Laika ziņas
Šodien
Migla

Pītersens viņu apskau(s)tu

Manos darba plānos bija šeit un tagad rakstīt par pavisam ko citu, taču nodomus kardināli mainīja Notikums, par kuru vienkārši nedrīkstētu vienaldzīgi klusēt, ļaujot dienu steigai to pamazām izdzēst no atmiņas - nu, bija, un pagāja.

Uz iespēju robežas

Esmu to laimīgo vidū, kuriem ceturtdienas vakarā Rīgas Kongresu namā gadījās pieredzēt japāņu džeza pianistes Hiromi (pilnā vārdā Hiromi Ueharas) uzstāšanos ar solo programmu. Trauslās mākslinieces neparastais, satriecošais priekšnesums jau pirmajās minūtēs paņēma savā varā ikvienu un izvērtās dāsnā un krāšņā viņas personības spēka, talanta, tēlainās iztēles, pašatdeves un radošas brīvības svinēšanā. Neparastā klavieru dīva pārsteidza arī ar teju pārcilvēcisku klavieru tehniku: sīkie pirkstiņi uz Yamaha koncertflīģeļa kustējās ātrāk par ātru, te rotaļīgi izņirbinot izsmalcinātas, ažūri poliritmiskas faktūras, te dēmoniski plosoties un grandot kā spējš vasaras pērkona negaiss. Tas viss jau balansēja uz cilvēka fizisko un garīgo iespēju robežas, bet viņa, smaidot un prieka ekstāzē brīžiem impulsīvi iedziedoties, iekunkstoties vai iegavilējoties, tikai turpināja spēlēt - arvien jo aizrautīgāk.

Taču tas ne tuvu nav viss. Hiromi uzstāšanās galvenā jēga un virsvērtība pāri visam tikko uzskaitītajam bija viņas mūzikas īpašā uzlādējošā enerģija. Tā koncentrēti trāpīja mērķī kā dzīvībai nepieciešams vitamīns: zālē valdīja tāds klusums, ka varētu dzirdēt adatu nokrītam, un publika burtiski uzplauka pretī māksliniecei - smaidīga un starojoša. Viņa, to ievērojusi, priecājās ar patiesu un gluži bērnišķīgu prieku, jo skatuve ir viņas īstā, dzīvā dzīve. Tās dēļ ir vērts samierināties ar nemitīgo «dzīvi» lidostās, lidmašīnās un viesnīcās. Tāds bija arī viens no Hiromi vēstījumiem - skaņdarbs ar nosaukumu Place to be.

Publika atplaukst pretim

Trauslās japānietes enerģija un spēks ir gluži neticami un šķiet neizsmeļami. Taču es negribētu pārmērīgi aizrauties ar viņas pianistiskās tehnikas un fiziskās izturības apbrīnošanu. Pasaulē pēdējās desmitgadēs ir liels neparasti virtuozu Āzijas izcelsmes (ķīniešu, korejiešu, japāņu) pianistu pieplūdums, un tikai šā sportiskā pirkstu veiklība (bet nekas vairāk) ir viņu mākslas alfa un omega. Hiromi apbur ar savu muzikalitāti un apgarotību, kas atspoguļojas brīnišķīgajā klavieru tonī, kura blīvumu un krāsas viņa maina pēc sirds patikas niansēm bagātā skaņu glezniecībā. Spēlēdama Hiromi ved savus klausītājus brīnišķīgā ceļojumā pa pasauli un tās mūzikas vēsturi. Uz džeza dzimteni Ameriku, pa jaunam izgaismojot vienu no populārākajiem džeza standartiem Džordža Gēršvina I'v Got Rhythm un vienlaikus paklanoties XX gs. džeza leģendas Oskara Pītersena tipiskajai pavadījuma faktūrai. (Tas nav nejauši, viņa reiz paspējusi ar vecmeistaru uzspēlēt kopā.) Ar nostalģisku Sicīlijas blūzu, no kura uzvēdī Nino Rotas kinomūzikas romantisms un ilgas. Atpakaļ uz Ņujorku - bet nu jau pa dinamisko Bruklinas-Kvīnsas šoseju, kuras tempa atainojums galēji ātrās, nekvadrātiskās ostinato formulās un poliritmiskajā polifonijā mums atgādina, ka šī ir pasaulslaveno minimālistu, repetitīvās tehnikas meistaru Stīva Reiha un Filipa Glāsa pilsēta. Citā skaņdarbā, kas saucas Sena pils aiz upes, meža vidū Hiromi iztulkojusi skaņās gleznu - šķiet, franču komponistu impresionistu Debisī un Ravela izsmalcināti daudzslāņainās mūzikas valodas un estētikas iedvesmota. Žigli uzlikusi klavieru stīgām garus metāla lineālus, Hiromi acumirklī «pārvērta» klavieres senlaiku klavesīnā, un, paspēlējusies ar baroka kanonu, integrē to virtuozā un ekstātiska spēles prieka pārpilnā kompozīcijā, kurā - kā jau Hiromi raksturīgi - džezs ir nedalāmi savijies kopā ar roka enerģiju un ar visu laiku klasisko akadēmisko mūziku.

Un tad pēkšņi pianiste uzsmaida saviem klausītājiem un atzīstas, ka ir tik liela saldo našķu mīļotāja, ka pat sacerējusi skaņdarbu Choux a la creme - stāstu par to, cik neatlaidīgi Parīzē meklējusi klasisko, bet mūsdienās grūti atrodamo krēmu brulē. «Beidzot šis deserts bija manās rokās, un es jutos neaprakstāmi laimīga. Bet es to ātri apēdu, un kļuva tik skumji, ka tas ir beidzies.» Rīgā viņa sev atklājusi jaunu gardumu - medus kūku - un negaidot papildina skaņdarbu ar asprātīgu veltījumu, citējot populāro N. Rimska-Korsakova virtuozo epizodi Kamenes lidojums.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli

Apziņa nekad nemirst

Dvēseles pārdzimšana galu galā varētu būt realitāte, nevis tikai reliģiju propagandēts mīts cilvēku mierināšanai.








Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?