Kā viss notika?
22.jūlijā Arctic Sea ar kokmateriālu kravu 1,3 miljonu eiro (900 tūkstoši latu) vērtībā no Pietarsāri ostas Somijā devās uz Alžīriju, kur tam bija jāpiestāj 4.augustā. Kuģa pārvaldnieks Solchart Management apgalvo, ka 24.jūlijā Zviedrijas teritoriālajos ūdeņos netālu no Ēlandes salas uz Arctic Sea klāja uzkāpuši desmit bruņoti un maskās tērpti vīrieši, uz kuru vestēm bija uzraksts «Police». Kuģa apkalpe vēlāk ziņojusi, ka negaidītie ciemiņi uzvedušies agresīvi, iekaustījuši apkalpes locekļus, pārmeklējot kuģi, bet pēc vairākām stundām atstājuši Arctic Sea. Kuģis turpinājis ceļu. Izteikti pieņēmumi, ka uzbrucēji, iespējams, meklējuši narkotikas. Zviedrijas policija apgalvo, ka nav rīkojusi šādu operāciju, vēsta laikraksts Kommersant.
28.jūlijā pirms ieiešanas Lamanša šaurumā Arctic Sea apkalpe sazinājusies ar Lielbritānijas krasta apsardzi netālu no Duvras ostas. Nekas neesot liecinājis, ka kuģis ir briesmās. Tomēr 29.jūlijā Artic Sea atslēdza automātisko identifikācijas sistēmu, kas ļauj izsekot kuģu atrašanās vietai. Pēdējie signāli liecina, ka kuģis atradies Biskajas līča rietumos.
Pašlaik kuģis varētu atrasties Āfrikas rietumu piekrastē. Arctic Sea meklēšanā iesaistīti vairāki Krievijas karakuģi un zemūdenes, kā arī militārās izlūkošanas satelīti, jo visi piecpadsmit kuģa apkalpes locekļi ir šīs valsts pilsoņi.
Spoku kuģis
Pēdējās ar kuģi notikušās dīvainības šķīlušas aizdomas, ka tas nokļuvis pirātu rokās un, iespējams, 24.jūlijā Arctic Sea uzbrukušie cilvēki joprojām atrodas uz tā. Tomēr nav skaidra nolaupīšanas motivācija, jo kuģis neveda ļoti vērtīgu kravu.
Viena no versijām ir, ka kuģi nolaupījusi krievu mafija, lai izmantotu to kontrabandas ieroču un munīcijas pārvadāšanai. Cita - ka Arctic Sea kļuvis par biznesa strīda upuri, bet Starptautiskais Kuģniecības birojs pieļauj, ka tas pārvērsts par spoku kuģi. Par spoku kuģiem dēvē kuģus, kurus pārkrāso un kuriem nelikumīgi maina nosaukumu.
Notikušais izraisījis lielu rezonansi, jo Eiropas ūdeņos kuģu bezvēsts pazušana pēdējos piecdesmit gados nav notikusi. «Ir satraucoši, ka XXI gadsimtā kuģi var sagrābt pirāti un peldēt ar to pa pasaules noslogotākajiem ūdensceļiem bez nekādas iespējas to atrast,» uzskata kuģniecības eksperts Marks Dikinsons.