Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā -1 °C
Daļēji apmācies
Sestdiena, 23. novembris
Zigfrīda, Zigrīda, Zigrīds

4. maija pirmizrādes

Tradicionālais Nacionālā kino centra 4. maija Latvijas filmu maratons kinoteātrī Splendid Palace šogad piedāvā četras pilnmetrāžas pirmizrādes un vēl vairākas jaunas filmas, kas kopā veido pilnīgi atšķirīgu kinodarbu spektru

Pirmizrāžu virtene, kā parasti, koncentrējas kinoteātra Splendid Palace Lielajā zālē, savukārt rīta seansi 4. maija Latvijas filmu maratonā vienmēr ir domāti bērniem un viņu vecākiem, tāpēc pats pirmais seanss plkst. 10.30 sākas ar jaunākajām studijas Animācijas brigāde leļļu filmām. Režisore Dace Rīdūze savā filmā Puteklis risina animācijai visai sarežģīto uzdevumu saplūdināt vienā kadrā divas pasaules – reāla puikas istabā grāmatplauktos iemitināt pavisam cita mēroga radības, pluskainu un haotisku putekļu saimi, kas par istabas iekārtu izmanto visādus kancelejas preču sīkumus. Morāle, protams, sirsnīga un skaidra – pat tik radikālas atšķirības izmēros nav šķērslis draudzībai –, tomēr no dramaturģiskā viedokļa varētu vēlēties, lai ceļā uz laimīgām beigām filmas varoņiem būtu jāpārdzīvo kādi nopietnāki un sižetiski bagātīgāki pārbaudījumi.

Otrs studijas jaunums ir režisora Jāņa Cimmermaņa nu jau hrestomātiskās Avārijas brigādes piedzīvojumu turpinājums, šoreiz Francijā – Parīzes noslēpumi. Šis ir īstais brīdis atcerēties, ka slavenā "glābēju" trijotne kopš 2013. gada paplašinājusi savu darbības lauku un steidzas palīgā arī citu Eiropas valstu iedzīvotājiem, – un, tā kā šogad aprit 15 gadu, kopš Latvija pievienojusies Eiropas Savienībai, filmu maratona pirmajā seansā varēs noskatīties arī pārējos līdz šim radītos Avārijas brigādes piedzīvojumus Spānijā, Zviedrijā un Itālijā.

Animācijas seansa noslēgumā viena studijas Rija zīmēta filmiņa – jaunās mākslinieces Agneses Aizpurietes debija Trakā lapsa, kas kinovēsturē būtu piefiksējama arī kā grupas Carnival Youth dalībnieku debija kinomūzikas autoru statusā.

 

Krabis, Zirgs, Krokodils

Hronoloģiski nākamā pirmizrāde gaidāma plkst. 15 kinoteātra Mazajā zālē, kur sāks skanēt lietuviešu valoda, – pirmoreiz Latvijā tiks demonstrēta Lietuvas valsts simtgades filma Zoodārzs Delta, kas tapusi sadarbībā ar Latvijas studiju Tanka. Šī dokumentālā filma ir formā ļoti interesants darbs, kura vizualitāte un skaņu celiņš izturēti perfektā datorspēļu imitācijā, – pa ekrānu skraida vienkāršotā animācijā veidoti robotveidīgi cilvēciņi, un skan lieliski piemērotā Andra Indāna mūzika, savukārt aizkadra balsīs atklājas neparasts un mūsu 4. maija kontekstam ļoti piemērots stāsts par slepenu Lietuvas armijas specvienību, kas līdz ar neatkarības atjaunošanu 1990. gadā pulcināja fiziskajā sagatavotībā izcilus un jaunības maksimālismā pārgalvīgus puišus, lai tie nosargātu jauno valsti kādā X stundā, ja tāda pienāktu. Viņi bija saskatījušies filmas par Rembo VHS kasetēs un turpināja tās skatīties arī treniņu nolūkos, viņi pārbaudīja savas fizisko spēju robežas un mēģināja tās paplašināt, viņi visu laiku dzīvoja saspringtā kaujas gatavībā... līdz pēc dažiem gadiem izrādījās, ka jaunā valsts ir uzbūvēta un tāda vienība armijai vairs nav vajadzīga.

Šī skumjā atskārsme nāk kā zināms trieciens arī skatītājam – viņš līdz šim brīdim jau ir pilnīgi iejuties 90. gadu pasaulē, kuru vizualizē tikai datorspēļu zīmējums un tālaika videofilmējumi atbilstošā kvalitātē, un pavisam aizmirsis domāt par to, ka visi šie puiši ar zoodārza segvārdiem (Krabis, Zirgs, Krokodils, Zirneklis un tamlīdzīgi) ir pavisam īsti cilvēki, kuri ir dzīvi arī šodien, tikai jau iesirmiem matiem un ļoti dažādiem stāstiem turpmākajos 30 dzīves gados. Uz Latvijas pirmizrādi ieradīšoties vesela mašīna lietuviešu, viņu vidū būs filmas režisors un scenārija autors Andrjus Lekavičs un viens no filmas varoņiem, slepenās vienības vadītājs Prans Kastecks ar iesauku Kaulu lauzējs…

Ieteicams pievērst uzmanību faktam, ka pirms filmas Zoodārzs Delta seansa Mazajā zālē skatāma vēl viena jauna lieliska studijas Tanka un producentes Martas Bites veidota filma – gan ne pirmizrāde, tomēr tikai dažos seansos līdz šim demonstrētā režisora Mārtiņa Grauda dokumentālā filma Kondoru kalve (seanss plkst. 13). Tas ir vizuāli skaists un iespaidīgs ceļojums Dienvidamerikas kalnos kopā ar mākslinieku Miķeli Fišeru, tomēr nekādi nav klasificējams kā parasta ceļojumu filma – jaunības draugu Miķeļa un Mārtiņa dauzonīgā humora izjūta visu filmas laiku tur skatītāju tramīgā sasprindzinājumā, jo jāmēģina noķert robežu starp nopietnu filosofiju un vientiešu āzēšanu.

 

Sestā diena Skultē

Pirmizrāžu sērija Lielajā zālē atsākas ar seansu plkst. 16 – režisores Brigitas Eglītes un operatora Valda Eglīša dokumentālā filma Sestā diena (studija Mistrus Media). Šī ārēji pavisam necilā, tikai apmēram 50 minūšu filma par vienu parastu lauku miestiņu, kurā reizi nedēļā cilvēki pulcējas pirkt un pārdot ceļmalas tirdziņā, patiesībā izrādās smalka pērlīte, kuras vienkāršajā stāstā slēpjas ārkārtīga uzmanība pret detaļām, aizkustinoši sirsnīga attieksme pret filmas varoņiem un prasme stāstīt neuzbāzīgi, taču precīzi, bez liekiem sānsoļiem.

Mūsdienu primitīvo paņēmienu laikmetā taisni bauda piedzīvot, ka filmā nav nevienas intervijas un "runājošās galvas", – visa skatītājam nepieciešamā informācija par kaislībām, kuras mutuļo arī šajā šķietami rāmajā pasaulītē, ir sadzirdama tirgus ļaužu čalās (perfekts skaņu operatoru un skaņu režisora darbs!) un dažu varoņu sarunās, kuras ieskanas it kā nejaušajā darbības plūdumā. Par to, ka tomēr nekas te nav nejauši, liecina divas kinematogrāfiski īpaši izkoptas epizodes – filmas sākums un fināls –, savukārt operatora vērīgā acs piepilda ekrāna laiku ar brīžiem labsirdīgā zobgalībā tvertiem mirkļiem. Katrā ziņā šī nu atkal reiz ir no tām filmām, kuras uznirst priecīgā atmiņā vēl ilgu laiku pēc noskatīšanās.

 

Padomāt par Blumbergu

Nākamā pirmizrāde Lielajā zālē – režisores Dzintras Gekas un, kā titros minēts, līdzautores Gundegas Repšes dokumentālā filma Ilmārs Blumbergs, seanss plkst. 18. Šīs filmas skatītājam vēlams būt kaut nedaudz sagatavotam vai vismaz informētam par Latvijas kultūras dzīves pamatlietām, jo filmas autores šķiet strādājušas pārliecībā "vai gan kāds nezina, kas ir Ilmārs Blumbergs!". Tomēr, tā kā filma (tāpat kā vēl vairākas šajā maratonā) ir apgādāta ar subtitriem angļu valodā un Latvijas filmu maratons aicina uz seansiem arī pilsētas viesus un citās valodās runājošus iedzīvotājus, pirmizrādē mierīgi var iegadīties arī kāds skatītājs, kurš neko nezina par šo leģendāro scenogrāfu, gleznotāju un domātāju.

Nezinātājam tā, protams, būs pavisam cita filma, kam toni uzdod fuksijrozā kreklā tērpts mākslinieks, filosofēdams par nāvi izstādē ar tikpat izaicinošas krāsas sienām. Vēl citu filmu ieraudzīs tie, kuri atceras līdzautoru tandēma iepriekšējo darbu, simtgades filmu Kurts Fridrihsons, – salīdzinājumā ar to jaunā filma šķiet tīrāka, skaidrāka un klusinātāka. Kopumā tā daudz spēcīgāk iedarbojas uz tiem, kas grib vēl dziļāk padomāt par Ilmāru Blumbergu (1943–2016), nevis tiem, kas grib par viņu kaut ko informatīvu uzzināt.

 

Kinovalodas spēks

Pēdējā pirmizrāde 4. maijā – ļoti simbolisks studijas VFS Films (agrāk pazīstama kā Vides filmu studija) darbs, pilnmetrāžas dokumentālā filma 2018. Šai filmai ir diezgan sarežģīta priekšvēsture – Simtgades biroja iniciēts un Nacionālā kino centra rīkots konkurss par multimediju projektu Latvijas jubilejas gada dokumentēšanai TV formātā; konkursa rezultātā no 2018. gada septembra Latvijas Televīzijas ēterā tika demonstrētas 15 režisoru dokumentālās īsfilmas ar kopīgo cikla nosaukumu 2018. Latvijas hronika. Jau konkursa nolikumā bija ietverts nosacījums, ka projekta realizācijas rezultātā jāizveido arī pilnmetrāžas dokumentālā filma «kinoteātru formātā», un pie šī uzdevuma ķērās režisors Dainis Kļava, neslēpti iedvesmojoties no savulaik leģendārā Rīgas poētiskā kino stilistikas un konkrēti no režisora Ulda Brauna un scenārista Herca Franka lieldarba 235 000 000 (1966).

Rezultāts apliecina režisora un studijas meistarību, radikāli mainot žanru – no piecpadsmit pilnīgi dažādu televīzijas filmiņu fragmentiem izveidots iespaidīgs, melnbalts montāžas kino bez teksta, bet ar savu iekšējo dramaturģiju (scenārija autors Matīss Gricmanis, komponists Kārlis Auzāns), kas apliecina kinovalodas spēku un pašpietiekamo dabu. Filmas anotācijā teikts, ka autori gribējuši pārliecināties, vai poētiskā kino kodi mūsdienās ir vēl izmantojami un nolasāmi, un rezultāts skaidri apliecina, ka ir gan.

4. maija Latvijas filmu maratons kinoteātrī Splendid Palace no plkst. 10.30. Ieeja bez maksas.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli


Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja