Rīgas pašvaldībai piederošās Rīgas satiksmes vadītāja Leona Bemhena pozīcijas gan vēl arvien ir stabilas. Tās nav spējis sašķobīt nedz Valsts kontroles (VK) atzinums, nedz traģiskā autobusa avārija Baložos, nedz nespēja pareizi aprēķināt no Rīgas domes budžeta pieprasāmās dotācijas apmēru. Rīgas satiksmes kontrolieru piekoptās bezbiļetnieku jeb zaķu sodīšanas metodes maksājušas amatu Kontroles dienesta vadītājam Modrim Jaunupam, toties L. Bemhens turas kā mūris.
Kādēļ? Rīgas domes priekšsēdētājs Nils Ušakovs intervijā aģentūrai LETA pauž, ka L. Bemhena atlaišana gan būtu politiski izdevīga un sagādātu mēra pārstāvētajai Saskaņai krietnu pluspunktiņu ražu, bet Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājs tomēr netikšot atlaists. Raug, pēc N. Ušakova domām, tieši L. Bemhens esot īstais, kas ieviesīs kārtību Rīgas satiksmē, kur «problēmu ir daudz».
Ļoti savdabīgi. Bijušais autobusu parka Tālava direktors L. Bemhens ir stāvējis pie Rīgas satiksmes šūpuļa. Laikā, kad, apvienojot divus galvaspilsētas autobusu parkus - Tālavu un Imantu un vēlāk tiem pievienojot Tramvaju un trolejbusu pārvaldi, tapa uzņēmums, kuru patlaban pazīstam kā Rīgas satiksmi, tieši L. Bemhenam tika tas gods vadīt jaundzimušo sabiedriskā transporta milzi. Nekādi aizbildinājumi par to, ka «bardaks» ir mantots no priekštečiem, šajā gadījumā vienkārši nav iespējami - visas problēmas Rīgas satiksmē ir radušās tieši L. Bemhena valdīšanas laikā. Rezultāts kā uz delnas - Dienas un Nords Porter Novelli veidotajā reputācijas topā Rīgas satiksme tikusi pie pagalam neglaimojošās nominācijas Gada grēkāzis.
Varbūt nav korekti pārmest Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājam to, ka kāds šoferis pie autobusa stūres sēdies dzērumā? Taču arī pirms traģiskās 23. autobusa avārijas jau bija bijuši gadījumi, kad Rīgas satiksmes šoferi tikuši pieķerti vadām transportlīdzekļus kunga prātā. Avārija Baložos vistraģiskākajā veidā apliecināja, ka Rīgas satiksmē izveidotajām kontroles sistēmām piemīt būtiski trūkumi. Taču pat tad, ja, pēc N. Ušakova domām, L. Bemhenam nav jāuzņemas atbildība par iereibušu šoferu sēšanos pie autobusu stūres vai kontrolieru izdarībām, ir gana daudz citu iemeslu apšaubīt, vai pašreizējais Rīgas satiksmes valdes priekšsēdētājs ir pelnījis tik pielaidīgu attieksmi.
Tieši viņam būtu jāuzņemas atbildība par VK atzinumā minēto, pirmkārt, jau to, ka kompostrētāju norēķinu sistēma tika pārsteidzīgi nomainīta ar e-taloniem. Jāatgādina, ka, saskaņā ar VK aplēsēm, smalkie e-taloni Rīgas nodokļu maksātāju dotētajam uzņēmumam trīspadsmit gadu laikā izmaksās vismaz par simts miljoniem latu (!!!) vairāk nekā kompostrētāji. Tā nešaubīgi ir ļoti augsta maksa par modīgo jaunievedumu. VK atzinumā bija lasāms, ka Rīgas satiksme ekonomiski nepamatoti apņēmusies par elektroniskās norēķinu sistēmas uzturēšanu trīspadsmit gadu laikā samaksāt par 16 miljoniem latu vairāk, nekā to savā piedāvājumā bija apņēmies veikt tās izvēlētais darījuma partneris - Affiliated Computer Services Solutions France S.A.S, ar kuru kopā Rīgas satiksme izveidojusi SIA Rīgas Karte. No VK atzinuma izriet vēl citas Rīgas satiksmei neglaimojošas detaļas.
Pavisam nesen - aprīļa beigās Rīgas domes Juridiskā pārvalde pieņēmusi lēmumu slēgt līgumu ar juristiem, kas pārbaudīs e-talona ieviešanas lietderību. Vai N. Ušakovs, kurš līdz šim ar skubu meties aizstāvēt L. Bemhenu, neklusēs, ja arī domes noalgotie juristi secinās, ka Rīgas satiksmes vadītājam būtu jāuzņemas atbildība par tēriņiem, kuru lietderība ir visai apšaubāma? Vai varbūt taisnība izrādīsies tiem ļaudīm, kuri mēļo, ka L. Bemhens neaizskaramā statusu iemantojis, jo viņa rīcībā varētu būt atsevišķām personām netīkama informācija par Rīgas satiksmes un tās priekšteču, tostarp autobusu parka Tālava iepirkumiem? Starp tiem ir Mercedes autobusu iepirkums, kas iemantojis teju pasaules slavu Daimler kukuļošanas skandāla sakarā.
Taču, ja reiz N. Ušakovam šķiet, ka, par spīti visam, tieši L. Bemhens ir īstā persona, kas spēs apcirpt Rīgas satiksmes administratīvos tēriņus tiktāl, lai varētu samazināt sabiedriskā transporta biļešu cenas, iespējams, būtu efektīvi tieši biļešu cenu noteikt par L. Bemhena kvalifikācijas rādītāju. Un nosacījumiem jābūt skaidriem: konkrētā laikā jāsasniedz konkrēts rezultāts - lētākas biļetes. Ja šis rezultāts netiek sasniegts, tad - ardievu!