«Šī tēma ir svarīga jauniešiem no 14 gadiem un uz augšu un droši vien arī viņu vecākiem,» uzskata festivāla mākslinieciskā direktore, radošās apvienības noMADI pārstāve Krista Burāne. «Būtiski saprast - kas es esmu, kādēļ ir svarīgi palikt dzīvot šeit vai labāk tomēr braukt projām. Festivāls notiek reģionos - tādējādi cenšamies uzrunāt cilvēkus, kuriem šī problēma ir īpaši aktuāla.»
Festivālam izraudzītā radošās apvienības noMADI izrāde Viss par mīlestību, kurā spēlē aktieri Gints Andžāns, Inese Pudža, Aigars Apinis un mūziķis Edgars Rubenis, caur visiem zināmo Romeo un Džuljetas stāstu runā par nacionālo identitāšu sadursmi, tajā pašā laikā uzdodot jautājumu, kas ir katra cilvēka pamatā - naids vai mīlestība? Izrādes režisori ir Mārtiņš Eihe un Krista Burāne, kura ir arī šā darba dramaturģe.
Dirty Deal Teatro producētā izrāde Bikts. Grēksūdze I daļa, kuras režisors ir Elmārs Seņkovs un aktieris Juris Djakonovs, aplūko dažādas identitātes no vairākiem aspektiem. Savukārt radošās apvienības Umka.lv objektu izrāde Vectēvs Galā vakars uz to, kas mums svarīgs, par ko cīnāmies un kāda ir popkultūras ietekme uz mūsu identitāti, raugās sarkastiskā veidā.
Par to, cik īsti pilnvērtīgs var būt tāds cilvēks, kurš ir atteicies no savām saknēm un dzīvo ne savā dzimtenē, stāstīs Goda teātris režisora Leona Leščinska izrādē Nelegālais. Aktieri: Gatis Maliks un Agnese Jēkabsone.
Festivāla organizatori cer, ka trešais festivāls atkal būs starptautisks un ilgs vairākas dienas, kā tas bija pirmoreiz 2010. gadā Liepājā, - šogad nav izdevies piesaistīt finansējumu pietiekamā apjomā. Vakarpusē turpat notiks Vislatvijas aktieru DJ cīņu fināls.
K. Burāne uzskata, ka līdzīgu pasākumu, kas būtu veltīti bērnu un jauniešu auditorijai, trūkums ir tikai sekas kopējai kultūrpolitikai, kaut gan tās vadlīnijās kultūra bērniem un jauniešiem ir definēta kā viena no prioritātēm. «Reāli darbs notiek ļoti lēni - bērni un jaunieši joprojām ir margināla sabiedrības daļa, kurai kultūra ir pieejama ļoti maz gan izmaksu, gan piedāvājuma dēļ. Teātri pēdējā laikā mazliet ir sarosījušies, tomēr arī - ne visi. Piemēram, Jaunais Rīgas teātris ir sācis veidot vairāk izrādes bērniem, taču kopējā tendence joprojām ir viena izrāde sezonā, bet stratēģisks darbs nenotiek,» viņa saka.
Festivāls noMADI ir arī kā atgādinājums tam, ka profesionālie nevalstiskie teātri ir vienlīdzīgi spēlētāji Latvijas teātru kopainā, ko spilgti apliecina tikko saņemtās nominācijas Spēlmaņu nakts balvai, kā arī praktiski vienīgie, kas apzināti veido izrādes bērniem un jauniešiem. «Neatkarīgo teātru kvalitāte ir tieši tāda pati, kā valsts teātriem, vienīgi tā tiek panākta par nesalīdzināmi mazāku finansējumu,» uzsver K. Burāne. Festivālā un pēc tam arī apaļā galda diskusijā, ko rīkos Satori, tiks rosināts jautājums par valsts atbalstu šīm mākslas organizācijām.
FPlašāk: www.nomadi.lv