Laika ziņas
Šodien
Daļēji apmācies
Rīgā +10 °C
Daļēji apmācies
Pirmdiena, 14. oktobris
Minna, Vilhelmīne

Raiņa Spēlēju, dancoju mīklas joprojām neatminētas. Recenzija

Es piedzimu 1975. gadā, kad Imantam Kalniņam pasūtīja šo operu, - nejaušu, bet interesantu sakritību ievērojis baritons Jānis Apeinis, kurš tagad, 2011. gada 15. septembrī, operas Spēlēju, dancoju koncertuzvedumā dziedāja Trejgalvja lomu.

Ierādīja ceļu uz Operu

Ar koncertiestudējuma pirmizrādi, kuru 15. septembrī diriģēja Aleksandrs Viļumanis, Latvijas Nacionālā opera sveica Imantu Kalniņu 70. jubilejā. Pirmais un līdz šim vienīgais šīs operas iestudējums īstas izrādes veidolā notika 1977. gada 30. decembrī gadumijas noskaņās. Toreiz operas autoram Imantam Kalniņam bija 36 gadi. Tieši tik, cik šodienas koncertizrādes Trejgalvim J. Apeinim. Populārā dziesminieka un rokmūziķa Imanta Kalniņa pirmā opera, līdzīgi kā pirms tam viņa leģendārā 4. simfonija (1973), pievilka ar tajā iekodēto jēgu, ar zemtekstiem. Tā ierādīja jauniešiem ceļu uz balto Operas namu, līdzīgi kā minētā simfonija - uz filharmoniju.

Koncertuzveduma inscenējumu oratoriālā formā ceļā uz izrādi veidojusi režisore Dace Volfarte, kustību režisore Elita Bukovska, scenogrāfs Andris Freibergs un kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka. Noskaņā nozīmīgs ir Ginta Gabrāna lāzerprojekciju trāpīgums. Ārkārtīgi grūto Tota lomu izcili pieveicis jaunais tenors Andris Ludvigs: gan it kā bez piepūles izlokot «kalniņiskos» locījumus, gan skaidrā dikcijā vēstot katru Raiņa lugas un operas libretista Imanta Ziedoņa vārdu. Ekspresīvi un jēgpilni vēstījumu klausītājiem noraida arī J. Apeinis, Ieva Parša (Zemesvēzītis) Armands Siliņš (Aklais). Silgas Tīrumas dziedājumā vārdi saplūduši, taču dzidrā un gaišā balss pārliecinoši piepilda Leldes tēlu.

Pārlaicīga morālā krīze?

«Ziedoņa un Kalniņa kopdarbs ir viena no retajām latviešu operām, kas ir pacelta augstā ideju līmenī. Pārejošas šodienas aktualitātes tur nav, jo šī ir māksla ar lielo burtu, un vienmēr ir vērts domāt par tās vēstījumu,» vērtē muzikoloģe Ingrīda Zemzare. Operai ņemot par pamatu kādu klasisku darbu, piemēram, Gētes Faustu, parasti pāri paliek tikai kārns sižets. Šeit tā nav. Imantam Ziedonim izdevies liels vispārinājums, kas atbilst Raiņa darba garam. Daudzas līnijas ir atmestas, un paturēts tikai visbūtiskākais: pretstats starp bezatbildību, starp laba un ļauna nešķirošanu. Padziļināta Trejgalvja elles valstības būtība.

«Laba un ļauna nešķirošana ir morālas krīzes situācija. Ja gribat, te arī ir tā aktualitāte. Nav atskaites punkta, un cilvēkiem šķiet, ka viss ir labs, kas nav ar likumu aizliegts,» Ingrīda Zemzare norāda, ka morālās krīzes situācija šajā darbā iezīmēta ļoti skaidri. Tāpat kā tā patlaban jūtama mūsu šodienas sabiedrībā, dzīvē. Tots Ziedoņa versijā humanizē Trejgalvi - viņš piespiež viņu atbildīgi paskatīties uz cilvēka dzīvi.

Zīmīga ir operas tapšanas priekšvēsture. «Vai tikāt lasījuši Pēterpils Avīzēs sākumu no Spēlēju, dancoju? Vai jums tas nederētu? Man liekas gan. Un viegli pārtaisāms, tikai īsināms,» ar šādu operas libreta piedāvājumu šīs lugas, tautas drāmas autors Rainis savulaik griezies pie Alfrēda Kalniņa. Taču dzejnieka ierosinājums netika īstenots. Tapa izrāde dramatiskajā teātrī, kam mūziku rakstīja Jāzeps Vītols. Slavenajam Eduarda Smiļģa inscenējumam savukārt mūziku rakstīja Indulis Kalniņš. Bet operas vēl arvien nebija. Imants Kalniņš, kurš teju pēc pusgadsimta ķērās tai klāt, bija trešais Kalniņš Tota, Leldes un Trejgalvja ilgajā ceļā uz operas skatuvi.

Ap simbolisku dižozolu

Pirmiestudējums (1977) Mihaila Kublinska režijā ar Artūra Lapiņa scenogrāfiju un Birutas Goģes kostīmiem izpelnījās lielu atzinību viesizrādēs Viļņā un Maskavā Lielajā teātrī, taču dzimtenē tika vērtēts pretrunīgi. No vienas puses, bija iets oratoriāls ceļš: A. Lapiņš visus cēlienus apvienoja ar simboliski vispārinātu žuburainu ozolu, kura zari pekles skatā tika arī «apdzīvoti». Ne mēbeļu, ne rekvizītu, tikai vainagi. Kāzu skatā virs kāzinieku galvām, kapsētā - uz zemes. Taču pazemes, elles vide 2. cēlienā ar baleta piedalīšanos izskatījās butaforiski, naivi. «Šī ir opera, kurā nevajag piepildīt pilnu skatuvi. Mūzikā, arī orķestra bedrē un korī notiek tik daudz! Vēstījums ir piepildīts. To vajag uzvest bez lielas skraidīšanas pa skatuvi, bez sadzīviskām norisēm,» uzskata Ingrīda Zemzare.

I. Kalniņš operu pabeidza 1976. gada decembrī. Pirmizrādē 1977. gada 30. decembrī pirmo reizi parādījās skaists, Leldes lomai ļoti atbilstošs soprāns Lilija Greidāne. Tota lomā bija Kārlis Zariņš, Trejgalvis - Pēteris Grāvelis, Kungs - Nikolajs Goršeņins. Vēlāk Zemgus lomā debitēja Aleksandrs Poļakovs, tolaik vēl students. Lilija Greidāne atceras, ka izrādes tapšana raisīja sabiedrībā lielu interesi. Zāle vienmēr bija pilna, nāca daudz jauniešu. «Es izjutu Leldi un viņas attiecības ar Totu kā tiekšanos pēc garīguma,» stāsta dziedātāja.

Diriģents A. Viļumanis atminas, ka iestudējuma problēmas radušās arī tāpēc, ka steigā mainīta radošā komanda. Sākumā bijis iecerēts, ka režisors būs Arnolds Liniņš un skatuves noformējumu veidos Ilmārs Blumbergs. Taču Liniņš bijis ļoti aizņemts teātrī, un vajadzējis meklēt citu režisoru. Dziedātāju sastāvs bija ļoti spēcīgs, aktieriski ļoti pārliecinošs. Ļoti labs bija arī otrs sastāvs. Šī izrāde Operā nospēlēta 55 reizes. Tagad pēc tik daudziem gadiem atliek konstatēt, ka šī mūzika vēl dzīvo un elpo.» Tai ir interesanta instrumentācija, daudz rokoperas elementu: ritma grupa, basģitāra. Orķestrī skan operā reti izmantoti instrumenti: čelesta, čembalo, sagatavotās klavieres. Prologā un noslēgumā skan ērģeles (pirmizrādē 1977. gadā skanēja Rīgas Doma ērģeļu ieraksts!).

«Taisni brīnums, ka tādai nešpetnai tautai tādā bezdomu laikā, kad valda naudas mijēji, tirgotāji, sūdzībnieki, shēmotāji, var atrasties trīs pasaules mēroga ģēniji - Rainis, Ziedonis un Kalniņš. Ļoti iepriecina, ka šoreiz uzmanības centrā ir pati mūzika, tikai ar atsevišķiem režijas, kustību, gaismas piesitieniem. Tas palīdz novērtēt, cik šī mūzika ir dramaturģiski piepildīta, izveidota kā vienots mākslas darbs,» pēc koncertuzveduma pirmizrādes turpat Operā man atbild muzikologs Guntars Pupa. «Es to labprāt redzētu antīkā stadionā, jo te sens mīts (latviešu Orfejs) apvienojas ar latvisko vēsti. Es priecātos, ja 2014. gadā, kad Rīga būs Eiropas kultūras galvaspilsēta, mēs to spētu parādīt viesiem. Lai gan visvairāk tā vajadzīga mums pašiem. Lai atgādinātu, ka mums ir iespējamas arī augstas domas un mūžīgas vērtības.» Šodien šī opera mums jautā: vai spējam dot trīs asins lāses - uzupurēties mūsu zemes, mūsu brīvības labā?

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Klajā nācis Chris Noah jaunākais singls un albums

Klajā nācis dziedātāja Chris Noah jaunais albums Atvadas nav skumjas, ja zinām, ka drīz tiksimies, kas radīts 80. gadu popmūzikas stilā. Sony Music Entertainment paspārnē izdotajā albumā apkopotas 10 ...

Ziņas

Vairāk Ziņas


Mūzika

Vairāk Mūzika


Māksla

Vairāk Māksla


Teātris

Vairāk Teātris


Literatūra

Vairāk Literatūra


Kino/TV

Vairāk Kino/TV


Eksperti/Blogeri

Vairāk Eksperti/Blogeri


Intervijas

Vairāk Intervijas


Recenzijas

Vairāk Recenzijas


Grāmatas

Vairāk Grāmatas


Konkursi

Vairāk Konkursi


Ceļojumi

Vairāk Ceļojumi


KD Afiša

Vairāk KD Afiša


Deja

Vairāk Deja