E-komercijas attīstība, patērētāju paradumu maiņa un pakalpojumu daudzveidība rada straujas izmaiņas veidā, kādā darbojas gan tradicionālie pasta pakalpojumu sniedzēji, gan jaunie tirgus spēlētāji un loģistikas uzņēmumi. Tāpēc arvien biežāk tiek apvienoti dažādu piegāžu kanālu jeb tā dēvēto omnikanālu loģistikas risinājumi.
Domājams, ka ierastie pasta pakalpojumi būs aktuāli vienmēr, tomēr gan tuvajās kaimiņvalstīs, gan citās pasaules valstīs notiek izmaiņas - piemēram, vēstuļu piegāde šobrīd vairs ne tuvu nav klasisko pasta uzņēmumu peļņas avots vai galvenā darbības sfēra.
Kā liecina Omniva dati Igaunijas tirgū, paku sūtījumu pieaugums pēdējo trīs gadu laikā ir bijis 88% apmērā, kamēr vēstuļu apjoms tajā pašā periodā krities par 15% un ierastie, tradicionālie pasta pakalpojumi veido vien trešdaļu apgrozījuma. Tendences liecina, ka patērētāji arvien retāk sūtījumus izvēlas saņemt pasta nodaļās, tāpēc pēdējo gadu laikā attīstās citi piegādes veidi, piemēram, tā sauktie pakomāti, kā arī kurjerpasts. Tirgus izmaiņu rezultātā Igaunijas pasts arī apvienoja visus meitasuzņēmumus zem vienota zīmola Omniva.
Vēl kāds būtisks faktors uztveres maiņai par to, kas ir loģistika, saistīts ar straujo e-komercijas attīstību. 2013. gadā turpināja pieaugt gan Latvijas lielāko interneta veikalu apgrozījums, gan interneta veikalu skaits. E-komercijas tirgus izaugsme ir rosinājusi vairākas nozīmīgas loģistikas tirgus izmaiņas - gan interneta veikali, gan to pircēji sagaida kompleksu risinājumu iespējas, elektronisku darījumu un dokumentu apstrādi, starptautisku piegādi un ērtas e-veikalu platformas.
Infoloģistika ir joma, kura šobrīd nozarē attīstās ļoti strauji, - dažādu dokumentu sagatavošana, piegāde, arhivēšana aizvien biežāk notiek digitālā veidā. Līdz ar pievienošanos eirozonai arī Latvijā no 2015. gada 1. janvāra maksājumiem ir jāatbilst Vienotās Eiropas maksājumu telpas (SEPA jeb Single Euro Payments Area) prasībām, kas nozīmēs strauju e-rēķinu skaita pieaugumu. Igaunijā līdz ar šo prasību ieviešanu e-rēķinu skaits palielinājās līdz 25% no kopējā apjoma, turklāt privātpersonām nosūtīto rēķinu skaits pat līdz 40%. Piemēram, Dānijā šobrīd praktiski izmanto tikai e-rēķinus.
Lai gan nozare jau sen vairs nav jauna vai «bērna autiņos», ir situācijas, kas rada patiesu izbrīnu. Labs piemērs ir interneta veikali, kas klientiem iesniedz papīra formas rēķinus. Veiksmīga e-veikala izveidē tiek ieguldītas investīcijas, tā sistēmas parasti tiek apvienotas vienā platformā, bet rēķinu uzņēmums turpina iesniegt fiziskā, t.i., papīra formātā. Jāatzīst gan, ka šādu gadījumu paliek arvien mazāk un situācija turpina uzlaboties.
Gan biznesa klienti, gan privātpersonas un nozare kopumā e-komercijas uzņēmumiem liek pastāvīgi attīstīties un neaizkavēties pie neefektīviem un novecojušiem risinājumiem. Tāpēc uzņēmēju nākotnes izaicinājums ir ne tikai sekot tirgus tendencēm, bet arī spēt iet laikam pa priekšu.
*Loģistikas uzņēmuma Omniva valdes loceklis