Laika ziņas
Šodien
Skaidrs
Rīgā +5 °C
Skaidrs
Otrdiena, 15. oktobris
Hedviga, Helvijs, Eda

Biedrs Ostups

Arta Ostupa debijas dzejoļu krājuma Biedrs Sniegs iznākšana iekritusi pašās aizgājušā gada beigās, kad sniega daudzums sasniedza kritiskus apmērus. Iespējams, tā bija rūpīgi plānota reklāmas akcija.

Grāmatas autors ir jaunietis pāri divdesmit, studē filozofiju, publicējas presē kopš 2006. gada, raksta rakstus par jaunāko latviešu dzeju un lieliskus dzejoļus. Un pirmo burtu viņa uzvārdā izrunā tāpat kā vārdā «skola».

Domāju, tiem, kas pēdējos četros gados sekojuši līdzi šaurajai latviešu dzejas arēnai arī ārpus grāmatas formāta, proti, lasījumos un publikācijās izmirstošajos kultūras medijos, šī debija bija gaidīts notikums.

Biedrs Sniegs vistiešākajā veidā ierakstās astoņdesmito gadu otrajā pusē dzimušo jauno dzejnieku debiju virknē. Kā citi šīs paaudzes pārstāvji līdzās Ostupam jāmin Alise Zariņa un Krišjānis Zeļģis, kura nelielā grāmatiņa visas tās lietas iznākusi pavisam neilgi pirms šīs tajā pašā izdevniecībā Mansards.

Sniegs, lietus, vējš

Grāmatā nevar nepamanīt plašu dabas tēlu lietojumu, ko var nojaust jau pēc nosaukuma. Ne reizi vien krājuma «es» aplūko laikapstākļu īpatnības, gadalaiku maiņu. Un tas reti ir tikai notikumu fons. Jebkura dabas parādība, arī priekšmetu pasaule Ostupa dzejā dzīvo savu patstāvīgu dzīvi, kuras kaislības pārspēj cilvēciskās. Spilgtākais piemērs tam ir krājuma tituldzejolis (19. lpp.), kurā sniegs kļuvis par teju vai supervaroni, kas gan priecē, gan sagādā dažādas neērtības.

Tomēr dzejoļa centrā, pat ja tas nav rakstīts pirmajā personā, vienmēr nojaušams kāds «es». Kaut vai kā kāds, kas to visu redz. Un šis dzejoļa galvenais varonis atklājas neaizsargāts kā bērns pretī pasaulei, kurā nekas nav statisks un «visam ir apziņa» (27. lpp.). Iespējams, tieši šis nedrošais stāvoklis baro Ostupa poētikas virtuozu tēlainību. Tas ir bērna skatupunkts - bērna, kas, būdams brīvs no konvencijām, atklāj valodas apslēptās potences un spēj saskatīt, cik savādas un paradoksālas patiesībā ir šķietami ikdienišķas norises, un arī skaistas.

Valoda un attiecības

Vēl domājot par grāmatas spilgto tēlaino valodu, nevar noliegt, ka metaforai nereti ir ornamentāls raksturs, taču te tā nav tikai tukša izrādīšanās, jo spēcīgākajās krājuma vietās šķietami spontānie mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu izvirdumi sevi attaisno. Lai gan, domāju, daudzi no grāmatas potenciālās auditorijas pazīst baudu, ko spēj sagādāt atsvaidzinoša dzejas rinda, kura liek paraudzīties uz pasauli citādā leņķī. Piemēram, «vijole piekārta pie sienas rāda nepareizu laiku» (51. lpp.) vai «miegaini pulksteņi skatās viens otra ciparnīcās - nezina pareizu laiku» (49. lpp.). Domāju, tiem šis kļūs par īstu piedzīvojumu. Dzejoļa masa nereti ir tik blīva, ka, pat desmito reizi pārlasot, izdodas atrast ko tādu, kas iepriekš palicis ārpus uzmanības.

Taču ir arī izņēmumi. Grāmatas vidū lasītāju gaida mulsinošs atvērums ar dzejoļiem Murgs I un Murgs II (32. un 33. lpp.). Pirmais sastāv no viena vienīga teikuma: «SKĀRLETA JOHANSONE MANI NEMĪL», otrais dokumentē neveiksmīgu attiecību sākšanas mēģinājumu ar meiteni, vārdā Ieva. Šos tekstus varētu uztvert kā (paš-)ironiskas piebildes pie nenotikušas, tātad nelaimīgas mīlestības dzejoļiem, kuru kvantitāte pieaug ar katras jaunas paaudzes ienākšanu literatūrā, kopš vispār pastāv liriska dzejoļa žanrs.

Protams, autors krājumā sniedz arī savu ieguldījumu šīs tēmas izvērsumā ciklā Helēna (34.-46. lpp.) - 12 nedaudz groteskās mīlas epizodēs. Nopietnāk un gaišākos toņos tā izskan dzejolī Mūzika tev (51. lpp.) un ciklā Latviešu pacients (52.-54. lpp.), kas, manuprāt, ir vieni no skaistākajiem mirkļiem krājumā.

Vēstījums

Grāmata pārliecina ar dzejoļu pabeigtību, spožu māksliniecisko izteiksmes līdzekļu arsenāla lietojumu, sirsnīgu absurdu un rokrakstu, kuru grūti sajaukt ar kādu citu. Tā ir gan autora iekšējās pasaules notikumu stenogramma - krājums veltīts mirušā vectēva piemiņai un noslēdzas ar personisku opusu par šo zaudējumu («no Akurātera 23 ar noslēpumu...», 64. lpp.) -, gan plašākā mērogā jauna un talantīga dzejnieka variācija par tēmu «kas ir dzeja?» un to, kas mūsu atbildēs uz šo jautājumu, iespējams, ir aplams.

Ja neesat lasījis, tad jūsu dalība diskusijā par visjaunāko latviešu dzeju ir lieka.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?