Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +20 °C
Skaidrs
Trešdiena, 15. maijs
Sofija, Taiga, Airita, Arita

Intars Rešetins: Atkal ir interesanti

Pēc vairāku gadu radošajiem meklējumiem aktieris Intars Rešetins ir noenkurojies režijas lauciņā

Radošo meklējumu ciklā Brīva skatuve aktieris Intars Rešetins ir iestudējis izrādi Nakts vēl nav galā, kas ir viņa debijas darbs režijā. Pēc Meisijas Tadjedinas filmas Pagājusī nakts/Last Night (2010) motīviem veidotā uzveduma pirmizrāde notika 9. janvārī Dailes teātra Kamerzālē. Pirms trim gadiem uz lielajiem ekrāniem iznākusī drāma ar Keiru Naitliju un Semu Vortingtonu galvenajās lomās vēsta par precētu pāri, kuram vienā šķirti pavadītā naktī "nākas izvērtēt savas jūtas un laulības saites, kā arī cīnīties ar kārdinājumiem, kas var mainīt viņu dzīvi". Jau toreiz – vēl pirms domas iestāties Latvijas Kultūras akadēmijas maģistrantūrā – topošajam režisoram ienācis prātā, ka šo materiālu kādreiz varētu iestudēt.

Dramaturga pirksts

"Man ir tuva filmā skartā tēma," saka Intars Rešetins. Lai atklātu to dziļāk, viņš veicis aptauju, kuras rezultāti tiek izmantoti izrādē. Uz jautājumu, vai kādreiz esat domājuši par to, ka varētu vai gribētu krāpt savu dzīves partneri, sešdesmit procentu respondentu atbildējuši apstiprinoši. "Procenti ir šausminoši, jo viss sākas mūsu galvās," uzskata Intars Rešetins. To daļēji apstiprina arī pēc tam jau internetā atrastā informācija par Latvijā šķirto laulību skaitu, kas esot milzīgs. Taču ar savu izrādi Nakts vēl nav galā viņš nedomā izrakstīt recepti vai atrisināt visas problēmas.

Topošais režisors vēlas dot skatītājiem iemeslu aizdomāties par straujo ikdienas tempu, kurā mēs bieži vien palaižam garām būtiskas savas dzīves detaļas. "Mēs visi esam ierauti šajā skrējienā, kas diktē savus noteikumus, un rezultātā rodas atsvešinātība, plaisas vienam starp otru un dažādas citas situācijas," uzsver Intars Rešetins. "Pati filma ir diezgan remdena," vērtē aktieris, taču šo tēmu mūsdienīgā skatījumā viņš nav spējis atrast nevienā citā materiālā. Filmas dramaturģisko materiālu viņš ir pamatīgi pārveidojis un pielicis savu roku kā dramaturgs, pierakstot klāt sešas septiņas ainas.

Pirmo un pēdējo reizi

"Lai šo darbu uzvestu Dailes teātrī, man nācās daudzus personāžus izsvītrot un nogalināt suni!" teic aktieris. Viņš ir ne tikai iestudējuma režisors un dramaturgs, bet arī kostīmu mākslinieks – pirmo un pēdējo reizi, jo tas traucē koncentrēties darbam ar aktieriem. "Tas ir absolūts murgs," piebilst Intars Rešetins, kurš visus šos pienākumus uzņēmies finansiālu apstākļu dēļ. "Nevis tāpēc, ka gribēju iedzīvoties uz šī rēķina, bet tāpēc, ka nevaru atļauties kostīmu mākslinieku." Izrāde ir tapusi par viņa paša piesaistītajiem līdzekļiem: "Dailes teātris tajā ir investējis gandrīz apaļu nulli, taču ir prieks, ka tas ir iedevis man zaļo gaismu un nodrošinājis telpu un cilvēkresursus, tas nav maz."

Topošais režisors atklāj, ka no teātra mākslinieciskā vadītāja Dž. Dž. Džilindžera puses esot bijis viens nosacījums: ja viņš pats sarunā aktierus, kuri piekrīt ar viņu strādāt, viņš var darboties. Galvenās lomas atveido Ilze Ķuzule-Skrastiņa un Gints Grāvelis. Tā kā sākumā bijis "akūts vīriešu trūkums", izrādē iesaistīto aktieru vidū ir Jānis Vimba no Nacionālā teātra. Sākotnēji aktieru listē ir bijis lasāms arī Intara Rešetina vārds, bet pēc pirmajiem mēģinājumiem paklausījis kolēģus un sarunājis Romānu Bargo no Nacionālā teātra: "Tomēr ir mazliet perversi līst uz skatuves pašam savā iestudējumā." Viņš slavē savu komandu, ar kuru ir izdevies atrast labu sapratni: "Mēs esam kā cimds ar roku."

Profesijas apgūšana praksē

"Es zinu, kā tuvoties aktierim un ko viņš gaida no režisora," apgalvo Intars Rešetins. Iepriekš iemantotā pieredze palīdz viņam būt uz viena viļņa ar savas izrādes dalībniekiem: "Es negribu nevienu nolikt vai aprunāt, taču visi jaunie režisori, ar kuriem esmu strādājis, nav īsti gatavi darbam ar aktieri. Viņi to apgūst tikai tad, kad atnāk un sāk strādāt profesionālā vidē ar profesionāliem cilvēkiem, jo akadēmija iedod tikai virzienu." Intars Rešetins norāda, ka arī savu pirmo profesiju apguvis tieši praksē. Ņemot vērā šo atziņu, viņš izvēlējies debitēt režijā jau studiju laikā: "Lai es uzreiz varu saprast, kuras ir manas vājās vietas un kas man vēl ir jāapgūst."

Intara Rešetina izrāde ilgst stundu un 45 minūtes – bez pārtraukuma. "Es gribēju panākt efektu, lai skatītājs jūtas kā kinoteātrī," atklāj jaunais režisors un joko, ka šī iemesla dēļ jau paspējis saņemt teātra bufetnieku pārmetumus. Sasauce ar kino notiek visas izrādes garumā. "Esmu izveidojis vairākus spēles laukumus, lai varētu miksēt kopplānu ar vidējo plānu un tuvplānu," saka aktieris, kura kino pieredze ir mērāma vairāk nekā desmit seriālos un kuru kādreiz interesētu strādāt arī kādas spēlfilmas uzņemšanā. Tomēr Latvijā neesot tādas skolas, kur to apgūt. "Es esmu apgredzenojies, un man ir divi brīnišķīgi bērni, tāpēc es nevaru viņus atstāt vienus un braukt studēt uz ārzemēm," piebilst aktieris.

Arlabunakti, studenti!

Izrādē Nakts vēl nav galā skan itāļu komponista Ludoviko Einaudi mūzika, kura brīnišķīgās melodijas rada iestudējuma noskaņu. Savukārt Intars Rešetins pats muzicēšanu ir "uzkāris uz naglas". "Muzicēšana, dzejas rakstīšana un citi radošie meklējumi lai paliek vēsturē. Man acīmredzot iepriekš dzīvē kaut kā ir pietrūcis, tagad es gribētu izmest enkuru režijas lauciņā," teic aktieris. Viņam patiešām patīk tas, ar ko viņš patlaban nodarbojas, pat negulētās naktis, kad nevar iemigt, meklējot risinājumu kādai ainai vai lasot grāmatas. "Piebeidzu Hermaņa Heses romāna Stepes vilks analīzi. Arlabunakti, studenti!" viņš ietvītojis.

Intaram Rešetinam atkal ir interesanti. "Varbūt tas ir saistīts ar to, ka man pēdējās sezonās kā aktierim ir bijis diezgan garlaicīgi un nav bijušas izaugsmes iespējas," viņš stāsta. Studijas maģistrantūrā viņam esot kā ūdens malks izslāpušajam. Lai arī līdz šim desmit divpadsmit gadu pavadīti radošā vidē, akadēmijā Intars Rešetins piedzīvojis īstu kultūršoku: "Sajūta tāda, it kā esmu dzīvojis kā alā un tagad es kā švamme cenšos uzsūkt visu jauno." Intars Rešetins pieļauj domu, ka pēc studijām varētu turpināt strādāt par aktieri, taču vismaz viņa zināšanu katliņš nebūs tik tukšs. Kad ir pirmā sesija?  Uzreiz pēc pirmizrādes!" saka topošais režisors.

Nakts vēl nav galā

Dailes teātra kamerzālē 10., 28., 29.I plkst. 19
Biļetes Biļešu paradīzes tīklā EUR 9,96 

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja