Ražo pēc ticējumiem
Iespējas laboratorijās izstrādāt jaunus produktus un testēt tos, kontakti ar potenciālajiem sadarbības partneriem un pārliecība par savas idejas dzīvotspēju - Latvijas Biokosmētikas institūta valdes locekles Ieva Miežubrāle un Ivonna Grīnvalde nosauc galvenos ieguvumus no darbošanās RSU paspārnē. Jau divus mēnešus nopērkami tur tapušie produkti - pagaidām tikai kompreses un maisījumi vannām, taču tuvākā gada laikā produktu klāsts tiks papildināts ar ziedēm. Tās patlaban ir izmēģināšanas stadijā. Eksperimentēšanas posms produktiem ir visai garš - kompresēm un vannas maisījumiem tas aizņēma gandrīz gadu.
Uzņēmējas atzīst, ka viens no lielākajiem ražošanas procesa izaicinājumiem bijis pielāgot vecmāmiņu un vecvecmāmiņu receptes mūsdienu prasībām - pārkvalificēt visus senos mērus - saujas, šķipsnas, nažagalus - gramos, kā arī ievērot visas senču noteiktās procedūras zālīšu novākšanā un pagatavošanā. Piemēram, daži augi pēc ticējumiem ir jāievāc tumsā, stāsta I.Miežubrāle. No pagātnes nācis arī produktu nosaukums - Anna Liepa. Visi pieci uzņēmuma tapšanā visaktīvāk iesaistītie par Annu sauc kādu zālīšu vākšanā un lietošanā pieredzējušu vecmāmiņu vai vecvecmāmiņu. Savukārt liepa latviešu kultūrā tradicionāli tiek uzskatīta par sieviešu spēka koku, skaidro uzņēmējas.
Izejvielas produktiem nāk galvenokārt no divām bioloģiskajām saimniecībām - Alūksnes rajona Mauriņiem un Dobeles rajona Niedrēm. Kontaktus ar šiem zemniekiem I.Grīnvalde iedibinājusi laikā, kad radījusi Latvijas tūrisma informācijas portālu vietas.lv.
Sertifikāts prasa gadu
Savas biznesa idejas īstenošanā viņas izmantojušas tikai pašu kapitālu. Līdz šim ieguldīti apmēram 25 tūkstoši latu, lielākā daļa - iekārtās un apgrozāmajos līdzekļos. Uzņēmējas stāsta, ka lēmums neiet uz banku nav tik daudz saistīts ar pašreizējo sasalumu kreditēšanas jomā, bet gan ar principu paļauties tikai uz sevi un neko nesasteigt, saka I.Grīnvalde.
Uzņēmums patlaban meklē telpas, lai apvienotu ražošanu zem viena jumta. I.Miežubrāle atzīst - lai gan piedāvājumu ir daudz, uzņēmumam ar ierobežotām iespējām ieguldīt naudu apjomīgā remontā izvēle ir visai maza. Procesā ir arī vairāku produktu patentēšana, bet starptautisko ekosertifikātu iegūšana atlikta uz vēlāku laiku - tagad tam trūkst gan laika, gan naudas, atzīst I.Miežubrāle.
MADARA Cosmetics līdzīpašniece Lotte Tisenkopfa-Iltnere uzsver, ka Annas Liepas produktu «piegājiens ir interesants», taču kosmētikas dabiskumam tomēr jābūt apliecinātam ar īpašu sertifikātu. Viņa ir pārliecināta, ka sertificēšanās ir paveicama arī nelielam uzņēmumam, taču atzīst, ka process ir diezgan garš - tas var aizņemt līdz pat gadam. MADARA savu dabiskumu apliecinošo sertifikātu Eccocert ieguva apmēram pirms pusotra gada, bet sertificēšanās izmaksas L.Tisenkopfa-Iltnere neatklāj.
Arī uz Izraēlu
Biokosmētikas institūta pārstāves stāsta, ka produktu pircēji ir ar divu veidu mērķiem - vieni pērk lietošanai pašiem, otri - dāvināšanai. Otrajā kategorijā esot arī diezgan daudz tūristu, jo šie produkti labi pilda suvenīru funkciju - uz iepakojuma ir latviešu zīmes, iekšā - katrā pa tautasdziesmai. Tāpēc Biokosmētikas institūts sadarbojas ar vairākām viesnīcām Rīgā un reģionos.
Kosmētika nopērkama arī pirtslietu veikalā, tirdzniecības centrā Mc2 un ekoveikalā Dabas bērns. Savukārt lielveikalos tirgošanās gan nav plānota, atzīst I.Miežubrāle, jo bez kompetenta pārdevēja paskaidrojumiem pircējam nebūs motivācijas to iegādāties. Produkti maksā no diviem līdz desmit latiem.
Nākotnes plānos ir arī eksports - pagaidām potenciālie partneri Eiropas valstīs, ASV, Izraēlā, Turcijā un Dienvidāfrikā pēta un izmēģina produktu paraugus.