Laika ziņas
Šodien
Viegls lietus
Rīgā +4 °C
Viegls lietus
Piektdiena, 27. decembris
Inita, Elmārs, Helmārs

Riharda Štrausa skaņutelpā

Uz Lielās ģildes skatuves 107 mūziķi - šis simfoniskās mūzikas apritē neikdienišķi lielais skaitlis, saprotams, pārsniedz pat mūsu valsts galvenās simfoniskās vienības - Latvijas Nacionālā simfoniskā orķestra (LNSO) - mūziķu skaitu (97). Tik bagātīgas un vērienīgas partitūras ir rets, izņēmuma gadījums, tāpēc orķestri šādos gadījumos mēdz likt spēkus kopā un meklēt plašāku telpu (kā tas, piemēram, bija Gustava Mālera Astotās, Tūkstošu simfonijas atskaņojumā Arēnā Rīga mūsu valsts svētku un ekonomiskās krīzes priekšvakarā 2008.

gada 17. novembrī.) Šoreiz tas bija LNSO varoņdarbs ar tikai dažiem palīgiem no malas.

Filma par Alpiem

Taču stāsts nav tikai par skaitļiem, skaļumu vai skatuves mērogu. Stāsts ir par krāsu bagātību, ar kādu klausītāji sastapās LNSO orķestra sezonas atklāšanas koncertā Lielajā ģildē 19. septembrī (nākamajā vakarā arī Vidzemes koncertzālē Cēsīs), kurš noslēdzās ar kinematogrāfiski krāšņo, instrumentālajās krāsās un fantāzijā izšķērdīgo Riharda Štrausa simfonisko poēmu Alpu simfonija (1915), šī žanra vainagojumu komponista daiļradē. Vienlaikus tas ir arī spilgti apliecinošs XX gadsimta komponista «jā» jau kopš XVIII gadsimta Vīnes klasiķu laikiem nerimstošajai diskusijai: par vai pret ilustrējošo atdarināšanu un bildīšu «zīmēšanu» mūzikā.

Šī patiesi ir vizuālā iztēlē tverama skaņu gleznojumu sērija (ja ne filma!), ko LNSO mākslinieciskā vadītāja un galvenā diriģenta Andra Pogas vadībā klausītājiem uzbūra kuplāka LNSO stīgu un pūšaminstrumentu grupa (deviņi mežragi, astoņi kontrabasi!), Vāgnera tuba, ērģeles, pērkona un vēja mašīna, pat govju zvani, kuru muzikālo skaņu atminas katrs, kurš kaut reizi pabijis Alpu kalnos.

Gan diriģentam, gan mūziķiem šī partitūra ir nežēlīgs profesionālisma pārbaudījums. Pirmajam - kā vienotā attīstības plūdumā sapludināt iekšēji tik dažādo, spilgti iztēlojošo simfoniskās poēmas varoņa, vientuļa kalnā kāpēja stāstu - 23 epizodes no noslēpumainas, mistiskas nakts klusuma un saullēkta līdz jaunai saulrietam un jaunai naktij? (Gājums virsotnē un lejup ved caur mežu, gar strautu, ūdenskritumu, ziedošām pļavām, ledāju, miglu, negaisu, maldīšanos un triumfu.)

Otrajiem šī bija pamatīga fiziskas izturības pārbaude. It īpaši pūtējiem, kuriem jāspēlē faktiski visu laiku un ar ļoti daudziem atbildīgiem solo posmiem. Uz pūtēju pleciem bija arī telpas perspektīvas radīšana, ar skaņām no aizskatuves. Diriģentam un LNSO izdevās uzburt gan Riharda Štrausa Alpu simfonijas, gan koncerta pirmajā daļā atskaņotās mūsu klasiķa Jāņa Ivanova simfoniskās poēmas Varavīksne kolorīto, glezniecisko mūzikas pasauli, pierādot, ka sezonas sākumā mākslinieki ir lieliskā formā. Turklāt šāds repertuārs šim kolektīvam ļoti piestāv. Taču to nevar teikt par Lielo ģildi, kurā tik vērienīgam skanējumam ir jūtami par šauru - tāpēc viss reducējas uz skaļumu un skaņas blīvumu. Aculiecinieki, kuri piedzīvoja šīs programmas atskaņojumu Cēsīs, apgalvo, ka Vidzemes koncertzāle šai mūzikai ir piemērotāka.

Sajūtu kontrapunkts

Iepriekš teiktais attiecas arī uz orķestra skanējuma attiecībām ar Ingas Kalnas soprānu, kurš Riharda Štrausa Četru pēdējo dziesmu interpretācijā kā vētrā jūras viļņos mētāta laiviņa brīžiem iznira simfoniskā viļņa virspusē un brīžiem piekāpās orķestra dinamiskā pārspēka priekšā. Tomēr šīs nav vienkāršas dziesmas, un simfoniskais orķestris tajās nav tikai pavadītājs dziedātājai.

Komponējot Stikla pērlīšu spēles un Stepes vilka autora Hermaņa Heses un Jozefa fon Eihendorfa dzeju, Rihards Štrauss jauš nāves gurdeno elpu un mūžības pieskārienu. Viņš samierinoši filozofē par apskaidrību (pat ar paša simfoniskās poēmas Nāve un apskaidrība citāta palīdzību), taču vienlaikus savā mūzikā ekstātiski apliecina dzīvās esības, dzīvības sajūtu prieku simboliski zīmīgā gadalaiku un diennakts stundu kontekstā. Nav vienkāršs uzdevums atklāt šo nedalāmi savīto cilvēka dvēseles, balss un orķestra balsu kontrapunktu, kur turklāt pāri simfoniski ņirbošajai masai izceļas arī orķestra solisti.

Inga Kalna, kura šajā repertuārā debitēja uz šīs pašas skatuves pirms desmit gadiem, ir īstā dziedātāja Četrām pēdējām dziesmām, jo te nepietiek tikai ar skaistu un koptu balsi. Te vajadzīga gudrība, dzīves pieredze un tāds domāšanas dziļums, kuru varētu definēt kā apgarotu prātu. Ingas Kalnas balss ir spodra, tā izstaro juteklisku siltumu un dabiski dzīvo Riharda Štrausa mūzikas telpā.

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?