Pētera un viņa kolēģu izgudrojums tika prezentēts Izgudrotāju dienas izstādē, pētnieki arī aktīvi sadarbojas ar Latvijas Izgudrotāju biedrību. Sadarbībā ar šo organizāciju Diena aizsākusi jaunu rakstu sēriju, kurā stāstīs par Latvijas izgudrotājiem un viņu radītajām lietām.
Pēteris atzīst, lai ideju ieviestu praksē, nācies mazliet palauzīt prātu. Ja nebūtu sākusies dižķibele, diez vai doma par jonu ģeneratoru tiktu īstenota. Krīze esot liels virzītājspēks domāt, kā uzlabot dzīves kvalitāti, mazinot resursu patēriņu. «Kad ierīci izmēģināju pats savā auto, rezultāts mani pārsteidza, degvielas patēriņa kritums bija ievērojams. Arī spēkrata motors strādāja vieglāk, motors rūca klusāk,» stāsta Pēteris. Viņš savu izgudrojumu uzstādījis arī paziņam, kurš ik dienas ar auto mēro ceļu no Rēzeknes uz Vecumniekiem. Arī šis vīrs par jonu ģeneratora radīto efektu bijis sajūsmā, mēnesī ieekonomējis 150 litru degvielas, tāpēc šo ierīci uzstādījis arīdzan traktoram.
Pēteris skaidro, ka no izgudrojuma idejas līdz ierīces sertificēšanai un nonākšanai tirgū ir garš pētījumu process. Tādēļ pie jonu ģeneratora pilnveides piesaistījās fiziķis - trīsdesmit gadu vecais Mārtiņš Vanags. Lai gan ģenerators ir patentēts, ierīce veiksmīgi izgājusi jau vairākus testus, kuros atklājies tās lietderīgums, vēl jānovērš apdrošināšanas riski - iekārta jāsertificē. Mārtiņš spriež, ka līdz ģeneratora nonākšanai tirgū vajadzīgs vēl vismaz pusgads.
Būs negaiss!
Ejam skatīties ģeneratoru! Pēteris paceļ automašīnas motora pārsegu un rāda savam dzelzs rumakam uzstādīto nelielo ierīci. «Uzliekot šo, mainās degvielas sadegšanas vide. Tā kļūst aktīvāka,» viņš skaidro agregāta darbības principus. Laboratoriskie pētījumi rāda, ka jonu ģeneratoram ir vairāki plusi. Ar to par 40% samazinās izplūdes gāzes, vieglāk auto iedarbināt aukstā laikā, palielinās mūža garums eļļai, samazinās tās patēriņš, par 10% pieaug motora jauda, par 5%novērota degvielas ekonomija. Lai nodemonstrētu, kā darbojas jonu ģenerators, Pēteris no auto salona izņem vēl vienu eksemplāra prototipu, aši pie motora pieknipsē vadiņus, un ģenerators sāk darboties. Zinātnieks aicina pielikt tuvāk degunu ierīcei un paostīt gaisu. Jā, pūš gluži kā no propellera, un gaiss smaržo kā lietus laikā. Sajūta, ka tuvojas negaiss! Jonu ģeneratora jonizācijas kamerā tiek panākta jonizētā gaisa virziendarbība jonu vēja veidā. Iekšdedzes dzinējos jonu ģeneratoram jonizācijas kamerā papildus tiek smidzināts ūdens tvaiks, kas tiek sadalīts jonos OH-, H+, O un citos.
Labas atsauksmes
Jonu ģenerators testa režīmā uzstādīts jau 300-400 automašīnām. 90% gadījumu šoferu atsauksmes esot labas. Pēteris atklājis, ka par ģeneratora neefektivitāti bieži sūdzoties tie, kuri šo ierīci saviem auto uzstādījuši paši - un neveiksmīgi, pagarinot vadiņus vai citādi uzfrišinot. «Ja ģeneratoru uzstādu es pats, neko nemainot sistēmā, tas strādā kā smērēts,» viņš saka. Arī Mārtiņš piebilst - lai izgudrojums darbotos, kā nākas, svarīgi to uzlikt pareizi, kas nemaz neesot sarežģīti. Auto šo iekārtu adaptējot veiksmīgi. Tiem, kuri jonu ģeneratoru pamēģinājuši un apgalvo, ka liela labuma no ģeneratora nav, Pēteris iesaka - nu tad ņemam to nost! «Vīri nepiekrīt, un pēc laika pie manis vēršas viņu draugi, gribot tādu ierīci arī sev,» smej izgudrotājs. Pēteris stāsta, ka kāds viņa paziņa piedalās autosacīkstēs un jona ģeneratora uzlikšana palīdzējusi puisim izcīnīt godpilno trešo vietu, lai gan puisis azarta garšu sacīkstēs bauda tikai pirmo gadu. Jonu ģenerators palielina motora jaudu, saka pētnieks.
«Tomēr ir daži laboratoriskie pētījumi, kuri diemžēl neuzrāda nekādu šīs ierīces lietderības efektu. Mūsu spēks būs lielāks, kad sapratīsim, kāpēc dažkārt šai ierīcei nav nekāda efekta,» skaidro Mārtiņš. Tāpēc, lai gan praksē un arī laboratoriski jonu ģeneratora lietošana norāda uz vairākiem plusiem, ierīce vēl tiek testēta.
Par trūkumu varētu uzskatīt īso jonu ģeneratora mūžu. Ar to var nobraukt 20 000 kilometru, tomēr zinātnieki ir pārliecināti, ka šai ierīcei ir nākotne. Degvielas ekonomijas ziņā jonu ģenerators varētu konkurēt ar tagad tik populāro gāzes iekārtu automašīnās, kuras uzstādīšana motora mūžam dažkārt ir bijusi liktenīga. Šādu pat kurināmo resursu ekonomiju varētu rast, ja jonu ģenerators tiks adaptēts apkures katliem, spriež zinātnieki. Arī pie šīs idejas ieviešanas praksē pētnieki cītīgi strādā. «Es pabeidzu vienu projektu un sāku citu. Man patīk izgudrot. Taču šis ir pirmais gadījums, ka mans izgudrojums, izejot visus posmus, nonāks līdz tirgum,» atzīst Pēteris.