Laika ziņas
Šodien
Migla
Pirmdiena, 14. oktobris
Minna, Vilhelmīne

No Kareņinas motīva līdz «bū» un neēdamiem salātiem

«Kā vāja atblāzma avangardiskajai Normai, kas ne tik sen no progresīvās Štutgartes tika pārcelta Jaunajā operā, izskatās šis Nabuko. Izpildīts atmirstošos, sen atzelētos, vidējos pēdējo desmitgažu Eiropas kanonos, izrāde ar čekistiem ādas jakās arī Maskavā jau izskatās nepatīkams anahronisms.» «Nu totalitārisms, nu pazeme tautai, nu čekisti zābakos.

.. Bet pēdējā modernā aplamība ir tālu no šedevra - atmaskotās Abigailas pašnāvības. Saskaņā ar libretu viņa noindējas. Žagara izrādē - kā bulta metas labās puses kulisēs, kur acīmredzot metas zem metro vilciena. Tāds noslēgums liek atstāt zāli nevis mūzikas radītajā satricinājumā, bet tikai pasmejoties: par ko gan to Annu Kareņinu? Tādējādi režisors nav izbēdzis tieši no banāliem šabloniem.» (Domāta atsauce uz izrādes programmiņā publicēto A. Žagara izteikumu: «Es negribēju, lai skatītājs ieraudzītu skaistu «vampuku» (banālu šablonu). Es vēlos izsaukt skatītājā personiskas asociācijas... lai viņš neaizietu no izrādes vienaldzīgs.»)

Par ko gan to Annu Kareņinu?

«Bet kas galu galā izrādē ir par varu? Taču nekā īpaša, kaut kas ar dakšām ūdenī, lai gan opera ir uzrakstīta tieši par to. Liktos, ka varētu spilgti izskanēt diktatora nožēla pazemotās tautas priekšā. Bet nē - nogrimusi kaut kur notikumu virpulī. (..) Ķerties mūsu laikos pie izrādes par varu un neizkliegt kaut ko ļoti būtisku - ir slinkums un mazdūšība. Tāpēc jaunais Nabuko iznācis kā vienkārši garlaicīga ģimenes drāma kora fonā, kurš ietērpts ar baltiešu leģendāro gaumi.»

Bet vai Mihailova teātrī bija balle?

«Andreja Žagara iestudējums ir tieši tas, pilnīgi vieglprātīgās režisora vienaldzības tips, no kura dvēselē nekļūst smagi ap sirdi un negribas spert pērkonus un zibeņus, taču tas uzvēdī nāves garlaicību un tukšumu. Pēc tam kad priekškars ir aizvēries pēdējo reizi, jūs smagas nogulsnes sirdī nejutīsiet, taču dosieties prom no šī iestudējuma pilnībā vīlušies. Kāpēc? Tāpēc ka tā abstraktā, absolūti sadomātā «taisnleņķu», nokrāsās un faktūrās mainīgu drapēriju scenogrāfija un kliedzoši operetiskie kostīmi, kuri negaidot nosūta uz sīkburžuāzisko NEPa laiku, un mākslotās solistu «mīlas» ainas ir piepildīti ar rafinētu antiteatrālismu. Par visu šo «dzērveņu morsu» atbildību ar režisoru dala mākslinieks scenogrāfs Andris Freibergs un kostīmu māksliniece Kristīne Pasternaka. (..) Lai kā nosauktu šo Mihailova teātra produkciju, tai ir tālu no jelkādiem mākslinieciskiem atklājumiem.

«Un no visa tā kļūst operas žēl. ...un žēl arī «lielvalsts», kura (ne tikai Mihailova teātrī) pieņem uz savām skatuvēm līdzīgus pseidorežisorus (gore - režisserov).»

Nacionālais eposs parādīts kaunpilni

«Viņš ir parādīts kā militārists čečenu karos. Apbruņots ar smagiem automātiskajiem ieročiem, lai cīnītos pa Krieviju ar dažām «barbariskām ordām» no Austrumiem - aiz viduslaiku stila latu žogiem tas izskatās kā Nacionālās operas iestudējums sociālistiskās 80. gadu Austrumeiropas vidē.»

Lai ilustrētu juteklisko (baudkāro) dzīvi aizmugurē, režisors Andrejs Žagars novieto saunā meičas, kas tērptas bikini un zeķturos zem kažokādas jakām. Vispār Krievijā ir ziema: snieg, snieg un snieg. Tas viss ir dekoratīvi - un nav ne smieklīgi, ne ironiski. Ja, no otras puses, barbaru virzīšanās tiek parādīta ar kamieļiem, arī tas neatklāj šīs operas gaisotni. Un noteikti ne zināšanas.

Kņaza Igora versija - neēdami salāti

«Iestudējot A. Borodina operu, Žagars izveidojis vienu no vājākajiem Esenes operas iestudējumiem ilgākā laika periodā. Ainas izskatās kā paņemtas no iedomātas lego pasaules.»

Bravo dziedātājiem, bet ne režisoram

Ilgstošus un sirsnīgus aplausus un skaļus «bravo» kliedzienus vokālajiem interpretiem, bet lielu daudzumu «bū»... režisoram veltīja skatītāji Zagrebā Horvātijas Nacionālajā teātrī pēc Verdi operas Trubadūrs pirmizrādes eklektiskajā latvieša Andreja Žagara lasījumā, kas tapis sadarbībā ar Klāgenfurtes pilsētas teātrī.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Večerņaja Moskva, Nataļja Zimjaņina par Dž. Verdi Nabuko iestudējumu teātrī Novaja opera. 4. XII, 2006

Bez nosaukuma

Belcanto.ru, 8. XI, 2011. Igors Korjabins. Par Dž. Verdi Masku balles iestudējumu Pēterburgas Mihailova teātrī

Bez nosaukuma

Www.dradio.de, 2. II, 2009. Frīders Reininghauss. Par A. Borodina operas Kņazs Igors iestudējumu Esenes Aalto teātrī

Bez nosaukuma

Der Westen, Pedro Obiera. 2. II, 2009. Par Kņaza Igora iestudējumu Esenes Aalto teātrī

Bez nosaukuma

Vjeesnik. 4. VI, 2011. Helena Braut. Par Džuzepes Verdi operas Trubadūrs iestudējumu Zagrebā Horvātijas Nacionālajā teātrī

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?