Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +1 °C
Skaidrs
Ceturtdiena, 17. oktobris
Karīna, Gaits

Labāk nepilnīga reforma rokā, nekā…?

Tuvākajās dienās Saeima trešajā lasījumā lems par svarīgu Latvijas politiskās sistēmas reformu - pāreju uz politisko partiju daļēju finansēšanu no valsts budžeta. Saskaņā ar šo ieceri katra partija, kas vēlēšanās iegūs vismaz 2% balsu, no 2012. gada būs tiesīga saņemt subsīdijas no valsts. Kopā partijām gadā tiks piešķirti 427 000 latu.

Ja mēs dzīvotu ideālā pasaulē, Saeimas lēmums vainagotu 15 gadu ilgo diskusiju par partiju finansēšanas modeļiem. Latvija ir viena no pēdējām Eiropas Savienības dalībvalstīm, kurā partijas tiek finansētas tikai no privātiem avotiem. Līdz ar to mums bija lieliska iespēja mācīties no citu valstu kļūdām un izveidot efektīvu partiju finansēšanas sistēmu. Tādu, kas spētu risināt Latvijas partiju sistēmai raksturīgās problēmas. Piemēram, mazināt partiju vajadzību pēc nereti korumpējošiem privātiem ziedojumiem. Laikā starp vēlēšanām pamodināt partijas no ziemas miega. Samazināt partijas «naudas maisu» ietekmi partijas lēmumu pieņemšanā.

Diemžēl tā visa ir teorija. Realitātē reforma, kas balsošanai tiks piedāvāta deputātiem, būs vāja. Problēmas sakne - kliedzoša nesabalansētība starp valsts piešķirtā finansējuma apjomu un partijas reālajām vajadzībām priekšvēlēšanu kampaņā. Pat nākamo vēlēšanu uzvarētāji no valsts budžeta diez vai saņems vairāk nekā 100 000 latu gadā. Vienlaikus vēlēšanās partijām likums ļauj tērēt aptuveni sešas reizes vairāk politiskajām reklāmām vien. Līdz ar to jau tagad ir skaidrs, ka jaunās reformas ietekme būs niecīga.

Tā tam nevajadzēja notikt. Nepieciešamo likumu komplektu valsts finansējuma partijām ieviešanai vēl pagājušā gada sākumā izstrādāja Tieslietu ministrijas organizēta darba grupa. Darba grupas piedāvātais risinājums: ne tikai piešķirt valsts finansējumu partijām, bet vienlaikus samazināt arī to vajadzību pēc papildu naudas, nosakot divu stundu politiskās reklāmas apjoma ierobežojumu televīzijā un padarot partijām pievilcīgāku sabiedrisko raidorganizāciju piedāvāto bezmaksas raidlaiku (ļaujot to sadalīt sīkākos nogriežņos). Diemžēl joprojām publiski neizskaidrotu iemeslu dēļ valdošā koalīcija un toreizējais tieslietu ministrs M. Segliņš izšķīrās uz Saeimu sūtīt tikai partijām saldāko jauninājumu daļu - kas tieši attiecās uz valsts finansējumu. Pārējie, partijām rūgtākie jauninājumi tika nobremzēti. Viņa pēcteči tieslietu ministra amatā nebija aktīvāki.

Vēlāk jau Saeimas Valsts pārvaldes un pašvaldības komisijā tika runāts par īpašu darba grupu, kas līdz pat šīs Saeimas sasaukuma beigām izstrādās kompleksu risinājumu partiju finansēšanas sistēmas reformai. Šī darba grupa strādāšot tad, kad komisija pabeigšot darbu pie pašām steidzamākajām priekšvēlēšanu aģitācijas regulējuma izmaiņām, kurām bija jāstājas spēkā vēl pirms 2010. gada vēlēšanām. Pateicoties komisijas darbam, steidzamie grozījumi maijā tomēr tika pieņemti - cerams, ka tie palīdzēs garantēt godīgu 2010. gada priekšvēlēšanu kampaņas norisi. Taču «komplekso jautājumu» darba grupa tā arī nesanāca. Tā vietā jau patlaban pavirši izdiskutētā iecere par valsts finansējumu partijām tiek virzīta uz trešo lasījumu.

Manuprāt, tas ir bezatbildīgi. Ne tikai tāpēc, ka vēlāk Saeimā var arī nebūt politiskās gribas vienoties par Tieslietu ministrijas darba grupas sagatavotajiem ierobežojumiem, bet arī tāpēc, ka partiju finansēšanas un priekšvēlēšanu aģitācijas jautājumi ir jāskata kompleksi.

Ir vairāki veidi, kā valsts finansējumam partijām piešķirt lielāku jēgu. Izvērtējumu būtu pelnījušas idejas par priekšvēlēšanu tēriņu griestu palielināšanu, politisko reklāmu raidorganizācijās aizliegšanu, apjoma ierobežojumiem vai pat par valsts finansējuma partijām apjoma palielināšanu. Jo, pat Baltijas valstu kontekstā raugoties, 427 tūkstoši latu uz visām Latvijas partijām, kas pārvarējušas 2% barjeru, ir ļoti pieticīga summa, kurai ir jēga tikai tad, ja arī partiju vajadzība pēc naudas ir minimāla. Salīdzinājumam Igaunijā 2007. gadā partijām tika piešķirti aptuveni 2,7 miljoni latu. Lietuvā 2010. gadā partijas saņems 1,1 miljonu latu (2008. gadā tās saņēma pat četrus miljonus latu).

Jāatzīst, ka šajā situācijā ir grūti noteikt mazāk ļauno scenāriju - vai sliktāk būs tad, ja Saeima šo nepilnīgo reformu īstenos vai noraidīs. Noraidījums vai prezidenta lēmums nosūtīt likumu otrreizējai caurlūkošanai dotu iemeslu diskusijai pēc būtības par valsts finansējuma piešķiršanas jēgu. Taču nav lielu cerību, ka Saeimas deputāti līdz šī sasaukuma beigām spēs vienoties par kompleksiem grozījumiem aģitācijas regulējumā (pat ja šīs izmaiņas attiektos uz 2012. gadu), līdz ar to ir risks, ka šie jautājumi tad nogrimtu līdz pat jaunā Saeimas sasaukuma sanākšanai. Bez garantijām, ka arī nākamā Saeima spētu tos atrisināt.

Bet arī likuma pieņemšana nav Latvijas partiju finanšu problēmu risinājums. Jau minēju, ka efekts no valsts finansējuma partijām atrauti no plašākā konteksta būs minimāls. 100 000 latu lielākajām politiskajām partijām ir nozīmīga summa tikai starpvēlēšanu gados. Ar jau apēstu «saldo ēdienu» valsts finansējuma formā diez vai partijas būs iekārdināmas domāt par stingrākiem aģitācijas ierobežojumiem. Līdz ar to labums no šīs reformas gan partijām, gan sabiedrībai būs niecīgs.

Abos gadījumos - gan tad, ja likumu pieņems, gan tad, ja noraidīs, - ar Saeimas balsojumu partiju finansēšanas sistēmas reforma nebūs beigusies. Pieredze rāda, ka šajos jautājumos nav vienkārša apvedceļa. Ja problēmas ir pamanāmas vēl likuma tapšanas stadijā un netiek pienācīgi atrisinātas, ar laiku tās kļūs tikai izteiktākas. Nebūtu labi, ja arī 9. Saeima šo mokošo partiju finanšu reformēšanas pienākumu atstātu mantojumā nākamajam sasaukumam.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

*Sabiedriskās politikas centra Providus pētniece

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?