Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +6 °C
Viegls lietus
Ceturtdiena, 26. decembris
Megija, Dainuvīte, Gija

Tik daudz, ka gribas vēl

Izstāde ir liela un skaista, tādēļ tās apskatei jāatvēl pagarš laika sprīdis. Turklāt daudzi eksponāti ir maza izmēra, tie jāaplūko nesteidzīgi, un attēlus papildina informatīvi teksti. Bez to izlasīšanas izstāde neatklāsies pilnībā, taču arī izlasot - atkarībā no skatītāja ieinteresētības un atjautības.

Krustu šķērsu

Hibrīdi ir radušies fotogrāfijas un mākslas (lielākoties glezniecības) īpašajās attiecībās pusotra gadsimta garumā ne tikai Latvijā, tāpēc to pārlidojumi zīmē trajektorijas krustu šķērsu. Kuratores Irēnas Bužinskas trāpīgā metafora nosaukumā un scenogrāfa Reiņa Suhanova izstādes slīpi izvietotās starpsienas atdzīvina Arsenāla plānojuma svinīgo klasicismu ar neregulāriem, džezīgiem ritmiem. Telpas aicina cita citā, tomēr neiedzenot skatītāju pavisam šaurā bezizejā. Īpatnēji «tvistojoši» arī eksponātu grupēšanas principi: vietām blakus izstādīti viena autora darbi, bet nevajag brīnīties, ja pazīstams vārds turpmākajā izstādes gaitā parādās atkārtoti. Tā, piemēram, jābūt gatavam atpazīt Voldemāra Matveja ietekmes loku ne tikai vairākās netālu novietotās eksponātu grupās, bet arī improvizētā fotostudijā pie pretējās sienas. Ar Sandras Krastiņas, Frančeskas Kirkes vai Jāņa Mitrēvica rokrakstu izstādē nākas sastapties vairākkārt, bet dažos gadījumos tos bez paraksta neatpazīt. Minētie pieder pie latviešu mākslas «populārā gala», bet, piemēram, Valda Celma 70. gadu avangardiskie meklējumi plašai auditorijai rādīti pirmoreiz, tāpēc izkliedētie iespaidi «jālīmē kopā» katram savā galvā. Pat hrestomātiski latviešu fotoreālisma paraugi sagādā pārsteigumus - līdzās Miervaldim Polim, Līgai Purmalei un Imantam Lancmanim parādās kuratores jaunatklātie Juris Brīniņš un Vladimirs Pavlovs. Sava laika progresīvie meklējumi joprojām ir izstādes mākslinieciskās virsotnes.

Pastkartes un performances

Daudzveidība, kādā savienojas fotogrāfija ar glezniecību, šķiet neizsmeļama. Vietām darbi izstādīti blakus, ievērojot tapšanas secību, bet citur - izmantoto tehnisko paņēmienu vai vienkārši vizuālas līdzības dēļ. Piemēram, blakus senām pastkartēm, kuru varoņi fotomontāžas ceļā iemājojuši gaisa burbuļos, ir Solveigas Vasiļjevas mūsdienīgais darbs, kurā attēlotas līdzīgas formas. Pagājušo laiku un mūsdienu mākslas sajaukums ir principiāls. Tas redzams jau uz pirmās sienas, kas paveras skatienam: blakus izstādīti Jaņa Rozentāla un mūslaiku vidējās paaudzes gleznotāja Valda Krēsliņa darbi, kas, izrādās, tapuši pēc fotomateriāliem. Tālākajās telpās labi sadzīvo viens no pirmajiem latviešu profesionālajiem māksliniekiem Jānis Staņislavs Roze un aktuālā Kristīne Luīze Avotiņa, ilustrējot mākslas un komercijas saistību pāri laikiem. Operas varones no pagājušā gadsimta pastkartēm un Sieviešu līgas performancēm, parādītas blakus, liek domāt par šarmu, ko kaitinošai pretenciozitātei spēj piešķirt vienīgi laiks.

Visiem vietas nepietiek

Ko tas viss vēsta? Pirmām kārtām atbilstoši kuratores koncepcijai, ka t. s. daiļās mākslas un fotogrāfija nav karojošas pasaules. Kā lai neatceras padomju laikā valdošos aizspriedumus pret māksliniekiem, kas gleznošanai «aizņēmās» sižetus, zīmējumu vai kompozīciju no fotogrāfijām! Izstāde piedāvā apgrieztu perspektīvu - glezniecība, kā to anotācijā uzsver kuratore, ne tikai veidoja fotogrāfijas valodu tās agrajā jaunībā, bet arī aizņēmās tehniskās iespējas, kad vien varēja. Fokusēšanās tikai uz «māksliniekiem kā fotogrāfiem» saprātīgi ierobežo tēmas plašumu, tomēr liek cerēt uz turpinājumu. Izstādē nepārkāpta paliek robeža, kas Latvijā šķīra «fotogrāfiju» no «mākslas» padomju laikos, kad fotogrāfi tiecās panākt māksliniecisku ekspresiju bez tradicionālās mākslas izglītības «aizmugures» un tika dēvēti gan cildinoši par «poētiskās fotogrāfijas skolu», gan vēlāk nievājoši par salonistiem. Gan šie nošķīrumi, gan vērtējumi prasīties prasās pēc revīzijas (uz to esmu aicinājis vietnē www.fotokvartals.lv). Pēc kritiskas refleksijas sauc arī pēdējā desmitgade latviešu glezniecībā, kad tādi autori kā Ritums Ivanovs, Vineta Kaulača, vēlāk savā veidā Andris Eglītis, Jānis Avotiņš, Mārīte Guščika un daudzi citi pievērsās fotogrāfisku attēlu «pārgleznošanai» ar konceptuālu pamatojumu. Iestrādnes, ko piedāvā Hibrīdu pārlidojumi, ir pārliecinošas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?