Laika ziņas
Šodien
Apmācies
Rīgā +6 °C
Apmācies
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

Politika kā bizness vai bizness kā politika?

Žaneta Jaunzeme-Grende*

Pēdējā pusgadā iezīmējas tendence dibināt jaunas sabiedriskās organizācijas un aktivizēt esošo darbību. Tendence vērtējama pozitīvi - iedzīvotāju aktivitāte apliecina ne tikai problēmu esamību, bet arī to, ka ir priekšlikumi to risināšanai un vēlme pašiem iesaistīties - iet un darīt! Cilvēki ir sapratuši, ka «viens nav karotājs», raudzījušies pēc domubiedriem un raduši iespējas sadarbojoties izvirzīt un arī īstenot savus kopīgos mērķus. Tieši sabiedrisko organizāciju aktīva darbība ir viens no demokrātijas stūrakmeņiem, un, domāju, Latvija var sākt lepoties ar pilsoniskas sabiedrības veidošanos.

Arī uzņēmēji ir bijuši aktīvi - par spīti 2009. kā krīzes gadam ekonomikā, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras biedru, uzņēmēju saimei pievienojušies gandrīz 200 komersantu, uzņēmēji dibinājuši klubus, likuši pamatus jaunu kopsadarbības formu izveidei un stiprināšanai - vairākas no tām šodien rezultējušās sabiedriskās organizācijās, kas sola pieņemt politisku partiju veidolu un startēt tuvojošajās Saeimas vēlēšanās.

Tieši šī pēdējā tendence - uzņēmēju iešana politikā - vērtējama duāli.

Sabiedriskās domas aptaujas apliecina, ka uzticēšanās nevalstiskajām organizācijām Latvijā ir krietni vien augstāka nekā politiskajām partijām, politiķiem un valsts pārvaldes aparātā un pašvaldībās strādājošajiem, līdz ar to šīs organizācijas ir kļuvušas par vienu no efektīvākajiem instrumentiem sabiedriskās domas ietekmēšanai un virzīšanai. Šī uzticēšanās un darbošanās leģitimitāte nav uzdāvinātas, tās nopelnītas ikdienas darbā vairāku gadu desmitu laikā. Ekonomikas krīzes apstākļos un pirmsvēlēšanu gaidās jo īpaši vēlos aicināt ikvienu uzņēmēju rūpīgi izvērtēt, vai jaundibinātās organizācijas būs labs instruments savu un domubiedru interešu pārstāvniecībai vai polittehnologu izmantota metode apbružāto politisko partiju un politiķu mundiera spodrināšanai, piešujot jaunas, spulgas pogas. Politiķi pirms katrām vēlēšanām «uzpucējas», jauno priekšvēlēšanu solījumu ietērpu pielāgojot pieprasījumam pēc noteiktu problēmu risināšanas. Atceramies, ka katrās Saeimas vēlēšanās tiek izmantota kāda jauna metode - ēsma vēlētāja pievilināšanai, piemēram, pozitīvisma kampaņas vai reliģisko vērtību pastiprināta piesaukšana, diemžēl, nepiepildot šo kampaņu izraisītās gaidas, metode sabiedrības apziņā iegūst jaunu, negatīvu saturu.

Šobrīd ekonomikas krīze, valsts budžeta mazspēja un līdz šim nepadarītie mājasdarbi uzņēmējdarbības vides sakārtošanā, īstenotā nodokļu politika ir eskalējuši valsts lielākās nodokļu maksātāju daļas - uzņēmēju neapmierinātību. Un pieprasījums pēc uzlabojumiem uzņēmējdarbības vidē rezultējies uzņēmējiem adresētā politisko laulību piedāvājumā, jautājums par tādu ārkārtīgi būtisku lietu kā laulību līguma nosacījumiem un detaļām plašākai sabiedrībai gan palicis neizskaidrots... Uz kādu abpusēju solījumu pamata uzņēmēju - politiķu savienības veidojas un vai par tajās īstenoto bez rūpīgas cenzēšanas nebūs kauns informēt arī plašāku sabiedrību? Ļoti negribētu piedzīvot to, ka «sabiedriska organizācija» kļūst par polittehnologu pielietotu vēlētāja makšķerrīku 10. Saeimas vēlēšanās un pēc vēlēšanām sabiedrības uzticība tām mazinās.

Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, darbojoties vairākus gadu desmitus un šobrīd konsolidējot 900 individuālu uzņēmēju balsi gan pērn, gan šogad, pašu uzņēmēju izstrādātā plānā Latvijas ekonomikas stimulēšanai ir definējusi skaidrus, konkrētus veicamos darbus uzņēmējdarbības vides uzlabošanai un Latvijas uzņēmēju konkurētspējas celšanai, vienojušies par sadarbības principiem, kas akceptēti organizācijas darbības stratēģijā. Uzņēmējiem strādājot plecu pie pleca, sadarbojoties, esam radījuši virsvērtību - augstu iekšējās ētikas normu sietu, kas atsijā īpašās vēlmes no vairākuma uzņēmēju interesēm. Kopējās intereses pāri privātajām! Konkurētspēja pāri «brālēnu ekonomikas» piedāvātajiem labumiem un valsts budžeta subsīdijām!

Vadot sabiedrisku organizāciju, kas var lepoties ar vairāku gadu desmitu darbības pieredzi, varu apgalvot, ka uzņēmēji ir varējuši, var un arī turpmāk varēs sasniegt uzņēmumu sekmīgākai darbināšanai un konkurētspējas veicināšanai būtiskus mērķus, neatdodot savu reputāciju apvalkātajiem politiķu un politisko partiju mundieriem!

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Bez nosaukuma

* Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras valdes priekšsēdētāja

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?