Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +5 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Pilsētnieki - vēsie un ekspresīvie

Izstāde ir turpinājums 2007. gada izstādei Našķu bumba, kurā kuratore Diāna Barčevska kopā ar jaunu mākslas zinātnieču komandu atlasīja, viņuprāt, daudzsološākās parādības jauno glezniecībā. Viens no Našķu bumbas secinājumiem - pārliecinoša medija renesanse un pievilcība jaunās paaudzes acīs. Ja pašreizējā izstāde to apstiprina, tad noteikti ne modernistiskā gleznieciskās specifikas nozīmē - vismaz daļa darbu tiecas pārvarēt divdimensiju plaknes iespējas, izkāpt telpā.

Efektīgākās noteikti ir Flēras Bīrmanes gleznieciskās instalācijas, arī Zanes Veldres audekla četrstūra pārkāpumi un tēlu pārtapšana ekspresīvos siluetveidīgos objektos. Ir vismaz divi iemesli doties aplūkot arī patlaban piedāvāto glezniecības parādi - lai redzētu, kā ir vai nav mainījušies toreizējās izstādes protagonisti, un ieraudzītu dažus pavisam jaunus, pavērtējot viņu izvēlētā ceļa perspektīvas.

Našķu bumba šodien

Mainījušies viņi tiešām ir. Piemēram, Ronalds Rusmanis atradis savu pastāvīgo tēmu - lidmašīnas, vēsi tehnoloģiskajā perfekcijā iešifrējot biedējošas asociācijas. Kārlis Vītols vairs neglezno fantastiskos cilvēku un dzīvnieku hibrīdus, bet virtuozi spožas, popsīgas senu mītu variācijas ar seksīgām beibēm galvenajās lomās, apgalvojot: «Laikmetā, kad glezniecība ir «miris» medijs, tās funkcija ir būt «KRUTAM AKSESUĀRAM», tai jābūt «COOLīgai» un jāizgrezno telpa, līdzīgi kā Jaguārs izgrezno sastrēgumu, kā Lamborghini izdaiļo Jūrmalas šoseju!» Artura Bērziņa ierasto filigrāni gaistošo melnbalto dabas motīvu vietā ir neparasti daudz cilvēciņu. Mārīte Guščika, kura pazīstama ar mazliet gleznieciskiem, pelēkā gammā ieturētiem kāpņu, elevatoru un atspīdumu tuvplāniem, tagad simulē halucināciju efektus murgaini sašķobītā telpā.

Lūkojot, kāda glezniecības valoda šķiet atraktīva izstādes jaunpienācējiem, no vienas puses, ir racionāli apdomāta «vēsā» izteiksme - gludi izgleznotas plaknes bez jebkādām ekspresīva rokraksta iezīmēm. Tāda, piemēram, ir Ievas Pētersones stilīgo interjeru sērija Šķērsgriezums. Arī Magones Šarkovskas melni dzelteni svītrotais audekls Esi vērīgs!, lietussarga, prožektora, dienasgaismas spuldžu un tablešu tuvplāni, iegūst zināmu nozīmi kontekstā ar paskaidrojumiem par realitātes pārvēršanu abstrakcijā, atņemot objektam kontekstu un funkcionālo jēgu. Savukārt Paulas Zariņas figurālie tēli šķiet manifestējam jau zināmu virzienu, kurā meklē arī, piemēram, Anda Lāce, Inga Meldere un Sanda Undzēna, - brīvi gleznieciskā, nosacītā, dažbrīd ekspresīvi kāpinātā manierē, neslēpjot triepienu un necenšoties pēc lietu ārpuses detalizācijas, atainot notikumus un noskaņas, kuru jēga ir gaistoša un grūti tverama, paļaujoties uz šo grūtību radītās intrigas atrakciju.

Jaunie un pilsēta

Pilsētas tematiskais kopsaucējs mākslas pasākumam nešķiet īpaši oriģināls ne vietējā, ne plašākā mērogā - kā nekā urbānā vide jau kopš industrializācijas ir kļuvusi par mākslas tendenču inkubatoru, pat neskatoties uz periodiskajiem mēģinājumiem meklēt laukos mākslas «īstās un tautiskās» saknes. Nesenākā pagātnē jau ir bijusi gan Pilsēta. Stāsti par Rīgu (2002), gan re:publika (2003) pilsētvidē, tomēr šie Laikmetīgās mākslas centra projekti vairāk fokusējušies uz multimediāli komunikatīvām metodēm. Pārslēdzoties uz glezniecību, nav grūti pamanīt, ka ne pilsētas ainavas, ne urbānas situācijas nav dominējošas, lai gan piemēri ir. Debesskrāpji un kustībā tvertas figūras fascinē Vinetu Kaulaču, Andra Vītoliņa jaunlaiku ņedostrojs (kā reiz dēvēja padomju laikā nepabeigtas celtnes) drīzāk reflektē par pilsētas neveiksmīgo ekspansiju ārpus savām robežām, Otto Zitmaņa ainas ar deformācijām, kāpinātiem rakursiem, drudžainu krāsu un formu jūkli, kam acīmredzot jāsimbolizē urbānā steiga, haoss un pārsātinātības tukšums, turpina ekspresionistu mantojumu jaunās skaņās. Ar radniecīgu kritisku vēstījumu apveltīts Jāņa Dukāta darbs Seksindustrializācija - plaknē pārnests figūru mudžeklis, kas, pavirši uzlūkojot, atgādina Vasilija Kandinska abstrakto formu mutuļus. Skaidrs, ka pilsētas bērniem savā mākslā nav jārunā tikai par pilsētu, varbūt pat tieši pretēji, jo pilsēta ir mākslinieka pieredzes, nevis obligāti mākslas darba sastāvdaļa. Tā vietējā mēroga provokatora Kristiana Brektes uzšļakstītās cilvēkveidīgās radības ar dzīvnieku galvām atgādina aizvēsturisko plēsoņu digitālās rekonstrukcijas no Discovery World vai National Geographic TV kanāliem.

Izstādes katalogā lasāma Reiņa Tukiša eseja Pilsēta un klišeja ar aicinājumu nebaidīties no klišejām: «Ja reiz klišejām ir liegts mūsu analītiskā prāta skalpelis, tās turpina dzīvi citos apziņas apgabalos, kur pat neapzināmies to spējas un ietekmes.» Taču šādā izdevumā varētu vēlēties lasīt vairāk arī par procesiem glezniecībā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

Pilsētasbērni. Jaunie Latvijas glezniecībā II izstāžu zālē Arsenāls līdz 30. janvārim

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?