Japāņu Īkstīša mācības
Veļikijnovgorodas bērnu un jauniešu teātra Мalij mākslinieciskā vadītāja Nadežda Aleksejeva mēnesi kopā ar jaunajiem aktieriem Lienīti Osipovu, Miķeli Žideļūnu, Artūru Putniņu un Anriju Sirmo iestudēja japāņu tautas pasaku Mazais samurajs - stāstu par mazu zēnu, kas dodas pasaulē, lai kļūtu liels. «Lai arī, cik tas nešķistu dīvaini, šīs pasakas galvenais varonis ir mūsu pasaku kultūrā labi zināmais Īkstītis. Mazais augums viņam sagādā daudz problēmu, tādēļ, lai kļūtu liels, viņš nolemj doties pasaulē, taču, kā gan viņš varēja zināt, ka lielāks var kļūt, tikai sniedzot nesavtīgu palīdzību citiem?» stāsta režisore.
N. Aleksejeva uzskata, ka šī izrāde ir lieliska iespēja pirmsskolas un skolas vecuma bērniem iepazīties ar savdabīgo japāņu kultūru: «Mazliet pārzinot japāņu kultūru, man šķiet, ka tieši japāņu pasakas ietver daudz radošu zināšanu, kas nepieciešamas bērniem. Japāņu pasakās cilvēki vienmēr dzīvo grūtībās, bet, pateicoties savas dvēseles lielumam, viņi sasniedz uzvaru.» N. Aleksejeva pauž uzskatu, ka bērns, atnākot uz teātri, iegūst nevis informāciju, bet gan zināšanas par dzīvi. «Nonākot teātrī, bērns sāk izprast, ko nozīmē šī dzīve viņam apkārt un kā tajā jārīkojas. Ja bērns pieņems Īkstīša stāstu, es ceru, ka arī viņš turpmāk centīsies palīdzēt līdzcilvēkiem - kaut vai savam mājas bruņurupucītim,» teic režisore.
Jauno enerģija un šarms
Lelles oriģinālā papīra tehnikā darinājis Krievijas mākslinieks Igors Semenovs. Viņš ir arī dekorāciju veidotājs. Netradicionālās lelles N. Aleksejevu mudina šādu spēles veidu saukt par objektu teātri. Ārkārtīgi svarīgas esot tieši dzīvā aktiera emocijas. Objektu teātra izrādes veidošanā režisorei ir bagāta pieredze, taču pirmo reizi notika sadarbība ar aktieriem tieši no leļļu teātra. «Jā, man pietika nekaunības ielīst leļļu teātra teritorijā, taču sevi attaisnoju tikai ar to, ka šīs lelles ir īpašas,» viņa smej un uzsver, ka jebkurš - pat mazākais - papīriņš izrādē ir mākslinieciski apstrādāts un tam ir liela vērtība.
Režisore sola, ka izrāde būs interesanta arī pieaugušajiem, jo tajā spēlē četri brīnišķīgi jaunie aktieri, kas spēj aizraut ar savu enerģiju un šarmu. Izrāde iestudēta latviešu valodā. Uz jautājumu, kādēļ savu radošo mūžu izvēlējusies veltīt tieši bērnu auditorijai, N. Aleksejeva atbild: «Vienmēr meklēju jaunus veidus, kā iekļūt bērniņu sirdīs, jo viņu fantāzija ir krietni lielāka par mūsējo. Bērns ierauga uz ielas pamestu kasti un teic - tas ir zilonis! Mums, pieaugušajiem, tam noticēt ir pavisam grūti, taču viņš tic - nepārprotami un uzreiz.»
Pēc Mazā samuraja pirmizrādes N. Aleksejeva dosies uz Veļikijnovgorodu. Rīga, pilsēta, ko krievu režisore ir iemīlējusi jau sen, nav nemaz tik tālu, lai uz pāris dienām nevarētu atbraukt un paskatīties, kā klājas izrādei.
Septiņas pirmizrādes
Mazais samurajs ir viens no diviem iestudējumiem, kas veidots Leļļu laboratorijā - repertuāra sadaļā, kas paredzēta radošiem meklējumiem leļļu teātra jomā. Otrs - viesrežisora Valtera Sīļa - iestudējums Palle viens pats pasaulē pēc Jena Sigsgora darba motīviem pirmizrādi piedzīvos 19. februārī. Ar mākslinieku Uģi Bērziņu un aktieriem Baibu Geķi un Edgaru Kaufeldu režisors veido leļļu un videoprojekcijas saspēli, izsekojot Palles klejojumiem pa tukšo pilsētu, kas konkretizējusies Rīgas veidolā.
27. februārī klajā nāks jauna izrāde vismazākajiem teātra skatītājiem no divu gadu vecuma - Pelīte Pīkstīte pēc Jāņa Širmaņa darba motīviem. To iestudēs režisors Pauls Anteins ar aktieriem Santu Didžu, Evitu Klimavičiusu un Valdi Vanagu. Bet režisora Valda Pavlovska vadībā tiek iestudēta muzikālās izrādes pusaudžiem Pepija Garzeķe versija krievu trupā. Pirmizrāde 5. martā. Kopumā šosezon Leļļu teātrī paredzētas septiņas pirmizrādes, kā arī Rūdolfa Blaumaņa Skroderdienas Silmačos atjaunojums jaunā aktieru sastāvā, ar ko tiks noslēgta sezona.