Pēdējā pusgadā iezīmējas tendence dibināt jaunas sabiedriskās organizācijas un aktivizēt esošo darbību. Tendence vērtējama pozitīvi - iedzīvotāju aktivitāte apliecina ne tikai problēmu esamību, bet arī to, ka ir priekšlikumi to risināšanai un vēlme pašiem iesaistīties - iet un darīt! Cilvēki ir sapratuši, ka «viens nav karotājs», raudzījušies pēc domubiedriem un raduši iespējas sadarbojoties izvirzīt un arī īstenot savus kopīgos mērķus. Tieši sabiedrisko organizāciju aktīva darbība ir viens no demokrātijas stūrakmeņiem, un, domāju, Latvija var sākt lepoties ar pilsoniskas sabiedrības veidošanos.
Arī uzņēmēji ir bijuši aktīvi - par spīti 2009. kā krīzes gadam ekonomikā, Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras biedru, uzņēmēju saimei pievienojušies gandrīz 200 komersantu, uzņēmēji dibinājuši klubus, likuši pamatus jaunu kopsadarbības formu izveidei un stiprināšanai - vairākas no tām šodien rezultējušās sabiedriskās organizācijās, kas sola pieņemt politisku partiju veidolu un startēt tuvojošajās Saeimas vēlēšanās.
Tieši šī pēdējā tendence - uzņēmēju iešana politikā - vērtējama duāli.
Sabiedriskās domas aptaujas apliecina, ka uzticēšanās nevalstiskajām organizācijām Latvijā ir krietni vien augstāka nekā politiskajām partijām, politiķiem un valsts pārvaldes aparātā un pašvaldībās strādājošajiem, līdz ar to šīs organizācijas ir kļuvušas par vienu no efektīvākajiem instrumentiem sabiedriskās domas ietekmēšanai un virzīšanai. Šī uzticēšanās un darbošanās leģitimitāte nav uzdāvinātas, tās nopelnītas ikdienas darbā vairāku gadu desmitu laikā. Ekonomikas krīzes apstākļos un pirmsvēlēšanu gaidās jo īpaši vēlos aicināt ikvienu uzņēmēju rūpīgi izvērtēt, vai jaundibinātās organizācijas būs labs instruments savu un domubiedru interešu pārstāvniecībai vai polittehnologu izmantota metode apbružāto politisko partiju un politiķu mundiera spodrināšanai, piešujot jaunas, spulgas pogas. Politiķi pirms katrām vēlēšanām «uzpucējas», jauno priekšvēlēšanu solījumu ietērpu pielāgojot pieprasījumam pēc noteiktu problēmu risināšanas. Atceramies, ka katrās Saeimas vēlēšanās tiek izmantota kāda jauna metode - ēsma vēlētāja pievilināšanai, piemēram, pozitīvisma kampaņas vai reliģisko vērtību pastiprināta piesaukšana, diemžēl, nepiepildot šo kampaņu izraisītās gaidas, metode sabiedrības apziņā iegūst jaunu, negatīvu saturu.
Šobrīd ekonomikas krīze, valsts budžeta mazspēja un līdz šim nepadarītie mājasdarbi uzņēmējdarbības vides sakārtošanā, īstenotā nodokļu politika ir eskalējuši valsts lielākās nodokļu maksātāju daļas - uzņēmēju neapmierinātību. Un pieprasījums pēc uzlabojumiem uzņēmējdarbības vidē rezultējies uzņēmējiem adresētā politisko laulību piedāvājumā, jautājums par tādu ārkārtīgi būtisku lietu kā laulību līguma nosacījumiem un detaļām plašākai sabiedrībai gan palicis neizskaidrots... Uz kādu abpusēju solījumu pamata uzņēmēju - politiķu savienības veidojas un vai par tajās īstenoto bez rūpīgas cenzēšanas nebūs kauns informēt arī plašāku sabiedrību? Ļoti negribētu piedzīvot to, ka «sabiedriska organizācija» kļūst par polittehnologu pielietotu vēlētāja makšķerrīku 10. Saeimas vēlēšanās un pēc vēlēšanām sabiedrības uzticība tām mazinās.
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera, darbojoties vairākus gadu desmitus un šobrīd konsolidējot 900 individuālu uzņēmēju balsi gan pērn, gan šogad, pašu uzņēmēju izstrādātā plānā Latvijas ekonomikas stimulēšanai ir definējusi skaidrus, konkrētus veicamos darbus uzņēmējdarbības vides uzlabošanai un Latvijas uzņēmēju konkurētspējas celšanai, vienojušies par sadarbības principiem, kas akceptēti organizācijas darbības stratēģijā. Uzņēmējiem strādājot plecu pie pleca, sadarbojoties, esam radījuši virsvērtību - augstu iekšējās ētikas normu sietu, kas atsijā īpašās vēlmes no vairākuma uzņēmēju interesēm. Kopējās intereses pāri privātajām! Konkurētspēja pāri «brālēnu ekonomikas» piedāvātajiem labumiem un valsts budžeta subsīdijām!
Vadot sabiedrisku organizāciju, kas var lepoties ar vairāku gadu desmitu darbības pieredzi, varu apgalvot, ka uzņēmēji ir varējuši, var un arī turpmāk varēs sasniegt uzņēmumu sekmīgākai darbināšanai un konkurētspējas veicināšanai būtiskus mērķus, neatdodot savu reputāciju apvalkātajiem politiķu un politisko partiju mundieriem!