Laika ziņas
Šodien
Daļēji saulains
Rīgā +3 °C
Daļēji saulains
Trešdiena, 25. decembris
Stella, Larisa

SM: attieksme nav mainīta ne pret ES, ne pret Krieviju

Pēdējā laikā medijos izskan retorisks jautājums: kas svarīgāks - ātrvilciens uz Eiropu vai Maskavu? Tiek pārmests, ka Latvija nav sākusi apgūt Transeiropas Transporta tīkla (TEN-T) sniegto finansiālo atbalstu, turpretim Lietuva esot apguvusi 5% un Igaunija - gandrīz visu. Igaunija tiešām pamatā ir apguvusi Rail Baltica pirmajai kārtai paredzēto naudu, jo tās dzelzceļa līnijas, kur nauda ieguldīta, bija daudz sliktākā stāvoklī un pa tām tiek vestas Krievijas tranzīta kravas, un Igaunija gūst pastāvīgus ieņēmumus no minēto dzelzceļa līniju ekspluatācijas.

Lietuva ir apguvusi tikai 5%, tas nozīmē, ka tā tikai sāk gatavoties šauro (1435 mm) sliežu ceļu izveidei no Polijas robežas līdz Kauņai. Latvija šo naudu nav sākusi apgūt viena iemesla dēļ. Katram eiro, ko dod TEN-T budžets, jāpieliek trīs eiro no Latvijas nodokļu maksātāju naudas. Jautājums: vai esam gatavi pie 20 miljoniem eiro TEN-T naudas pielikt savus 70 miljonus eiro? Vai tas nesīs pietiekamus ieņēmumus, lai projekts pats sevi atpelnītu? Visdrīzāk - nē.

Rail Baltica projekta pirmā kārta paredz uzlabot infrastruktūru maršrutā Kauņa-Meitene-Jelgava-Rīga-Lugaži-Tallina, lai nodrošinātu vilcienu maksimālo braukšanas ātrumu 120 km/h. Patlaban šajā maršrutā Latvijas teritorijā ir iespējams braukt ar ātrumu 80-90 km/h. Tātad principā braukt var jau šodien! Politiski, protams, ar šādu projektu būtu svarīgi demonstrēt Latvijas un Baltijas valstu integrāciju ES. Tas ir svarīgi gan mums, gan pašai ES. Tikai jāsaprot, ka tās naudas mums budžetā ir tik, cik ir.

Nevienu brīdi Satiksmes ministrija nav mainījusi savu attieksmi ne pret ES, ne Krieviju. Latvija ir ES dalībvalsts, kas robežojas ar Krieviju, un Krievija dod mums iespēju pelnīt, apkalpojot tās tranzīta kravas un veidojot dažādus savstarpēji izdevīgus biznesus. Tieši mūsu ģeogrāfiskā novietojuma dēļ esam kā tilts, kas savieno ES ar kaimiņiem austrumos. Pēc piemēriem arī tālu nav jāmeklē. Somi savu ekonomiku ļoti lielā mērā saista ar sadarbību Krievijas virzienā. Pagājušā gada rudenī tika atklāts ātrvilciens Allegro starp Helsinkiem un Sanktpēterburgu. 15 gadu tika veltīti šā projekta realizācijai. Vai tas kaut kādā veidā attālināja Somiju no ES? Vai tajā nav eiropeisko vērtību? Protams, ir!

Nu jau gandrīz trīs gadus notiek TEN-T politikas pārskatīšana. Vienkāršā valodā runājot, TEN-T pamattīkla veidošanai izvirzīti šādi galvenie pamatnosacījumi: savienot ES dalībvalstu galvaspilsētas, lielās ostas un savienojumus ar kaimiņvalstīm. Turklāt prioritāte tiks dota savienojumiem ar lielākām kravu vai pasažieru plūsmām. Latvijas transporta sistēma pilnībā atbilst šiem nosacījumiem, un mēs strādājām ar Eiropas Komisiju, lai to atspoguļotu jaunajā TEN-T pamattīklā. Mēs strādājam pie Rail Baltica caur Baltijas valstīm un jaunā ātrvilciena Rīga-Maskava. Tie visi veido modernu satiksmes tīklu reģionā. Maskavas virziens dos papildu pasažieru plūsmas arī Rail Baltica vilcienam. Rail Baltica un Rīga-Maskava ātrvilcieni papildina, nevis izslēdz viens otru.

* Satiksmes ministrijas Tranzīta politikas departamenta direktors (Saīsināts Dienas versijā)

Uzmanību!

Pieprasītā sadaļa var saturēt erotiskus materiālus, kuru apskatīšana atļauta tikai pilngadību sasniegušām personām.

Seko mums

Seko līdzi portāla Diena.lv jaunākajām ziņām arī sociālajos tīklos!

Ziņas e-pastā

Saņem Diena.lv aktuālās ziņas e-pastā!

LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS

Vairāk LAIKRAKSTA DIENA PUBLIKĀCIJAS


Aktuāli









Hokejs 2019

Vairāk Hokejs 2019


Positivus

Vairāk Positivus














Melu tvertne

Vairāk Melu tvertne


Vēlēšanas2018

Vairāk Vēlēšanas2018






Hokejs2018

Vairāk Hokejs2018






Phjončhana 2018

Vairāk Phjončhana 2018


Publikāciju iegāde

Vairāk Publikāciju iegāde










Jaunumi

Vairāk Jaunumi


Dabas Diena

Vairāk Dabas Diena




Citi

Vairāk Citi


Latvijā

Vairāk Latvijā


Dienas Sēne

Vairāk Dienas Sēne


Pasaulē

Vairāk Pasaulē



Velo Diena

Vairāk Velo Diena



Dienas Starts

Vairāk Dienas Starts


Viedokļi

Vairāk Viedokļi


Sports

Vairāk Sports


Skolas Diena

Vairāk Skolas Diena



Valodas Policija

Vairāk Valodas Policija



Citi

Vairāk Citi



SestDiena

Vairāk SestDiena


KDi

Vairāk KDi





Sporta Avīze

Vairāk Sporta Avīze


Dienas Gada Balva kultūrā

Vairāk Dienas Gada Balva kultūrā



Uzņēmēja Diena

Vairāk Uzņēmēja Diena





Iedvesmas Diena

Vairāk Iedvesmas Diena







Latvijas Lepnums

Vairāk Latvijas Lepnums


Dzīvesstils

Vairāk Dzīvesstils







Šodien Laikrakstā

Vairāk Šodien Laikrakstā



Vide un tūrisms

Vairāk Vide un tūrisms




Izklaide

Vairāk Izklaide







Kas notiek?

Vairāk Kas notiek?