Ideāls risinājums sporta automašīnai, vai ne? Kaut arī ideju un koncepciju ir daudz, līdz reālam ielas izstrādājumam (ja neskaita sacīkšu _Porsche_ ar KERS sistēmu no F1) pagaidām tikusi tikai _Honda_. Turklāt japāņiem izdevies panākt vēlamo rezultātu nevis par 60, bet 16 tūkstošiem latu, kas pasākumu dara jo pievilcīgāku. Lai pārliecinātos, ka _Honda CR-Z_ nav vis braucošs makets, bet gan īsts «karstais hibrīds», devāmies uz Sāremā salu, kur notika šī auto prezentācija.
Mans tavu nezin
Visšaubīgākā ir nevis CR-Z tehnika, bet gan dizains. Honda to uzdod par 90. gadu jauniešu kulta auto CRX mantinieku. Taču, ja dragreisos, strītreisos, rallijos un autošosejās nomocītais «cirslis» patiešām bija (un ir) ideāli kompakta automašīna ar autosportam piemērotām proporcijām, tad CR-Z izskatās tā, it kā divi dizaineri būtu taisījuši katrs savu mašīnas galu, tā arī ne reizi neaprunājušies. Profilā CR-Z izskatās tā, it kā kāds būtu nozāģējis priekšu Concorde lidmašīnai un no tās izgatavojis auto, bet aizmugure, kurai pēc Honda ieceres visvairāk jāatbilst CRX līnijām, vairāk atgādina pašu pirmo Honda hibrīdauto Insight paaudzi. Bet, tā kā CR-Z patiešām ir hibrīdauto un tikai, antiproporcionālo virsbūvi var uzskatīt par upuri zinātnes vārdā vai ieroci konkurentu iebiedēšanai. Iespējams, ka CR-Z siluets ir ārkārtīgi aerodinamisks. Vismaz uz to norāda vienlaidus vējstikla un sānlogu virsma gluži kā zviedru supermašīnai Koenigsegg.
Kur ir mans vūkijs?
Aiz tumšajiem trīsstūra logiem iespiests divvietīgs kokpits, kurā laikam jākāpj lidotāju kombinezonā. Instrumentu panelis izskatās pēc milzīgas spēļu konsoles. Ja pieņem, ka mūsdienu jaunatne ir ķerta uz Nintendo Wii, nevis ātru braukšanu, Honda trāpījusi desmitniekā. Ja nē, tad šis lunaparks apniks tikpat ātri, cik «spēļu automāti» aiz Honda Civic stūres. Taču plastmasu kvalitāte ir kā jau daždien Honda laba, sēdekļu materiāls moderns un stingrs, un nemaz nav jābūt kapteinim Solo vai viņa uzticamajam vūkijam, lai saprastu, kura poga te atbildīga par gaismas ātrumu. Svarīgākās ir trīs. NORMAL režīmā CR-Z ir normāls automobilis, ņurdina savu 1,5 litru dzinēju un priecē ar nedabisku atsaucību pedālim, par ko jāpateicas elektromotoram. ECO poga pataisa mašīnu par hibrīdgludekli Insight, no kura aizgūta CR-Z tehnika. Vadītājs var audzēt displejā zaļus kociņus, un pat kondicionētājs darbojas ekonomiskā režīmā. Tomēr CR-Z ir stingra, pat sportiska piekare un precīza stūre, ar ko Insight nevar lepoties. Vēl paliek pēdējā poga - Sport.
Virtuālais turbo
Ja pietiktu vietas, blakussēdētājs palīstu zem krēsla. Nintendo ekrāns kļūst sarkans, stūre smaga kā Lamborghini, bet pats CR-Z pārvēršas kartingā. Elektromotors, kurš līdz šim krāja kilovatstundas un piespēlēja lieku zirgspēku startējot, piepeši kļūst par virtuālu turbīnu, kas uzbudina 124 zirgspēku benzīna motoru labāk par smieklu gāzi. Tajā visā ir kaut kas neticams un pat drusku sintētisks, taču mēs kāpjam ārā no CR-Z ar muļķīgu un vēl arvien neticīgu smaidu: «Tas verķis taču iet!» Honda pārstāvji smīkņā pretim: «Mēs taču jums teicām. Bet sākumā paši arī neticējām.» 9,9 sekundes līdz 100? Likās, ka mazāk... Atgriezties pie ekonomijas var jebkurā brīdī. Uzbrukuma režīmā CR-Z patērē vismaz 7-8 litrus, taču divos pārējos var iemanīties sasniegt solītos 5 l/100 km. Sāremā ar tās stingro ātruma kontroli var panākt pat četrarpus. Un tie nav virtuāli, bet pavisam reāli litri, par ko nebūs jāmaksā benzīntankā. Nebūs jāmaksā arī par superintegrētu «automātu», jo CR-Z ir pirmais hibrīds ar manuālo ātrumkārbu.
Skaidrs kā ūdeņradis
Honda ir arī tālejošāki plāni, līdz kuru piepildīšanai paies vēl vismaz pāris gadu. Viens no tādiem ir fuel cell jeb degvielas šūnu auto, kuri izgudroti jau sen, taču izmaksu dēļ joprojām ir izstāžu eksponāti. Tāpēc iespēja nospiest ūdeņraža Honda FCX Clarity pedāli līdzinājās uzaicinājumam izlidot ar dirižabli. Bīstamā gāze, kas aizraidīja pie tēviem Hindenburgu, šeit ieslodzīta pamatīgā balonā un nav paredzēta sadegšanai. Degvielas šūnas izmanto ūdeņradi un skābekli no gaisa elektroķīmiskā reakcijā, kas atbrīvo elektronus un liek tos pie darba. Liels un komfortabli aprīkots auto īdēdams kā zemās grīdas tramvajs paātrinās ne sliktāk par V6, jo tam ir 100 kilovatu un maksimālā grieze no pedāļa nospiešanas mirkļa. No izpūtēja tek ārā dzeramais ūdens, un visa ietaise darbojas pat 30 grādu salā. Pārrēķinot dīzeļa ekvivalentā, piecmetrīgs FCX patērē 2,8 l uz 100 km. Ko tad mēs vēl gaidām? Zemāku cenu. Pirmie FCX Clarity Honda esot izmaksājuši miljonu gabalā. Tagad izmaksas kritušās, taču ūdeņraža auto vienalga ir tik dārgs, ka to nepārdod, bet iznomā par 600 dolāriem mēnesī. Lai gan teorētiski ar 171 litru (aptuveni 4 kg) ūdeņraža tvertni FCX var nobraukt 460 km, uzpildes staciju ir pagalam maz. Gāzes cena atkarīga no piegādātāja, ražošanas veida un var svārstīties 1 līdz 100 (!) eiro robežās, normāli gan planējot ap 10-15 eiro par kg. Varbūt tomēr vēl vienu aplīti ar CR-Z?