Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +16 °C
Skaidrs
Piektdiena, 11. oktobris
Silva, Monta, Tince

Izaicinājumi kanāla simtgadē

Tieši pirms gadsimta - 1914. gada 15. augustā - ar kravas tvaikoņa Ancon kuģojumu tika oficiāli atklāta viena no pagājušā gadsimta ievērojamākajām būvēm pasaulē - Panamas kanāls. Taču nedēļas nogalē izpalika triumfālās svinības, kam bija jākaldina visas nācijas lepnums. Gluži otrādi - Panamas valdība, atzīmējot apaļo gadadienu, spiesta grimt pārdomās, vai pirms septiņiem gadiem sāktais 5,3 miljardus vērtais kanāla paplašināšanas projekts atmaksāsies.

Jaunās problēmas

Projekta realizēšana iekavējusies par 14-16 mēnešiem. To apgrūtina pārtēriņi, strādnieku streiki, konkurējošo jūrasceļu augošie draudi. Visgrūtākais jautājums, uz ko jāatbild, ir, vai rakt ceturto slūžu komplektu, pa to varētu pārvietoties 400 metrus garie Triple E klases kuģi, uz kuriem var izvietot 18 tūkstošu konteineru - četras reizes vairāk nekā kuģos, kas pa kanālu pārvietojas pašlaik.

Associated Press raksta, ka 77 kilometrus garā kanāla atklāšana pirms gadsimta radikāli mainīja starptautiskajā tirdzniecībā izmantojamo kuģuceļus, krasi samazinot laiku, kas nepieciešams, kuģojot starp Atlantijas un Kluso okeānu. Vairs nebija nepieciešams doties apkārt Dienvidamerikas galējam dienvidu punktam.

Pirmie, kas ķērās klāt gadsimtiem ilgajai idejai savienot abus okeānus, 1881. gadā bija franči inženiera Ferdinanda de Lessepsa (Suecas kanāla Ēģiptē attīstītāja) vadībā, taču tropiskās slimības, inženierprojektu kļūdas, korupcija un finansiālās problēmas apturēja projektu pēc astoņiem gadiem.

To 1904. gadā pārņēma ASV, kas ar karakuģiem veicināja Panamas atdalīšanos no Kolumbijas. ASV parakstīja ar jauno neatkarīgo valsti līgumu un ieguva kontroli pār 16 kilometrus platu joslu.

Pēc desmit gadu celtniecības kanāls tika atklāts laikā, kad Eiropā sākās Pirmais pasaules karš. AFP raksta, ka kanāla celtniecībā dzīvību zaudēja ap 27 tūkstošiem strādnieku, kurus galvenokārt pieveica malārija un dzeltenais drudzis. ASV kontrolēja kanālu lielāko daļu XX gadsimta, līdz 1999. gada 31. decembrī tas tika nodots Panamas pārraudzībā.

Kopš tā laika Panamai tas ienesis ap miljardu ASV dolāru gadā - ap 10% no valdības ieņēmumiem un 6% no iekšzemes kopprodukta. Kanāla izmantošana uztur ap 10 tūkstošiem darbavietu - valstī ir 3,4 miljoni iedzīvotāju.

Kanāla paplašināšana varētu palīdzēt Panamai saglabāt augstos iekšzemes kopprodukta pieauguma rādītājus, kas kopš 2007. gada pārsnieguši 9% gadā, šajā rādītājā apsteidzot citas Latīņamerikas valstis, vēsta Bloomberg.

Tagad ap 5% pasaules kravas pārvadājumu kuģu izmanto Panamas kanālu. Caur to iet ap 70% ASV kravas kuģu pārvadājumu.

Jaunos paplašināšanas plānus panamieši apstiprināja referendumā 2006. gadā. 2,3 miljardus dolāru vērtajam projektam bija jābūt pabeigtam līdz kanāla simtgadei. Plānots paplašināt slūžas, modernizējot aizvirtņus. Tas ļautu transportēt 2,5 reizes vairāk konteineru nekā līdz šim un izmantot transportēšanā daudz lielākus kuģus.

Konkurenti aktivizējas

Taču strīdi ar celtniecības uzņēmumiem par projekta sadārdzinājumu un streiki ļaus to pabeigt tikai nākamgada decembrī. Tas jau radījis vismaz 200 miljonu dolāru zaudējumu valsts budžetam, valdība ir spiesta samazināt izdevumus. Finanšu krīzes dēļ samazinājusies pārvadātāju aktivitāte. Līdz ar to šogad iekšzemes kopprodukta pieaugums Panamā gaidāms ne lielāks par 7,2%.

Nopietnas galvassāpes sagādā arī konkurentu aktivizēšanās. Lielākā konkurenta - Ēģiptes Suecas kanāla - pārvaldītāji šomēnes paziņojuši par paplašināšanas plāniem 8,4 miljardu vērtībā. Pa Suecas kanālu gadā izkuģo 180 tūkstošu kuģu.

Par plāniem būvēt 40 miljardu vērtu kanālu, kas savieno okeānus, paziņojusi Nikaragva. Tiesa, daudzi šaubās par šī projekta spēju iegūt finansējumu.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?