškina dzejasromāna laikmeta ironiju. Kairišs ir intelektuālis. Viņam vajag visu sevī izfilozofēt jau tik daudz, ka būtu jau bīstami, ja to visu (idejas, simbolus, kontekstus, asociācijas, tajā skaitā tik visaptverošas kā elle, šķīstītava un paradīze) izdotos pilnā apjomā uzlikt uz skatuves. Paldies Dievam, tā nenotiek, un pirmizrādē skatītāju sagaidīja nevis atdzīvojušās renesanses meistara Heronimusa Bosa sirreālās gleznas, bet trīs patiesi, pārgudros satura uzslāņojumos nesamistroti cilvēkstāsti - divas traģēdijas un komēdija. Kopā - drāma ar katarsi.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?